LETJELO SVIH ŠEST KANADERA

Zapovjednik protupožarne eskadrile: Lokacije i termini požara govore nam da su neki bili podmetnuti

 Goran Šebelić / CROPIX

Piloti svih šest kanadera jučer su većinu dana proveli u zraku boreći se s vatrenom stihijom na području od Istre do Mljeta. Jedina lokacija gdje iz zraka nisu mogli pomoći vatrogasnim postrojbama na terenu bilo je Selce, gdje je ujedno bilo i najopasnije zbog orkanske bure i blizine naselja.

- Bura je strahovita, orkanska, a valovi su se dizali do pet metara. U takvim uvjetima nismo imali šanse. Za primjer, ako bura zatvori promet po magistrali, onda možete zamisliti što radi avionu od 150 metara kvadratnih u zraku. Turbulencija ispod Velebita je bila prejaka - kaže bojnik Davor Turković, zapovjednik Protupožarne eskadrile. Uhvatili smo ga odmah nakon sedmosatne smjene tijekom koje je kaže bacio vodu najmanje 80 puta.

Davor Turković jučer je 80-ak puta kanaderom bacio vodu

- Kanaderi su tijekom dana vatru gasili na sedam požara u Šibensko-kninskoj županiji, na Mljetu, kod Šišana, a neki još gase požar kod Vranskog jezera. Suša je ove godine pripremila teren za požare, a onda ih je uzrokovala ljudska nepažnja ili bi se čak usudio reći da su namjerno podmetnuti - kaže Turković i dodaje kako ga na takav zaključak navode lokacije požara i vrijeme u kojima su buknuli, uglavnom tijekom noći. Zasad još nema informacija o počiniteljima.

Situacija je jučer navečer bila takva da su svi požari osim onog kod Selca dovedeni pod kakvu-takvu kontrolu.

- Kopnene snage mogu se s njima nositi, ali zabrinut sam zbog Selca jer sličan takav požar dogodio se 2008. godine kod Makarske i tada je on poprimio katastrofalne razmjere. Kako će se stanje razvijati, ovisi o brojnim faktorima preko noći i o promjeni smjera vjetra. Nadamo se najboljemu - objašnjava i dodaje da su cijelog dana piloti radili u ekstremnim psihofizičkim uvjetima.

Turković je inače iskusni pilot, diplomirao je kao pripadnik 2. naraštaja vojnih pilota 1999., a nakon obuke na Pilatusu već sedam godina upravlja kanaderom.

I bez vjetra, pilotirati kanaderom iznimno je fizički teško. Borbeni let traje najviše sat vremena, a u zraku piloti provode i više od četiri sata na dan. Požari su vrlo nezgodni, vidljivost je slaba, piloti su često u dimu, let otežavaju brda i dalekovodi, zbog čega je koncentracija iznimno bitna.

- Osam sati je maksimalna dozvoljena granica za pilota. Sve iznad toga bilo bi iznimno opasno - kaže Turković.

Lani je protupožarna eskadrila imala 76 intervencija tijekom kojih su piloti odradili 243 sata leta. Utrošeno je oko 1600 litara pjene za gašenje. Ove sezone ponavlja se gotovo isti ritam.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 22:24