MALI DISTRIBUTERI

‘Zbog Vladine intervencije sigurno će doći do nestašice goriva, prijeti nam francuski scenarij‘

Mali distributeri podigli su ustavnu tužbu. Navode kako ih je Vlada ponovno prisilila na prodaju goriva s minusom i to u iznosu od čak jedne kune po litri

Arhivska fotografija

 Damjan Tadic/Cropix

Mali distributeri goriva upozorili su u ponedjeljak da će zbog Vladinih intervencija u tržište goriva i energetske krize neminovno doći do nestašice goriva nastavi li se "nepromišljenja energetska poltika", a izvijestili su i da su zbog gubitaka koje trpe u poslovanju jer su prisiljeni prodavati gorivo s minusom, podigli ustavnu tužbu kako bi zaštitili svoj kapital.

Vlada je na telefonskoj sjednici u ponedjeljak donijela novu Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata, kojom je cijene osnovnih motornih goriva ostavila na razini kao i protekla dva tjedna, pa će tako još idućih sedam dana cijena litre osnovnog benzina iznositi 10,72 kune, a osnovnog dizela 12,3 kune, plavog dizela 8,49 kuna, dok će kilogram UNP smjese propan-butan u bocama stajati 13,49 kuna, a za spremnike 10,01 kunu.

Mali distributeri navode kako ih je tom uredbom i ponovnim zamrzavanjem cijena goriva na sedam dana unatoč snažnom poskupljenju dizelskog goriva na svjetskom tržištu, Vlada ponovno prisilila na prodaju goriva s minusom i to u iznosu od čak jedne kune po litri.

Stoga u priopćenju upozoravaju kako će zbog Vladinih intervencija u tržište goriva i energetske krize neminovno doći do nestašice goriva ukoliko se nepromišljena energetska politika nastavi. Dodatno, poručuju kako donošenjem ishitrenih odluka svakih sedam ili 14 dana i to ponedjeljkom prije promjene cijene, Vlada dodatno destabilizira tržište energenata ne shvaćajući da intervencijom ne spašava nikoga već dodatno otežava izlazak iz energetske krize.

"Mnoge zemlje odustale su od restriktivnih modela ograničenja cijena, uključujući Sloveniju, Mađarsku, Austriju i ostale koje su shvatile da uplitanje u tržišno gospodarstvo može biti samo kratkoročna, interventna mjera, a ne energetska politika, što svjedoči i primjer Francuske koja se zbog uplitanja vlade u gospodarstvo dovela u situaciju nestašice dizelskog goriva i uvođenja ograničenja točenja na benzinskim postajama“, ističe Armando Miljavac, predsjednik Udruge malih distributera goriva.

image

Armando Miljavac

Matija Djanjesic/Cropix

Dodaje kako su se mali distributeri nudili kao partner Vladi u iznalaženju najboljeg rješenja za sve, ali bez odgovora.

"Situacija na energetskom tržištu je delikatna i iznimno složena. Vlada jednostrano odlučuje o tržištu o kojem zna vrlo malo i nije svjesna posljedica odluka koje donosi. Odluke nisu samo štetne za hrvatski narod, već su i protuustavne. Umjetnim reguliranjem cijena i uplitanjem Vlade u tržište dostići će nas francuski scenarij. Osim toga, prošla je godina dana u kojoj smo imali interventne cijene naftnih derivata, a inflacija i dalje divlja. Vlada obmanjuje narod tvrdeći da intervencijama u cijene goriva smanjuje inflaciju“, upozorava Miljavac.

Kako se dalje ističe u priopćenju, bez vlastite krivnje ili lošeg upravljanja, mali distributeri dovedeni su pred zid. U vremenima velike inflacije i energetske krize, Vlada je ograničila cijene goriva i prisilila male distributere da ga prodaju ispod cijene ili za zaradu iz koje ne mogu pokriti ni osnovne troškove. Pritom nije uzela u obzir da mali distributeri nisu u poziciji trgovaca koji ograničenje cijene određenih proizvoda mogu namiriti iz zarade na drugim proizvodima, već su im energenti primarni proizvodi koje prodaju, navodi se u priopćenju.

"Vlada ne može cjelokupan teret krize selektivno prebaciti na jednu industrijsku granu. Umjesto da država na sebe preuzme dio tereta krize, kunu po litri poklanjat će distributeri goriva istovremeno generirajući milijunske gubitke. Više nemamo nikakvih mogućnosti osim da tražimo pravnu zaštitu pred mjerodavnim sudovima. Stoga smo podnijeli ustavnu tužbu kako bi zaštitili svoje dostojanstvo kao poduzetnici, ali i svoj kapital te očuvali budućnost naših tvrtki. Nažalost, na kraju će milijunske štete ponovno plaćati porezni obveznici koje je Vlada ‘spašavala‘ nepromišljenim intervencijama u cijene goriva“, zaključuje Miljavac.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 01:01