THE YACHT WEEK

Zašto je Instagram prepun fotografija imućnih poduzetnika, bankara, ljudi iz IT sektora s potpisom 'Najbolji tjedan u životu proveli smo u Hrvatskoj'

 

Ljubavni status na The Yacht Weeku je tabu-tema, nitko ništa ne pita, niti govori. Ljudi su nevjerojatno opušteni i dobro raspoloženi. Svi koji tamo dolaze, imaju isti cilj: nakratko pobjeći od svog života. Mislim da od Yacht Weeka nema bolje opcije za takvo što, to je zaista bio najbolji tjedan u mom životu, putem Instagram Directa, chat opcije unutar aplikacije, tipka mi, s mnogo uskličnika i smajlića, 31-godišnja Amerikanka Whitney koja je početkom srpnja s grupicom prijatelja iz svoga rodnoga grada Houstona prvi put posjetila Hrvatsku.

Prošle je godine od prijatelja čula za The Yacht Week, koncept organiziranog grupnog jedrenja upotpunjenog brojnim dnevnim događanjima (to jest, tulumima), a vidjevši slike na Facebooku i Instagramu te videe na YouTubeu, odlučila je da je jedrenje splitskim arhipelagom idealan izbor za njezin idući godišnji odmor.

Cijela je priča počela prije više od deset godina kada su prijatelji William Wenkel i Erik BiÖrklund iz Švedske nakon višegodišnje skiperaže na jadranskoj obali odlučili skupiti svoje prijatelje i poznanike te organizirati tjedan jedrenja i zabave u dalmatinskom arhipelagu. Nakon povratka kući počele su kružiti fotografije snimljene na putovanju: kristalno more od kojega zastaje dah, borove šume dalmatinskih otoka, gomila brodova i pripadajućih mladih ljudi u kupaćim kostimima koji se neopisivo dobro zabavljaju.

Posrednici za najam

Ubrzo su počeli pristizati upiti od potpunih stranaca, a tada 25-godišnji prijatelji shvatili su da su, čak i pomalo nehotice, pokrenuli potencijalno vrlo lukrativan biznis. Danas, 11 godina poslije, u sezoni iznajme više od 1100 brodova, hrvatski model preslikali su i na Grčku, Italiju i Karibe, a ove su godine uveli i rute na Mallorci i u Grnoj Gori.

Princip njihova poslovanja prilično je jednostavan: djeluju kao posrednici za iznajmljivanje luksuznih brodova, jedrilica ili katamarana, za vas će, ako želite, naći i skipera i hostesu, a moguće je naručiti i paket pića i hrane koji će vas dočekati na ukrcaju kako se ne biste sami time morali zamarati. Za vas će organizirati i nekoliko nezaboravnih tuluma, kao što je onaj u uvali Stipanska na Paklenim otocima ili na utvrdi Fortica na Visu, a odvest će vas i na festival Ultra, za slučaj da vašu morsku avanturu treba začiniti punokrvnim glazbenim spektaklom. Za svaku uslugu, razumljivo, uzimaju proviziju. Njihov princip jedrenja “ključ u ruke” u vrlo je kratkom roku osvojio mlade diljem svijeta te posao raste čak 20 posto godišnje.

- Dečki vole reći da su imali dobru ideju na pravome mjestu i u pravo vrijeme - kaže Vatroslav Kačić, direktor poslovnih operacija u Hrvatskoj, koji se Williamu Henkelu i Eriku Biorklundu pridružio tri godine nakon pokretanja The Yacht Weeka.

Od 2009. pomaže graditi domaću rutu u kojoj 40 do 160 brodova, ovisno o visini sezone, krcatih mladim, lijepim i prilično imućnim gostima, simultano plovi od Splita prema Braču, Hvaru i Visu, sa stajanjima u najljepšim domaćim uvalama. Za njihove su goste organizirani i satovi joge - za rekuperaciju, tematski partyji te svima omiljena regata pod maskama.

- Mi smo se maskirali u Spartance, za koje nam zapravo maska nije niti trebala jer su Grci većinom bili goli - šali se 22-godišnja Kristina iz Münchena, dodajući kako pobjednički brod osvaja nagradu od 1000 eura koju potom mogu potrošiti na šanku na oproštajnom tulumu tjedna jedrenja. Iako atraktivna, novčana nagrada nikome nije baš velika motivacija, objašnjava Kristina, jer ljudi koji pohode The Yacht Week tamo dolaze potrošiti ozbiljan novac. Bankarska službenica za tjedan dana lude zabave izdvojila je 2500 eura, no kaže da je to jako malo u usporedbi s onim koliko su drugi potrošili. A i ona je žena, kaže, pa ionako nije sve plaćala sama.

Prije spomenuta Whitney, financijska menadžerica, za svoj “najbolji provod u životu” izdvojila je gotovo 5000 eura, dok je 31-godišnji Benjamin sa svojim sedmeročlanim društvom na tjedan dana zabave potrošio 24.000 eura. Ljepuškasti Danac nalik na Kena je, kao i svi ostali s kojima sam razgovarala, oduševljen provodom, jedino što mu je malčice zasmetalo jest to što je kao zaposlenik jedne neprofitne organizacije koja djeluje u Africi izuzetno odskakao od prosjeka. Okruživali su ga mladi poduzetnici, bogati nasljednici, naftaši i profesionalci iz IT sektora, većinom visokoobrazovani Amerikanci.

- Zaista, većina naših gostiju dolazi iz SAD-a. Ove je godine 50 posto Amerikanaca, devet posto Australaca, sedam posto ih dolazi iz Velike Britanije, a ostatak čine gosti iz 42 države. Zanimljivo je da imamo velik porast posjetitelja iz Indije. Prošle sam godine čak primio poziv od hrvatskog veleposlanika u New Delhiju, kojemu nije bilo jasno odakle toliki broj zahtjeva za vizu za Hrvatsku - smije se 45-godišnji Vatroslav Kačić, dodajući kako rapidan poslovni rast, osim kvalitetnoj usluzi, duguju i društvenim mrežama.

Dovoljno su rano shvatili, objašnjava, da je to osnovni komunikacijski alat milenijalaca pa danas njihove objave na Facebooku, Instagramu i YouTubeu prati više od dva milijuna ljudi. Svoje posjetitelje ohrabruju da uspomene s jedrenja dijele i na osobnim profilima: pretraga samo nekoliko hashtagova na Instagramu otkrila mi je više od 200.000 objava vezanih uz Yacht Week. Sve vrvi od obnaženih stražnjica, žena maskiranih u trbušne plesačice, muškaraca u Indijance, personaliziranih kupaćih kostima s natpisima poput “You can’t sail with us”, luftmadraca u najrazličitijim dimenzijama i oblicima... Također, rijetko koji caption uz fotografiju ne sadrži izjave kao što su “najbolja avantura mog života” ili “najbolji provod u mom životu”.

Vlastita aplikacija

- Osam od deset naših gostiju svoj boravak ocjenjuje kao “najbolji tjedan u životu”, što je dokaz da radimo nešto dobro - govori direktor domaćih operacija, objašnjavajući kako se trude od svojih gostiju dobiti detaljan feedback, a u tu su svrhu razvili i vlastitu aplikaciju The Week, dostupnu za besplatno preuzimanje u Apple Storeu i Google Play trgovini.

Tri tjedna prije polaska aplikacija se aktivira, a zamišljena je kao svojevrsna društvena mreža na kojoj gosti mogu dijeliti, lajkati i komentirati fotografije, dobiti sve detalje o putovanju, destinacijama i predstojećim tulumima te primati obavijesti od organizatora. U njoj, osim ocjenjivanja cjelokupnog putovanja, gosti ocjenjuju i skipere i hostese.

- Na naš osnovni honorar dobivaju se bonusi ako te gosti dobro ocijene. Da ne govorim o tome da su napojnice ponekad čak i veće od samog honorara - kaže jedan od skipera kojemu je ovo već treća godina da radi za The Yacht Week. U svojih dvadesetak tura najgori incident koji je doživio bio je lom koljena jednog od gostiju, no s obzirom na količinu alkohola koju je prethodno ulio u sebe, nije ni čudo, objašnjava. Osim ogrebotina, uganuća zglobova, sunčanica i povremenog povraćanja na palubi - što zbog morske bolesti, a što zahvaljujući prekomjernom uživanju u alkoholu - incidenata gotovo da i nema. Naravno, na taj broj ljudi uvijek se nađe jedna budala koja pokuša raditi probleme, objašnjava, ali takvi se ekscesi režu u korijenu. Uz flotu od 70-ak brodova, koliko ih u prosjeku zajedno plovi, putuje i brod s medicinskim osobljem i zaštitarima koji se brinu za sigurnost putnika.

- Pri bukiranju aranžmana gosti potpisuju ugovor o pravilima ponašanja koji, primjerice, uključuje i stavku o zabrani puštanja glazbe u marinama nakon deset sati uvečer, razbijanju čaša i slično. Gosti dobivaju jedno upozorenje, a za drugi ih se prijestup moli da napuste flotu. Možda se čini prilično strogo, no riječ je o velikoj količini ljudi koju bi bez ovakvih pravila bilo vrlo teško kontrolirati - objašnjava Vatroslav Kačić, dodajući kako su svjesni toga da 500 ljudi na istome mjestu znači i buku pa su im povremeni prigovori lokalaca koji žele mir i tišinu potpuno razumljivi.

Još jedno od pravila Yacht Weeka je ravnopravna zastupljenost spolova. Štoviše, po tom su pitanju toliko strogi (samo po sebi jasno je zašto) da brod nije moguće bukirati ako na njemu imate previše “nečega”. Svjesni da bi to većini društva moglo predstavljati problem, ekipa Yacht Weeka na svojoj web stranici nudi i opciju “Crew Finder”: bukirate brod, pobrojite sve troškove po osobi, napišete rečenicu dvije o sebi i svojoj ekipi te čekate da se javi netko tko želi biti dio vaše posade. U pravilu vlada potraga za ženama, a oglasi uglavnom uključuju hvalospjeve o ekipi koja se na brodu već nalazi te informacije o preferiranom tipu glazbe i alkohola. Kako se vrijeme polaska krnjih ekipa približava (oglasi su poredani kronološki, po tjednima u godini), potraga za deficitarnim spolom se zaoštrava: cijene padaju, momci nude cjelotjedni full service, besplatnu hranu i piće te obećavaju najluđe ljetne noći - u kabinama i izvan njih.

Svoju najveću čar Yacht Week duguje upravo ovakvim “sklepanim” posadama. Prijateljstva se sklapaju na dnevnoj bazi, a romanse niču kao gljive poslije kiše. Nerijetko se događa, priča jedan od skipera, da muški dio ekipe s drugih brodova pokušava podmititi drugog skipera kako bi plovili uz svoje simpatije, uz njih se sidrili i plutali jedni kraj drugih u trenutku kad počne vizualno najatraktivniji dio jedriličarskog tjedna: tulum na brodovima povezanima u krug.

Morske romanse

- To izgleda zaista ‘wow’! Skačeš s jednog broda na drugi, svi se polijevaju šampanjcem, a muzika trešti. To mi je bio možda najdraži dio tjedna. Jedini je problem tako pijan i opaljen suncem poslije pronaći svoj brod - kaže Amerikanka Whitney koja je na Yacht Weeku upoznala “jednog super tipa”, ali sumnja da će romansa potrajati. Danas se, desetak dana nakon povratka, nešto malo dopisuju, ali žive na previše udaljenim lokacijama - on je iz New Yorka, a ona iz Teksasa. Njezina se prijateljica, pak, ludo zaljubila u jednog momka s njihova broda, a kako stvari trenutačno stoje, veza cvjeta. Nitko tamo ne dolazi pronaći ljubav svog života, objašnjava Whitney, ali isto tako nije upoznala nikoga tko je taj tjedan ostao “suh”.

Luda zabava u kojoj je uživalo više od 100 tisuća posjetitelja u ovih 11 godina ne bi bila moguća bez kvalitetnih odnosa s lokalnim vlastima, objašnjava Vatroslav Kačić. Usko surađuju s gradonačelnicima s Hvara, Visa i Brača, koji su, kaže, prepoznali komercijalni i promotivni potencijal TYW-a. Surađuju i sa Županijskom lučkom upravom te lučkim upravama svih destinacija koje posjećuju. Takav je odnos nužan ako žele da Yacht Week nastavi s radom u Hrvatskoj.

- Od samog početka se trudimo u našu priču uključiti što više lokalaca pa tako, primjerice, domaće stanovništvo angažiramo za prijevoz gostiju od aerodroma do marine i obrnuto, gostima preporučujemo lokalne restorane, upućujemo ih na turističke ture otokom... Želja nam je što više ljudi uključiti u našu priču jer ćemo na taj način rasti i jedni i drugi - ističe Vatroslav Kačić.

Dodaje da surađuju s tridesetak čarter-agencija od kojih iznajmljuju brodove, a od njih profitiraju i brojni drugi poslovni subjekti kao što su naplata vezarine i pomorski taxi prijevoz. Ipak, najveću korist od Yacht Weeka nesumnjivo imaju ugostitelji.

- Na alkohol se troši najveći dio novca. Nas osam smo na Ultri potrošili 12 tisuća kuna, na tulumu u tvrđavi još toliko, a u Carpe Diemu devet tisuća - kaže kenoliki Danac Benjamin, dodajući kako bi taj iznos vjerojatno bio mnogo manji da se nisu “zaljubili” u cure s drugog broda.

Imajući na umu da, tvrde skiperi, u izlasku nitko ne potroši manje od stotinjak eura, jednostavnom računicom dolazi se do zaključka da objekt domaćin tuluma u jednoj večeri - i to u prosjeku - na ekipi s Yacht Weeka zaradi pedesetak tisuća eura.

Kako bi se lokalnom stanovništvu odužili za buku, pokoji ispovraćani mol i gomilu dobro raspoloženih stranaca koji pohode mala i inače vrlo mirna ribarska mjestašca, ekipa The Yacht Weeka aktivno sudjeluje u brojnim društveno korisnim projektima. Vatroslav Kačić napominje kako je posebno ponosan na obnovu viške tvrđave King George III., poznatije kao Fortica, koju su dobili u koncesiju na 25 godina, a obnovili je u suradnji s gradskim vlastima.

Donacije hrane

Od ruševnog zdanja, Fortica je postala multikomercijalni objekt koji služi kao klub, restoran, ali i galerijski i koncertni prostor, kino na otvorenom te mjesto održavanja brojnih malih festivala u lokalnoj organizaciji.

Također se svake godine organizira čišćenje podmorja na ruti flote pa su tako lani uklonili više stotina kilograma smeća iz viškog, a ove godine komiškog podmorja, uz veliku pomoć veterana 4. gardijske brigade. Edukacija osoblja i gostiju o važnosti očuvanja podmorja i prirode prioritet im je od samog starta. Uz to, krajem svakog tjedna prikuplja se neotvorena hrana s brodova, uglavnom oko 200 kilograma, koju zatim odnose raznim humanitarnim udrugama i pučkoj kuhinji u Splitu.

S jedne strane izuzetno jednostavan, a s druge vrlo kompleksan, pogotovo kad je u pitanju logistika, njihov poslovni model radi bez greške, a koliko je popularan, možda najbolje ilustrira činjenica da ga je kopiralo dvadesetak tvrtki diljem svijeta. No, prava tajna njihova uspjeha ne skriva se u urednim papirima, redovno isplaćivanim honorarima i dobrim odnosima s gradskim vlastima.

- Na početku tjedna naš mi je skiper rekao da zapravo nije moguće opisati doživljaj TYW-a. Tada mi nije bilo jasno o čemu govori, ali sad u potpunosti razumijem - objašnjava 22-godišnja Njemica Kristina. - Stvarno nije moguće prepričati, moraš to doživjeti. Baš kao što piše na njihovoj web stranici, to je tjedan jedrenja, istraživanja, plesanja i pripadanja. Nije mi žao niti jednog centa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 20:23