NAUTIČKA PATROLA

PATROLA U FINALU MEGA ĐITE JUTARNJEG Marine južnog i srednjeg Jadrana pune se i prazne u ritmu čartera

 
 Klaudio Pozniak / CROPIX

Fijuk vjetra, mrkla noć, tri su sata ujutro. Na sidru smo u Rasohatici, najdubljoj uvali Šćedra. Čudno gibanje broda. Obojica skačemo iz svojih postelja u provi. Nevera, sidro je zaoralo. Pali motor, diži sidro, snažno krmom... I izvlačimo se na čisto. Tek smo legli, ali što je, tu je, nema povratka ni odmora - pravac Dubrovnik.

Nedjelja je, 17. lipnja. Prekjučer ujutro krenuli smo s našom Maslinom iz njezine matične luke u ACI marini Cres za Dubrovnik, odakle 20. lipnja kreće Patrola. Prva je postaja ACI marina Vodice. Tu nam je Fred Bobek pripremio brodski gumenjak i Hondu od 5 KS. Posudio nam je i auto za opskrbu broda početnim provijantom.

Srđan Vrančić / CROPIX

Hitni bijeg

I evo, sada se probijamo kroz olujnu noć Korčulanskoga kanala. Nakon hitnog bijega iz mišolovke, u koju se pretvorilo naše odmorište na Šćedru,

Do Dubrovnika je još 70 milja. Kroz Elafite vrijeme nas dobro služi; sunce, bura, nešto vala. A onda na pola puta od Mosta Franje Tuđmana do ACI marine Dubrovnik opet oluja. Munje, gromovi, otvorilo se nebo, ne vidiš marinu. Konačno vežemo brod. Iza nas je 275 milja od Cresa do Dubrovnika koje smo preplovili za dva dana i jednu noć.

Ali naše putovanje sada tek počinje. Okuplja se prva posada Patrole za dvomjesečnu plovidbu kroz 34 marine preko cijelog Jadrana sve do Umaga, na krajnjem sjeveru Istre. Bez obzira na vremenske uvjete, buru, jugo, neveru.

A vrijeme je i dalje vrlo burno. Munje, gromovi, prolom oblaka, pijavice, nevera, bura, valovi. Još u Dubrovniku ulazi čarter jedrilica s Austrijancima. Grom im je udario u jarbol i spalio svu elektroniku. Isto i na ulazu u ACI marinu Slano - susret groma i čarter katamarana. Nikome nije ništa, a čarter gosti gotovo da su sretni: slike, video, Facebook, Twitter... To je događaj za pamćenje i prepričavanje. Smiju se kao da su dobili na lotu.

Srđan Vrančić / CROPIX

Drevni grad

Od Slanog do ACI marine Korčula teško more s puno vala. A onda tek što smo se vezali - žestoka bura. Iza nas ulaze katamarani - i četiri dana nitko nikamo! Valovi šibaju preko trošnog marinskog lukobrana. No, gosti se dobro zabavljaju. Uživaju u prštanju mora, predivnom drevnom gradu, restoranima... Korčula je naprosto sjajno mjesto da ostaneš zarobljen.

A mi nemamo baš vremena na raspolaganju - naši rokovi plovidbe i objava u Jutarnjem tjeraju nas na pučinu. Opet se probijamo kroz oluju prema Hvaru, Vrboskoj, Palmižani... Vesele partijanere ništa ne može oneraspoložiti. Radost, smijeh, mladost, zabava, plovidba, muving...

A onda Milna, Split, Trogir...

Napokon sunce opet sja, ljeto se vratilo, more je toplo, maestral nadima jedra, plaže su pune... A marine južnog i srednjeg Jadrana pune se i prazne prema ritmu čarter. U petak i subotu pune su marine s jakim čarter flotama jer je smjena gostiju. Ostale žive u istom ritmu čartera već prema rutama krstarenja i vremenskim prognozama, odnosno uvjetima. Kada je vrijeme lijepo - pune su uvale, kada je vrijeme loše, pune su marine.

U šibenskoj marini Mandalini dva su svijeta: luksuzni mega-jahting i svakotjedni čarter-jahting. Oba uživaju na svoj način. A zajednička im je ljubav prema moru, brodu i plovidbi. I to se osjeća na svakom koraku.

ACI marina Skradin oduvijek je mjesto velikog nautičkog užitka i životne radosti: čudesni slapovi Krke, krasan stari gradić, odlični restorani i konobe...

Željko Hajdinjak / CROPIX

Kockasti dres

A onda ponovo Vodice, nautičko središte Jadrana i glavno mjesto opskrbe mesom, ribom, voćem, povrćem, svježim namirnicama. I za nas - glavno mjesto smjene posade. Odlaze Vid Barić, Filip Pavić i Milan Šabić. Momci su junački odradili svoju dionicu od 12 marina. Dolaze Matija Boltižar i Željko Hajdinjak, a naknadno se pridružuje i Petar Zobec.

No, to je vrijeme uzleta “vatrenih”. Nautički i nogometni svijet postaju jedno. Utakmice se masovno prate u svim marinama. Stranci sudjeluju u našem navijanju i oduševljenju. Kockasti dres postaje opća nautička moda. Marine gore slavljeničkim vatrometom. Cijeli nautički svijet pretvara se u nogomet.

A onda se sve opet vraća u normalu. Kod Ante Božikova Dupina u Opatu još su vruća sjećanja na murtersku noć i tristo raketa u slavu “vatrenih”. No, Kornati nas dočekuju svojim posvemašnjim mirom u praiskonskoj veličanstvenoj ljepoti. Zaštićeni od prolaznosti svijeta. Divlja Piškera i pitomi Žut. Dvije ACI marine za potpuni užitak u ljepotama mora i plovidbe, kupanja i gastro-užitaka... Trijumf nautičkog načina života.

Slijedi povratak na obalu. Marina Kornati u Biogradu dočekuje nas u punom sjaju gostoprimstva, organiziranosti i sadržaja. Najveća marina u Hrvatskoj - D-Marin Dalmacija u Sukošanu dočekuje nas u svoj svojoj veličanstvenosti: od čarter-kvarta na jednom kraju do ekskluzivnog Portus Beach Cluba na drugom. Organizirana je tako da vjerojatno mnogi iz tih dvaju potpuno različitih nautičkih svjetova uopće ne znaju jedni za druge.

A onda, otok Ugljan, Sutomišćica i pravi nautički bombon: Olive Island - marina kakve nigdje nema, barem ne na ovim našim nautičkim prostorima. Rajski vrt, s vezovima, bazenom i sjajnim restoranom. Veli Rat, marina koja se pamti po svjetioniku, uvali Pantera i pučinskoj plaži Sakarun na drugoj strani otoka. Pa Šimuni na čudesnom otoku Pagu, a zatim Rab, povijesni otok legendi i fešti na kojem nikada i nikome nije dosadno - bilo da brod veže u vrevi gradske ACI marine u Rabu, bilo u miru obiteljskog ugođaja ACI marine Supetarska Draga.

Vipnet donirao modernu opremu

Srđan Vrančić / CROPIX

Već na samom početku puta Vipnet nas je opskrbio cijelim arsenalom veza i komunikacija vrlo širokog raspona.

U tom paketu bili su: tri Huawei telefona s odličnim kamerama, 360 kameru za live prijenose, homebox - ruter koji nam je omogućio internet u plovidbi na bilo kojem mjestu i u bilo koje vrijeme, telefon za pomorce kojem ne smeta ni more ni nevera, ni bilo kakav udarac, zatim još jednu malu eksternu kameru koja služi tim Huawei telefonima.

Naravno, svaki uređaj je bio opremljen punjačima i SIM karticama.

I na kraju, u tom paketu bilo je i jedno vrlo korisno komunikacijsko kopneno sredstvo - električni romobil, koji nam je bio od neizmjerne pomoći u svim velikim marinama. (M.G.)

Čarter-nautičari u tihom ratu s brodovlasnicima

Srđan Vrančić / CROPIX

Često nam se u anketama provlači tiho negodovanje vlasnika brodova na vezu u marinama zbog čarter-nautičara.

Doista su to dva različita svijeta, jedni žive tiho i uživaju u miru plovidbe, boravka na vezu ili na sidru, druže se samo sa sebi sličnima, traže svoju i poštuju tuđu privatnost... A drugi žele u tjedan dana proživjeti sve radosti, uzbuđenja i užitke što ih pruža brod - i na moru, i na vezu, i na sidru. I još k tome, sve to svoje silno oduševljenje žele podijeliti i s prvima.

A ovi ih ignoriraju, jer njima je marina dom, a ovim drugima marina je kolodvor. Do tog “sukoba svjetova” ponajviše dolazi subotom i to u marinama s jakim čarterom kada se čarter-nautičari ukrcavaju u brodove i kreću na sedmodnevno krstarenje. To je u svim takvim marinama dan velike gungule, vike i strke gužve na gatovima s prepunim kolicima prtljage, odjeće, obuće, hrane, pića...

Da se razumijemo, čarteraši su u svakoj marini dobri i dobrodošli gosti, i među sobom su uvijek sjajno društvo. A to što ih brodovlasnici gotovo uvijek doživljavaju kao neugodne susjede - lako je njima: oni taj čarteraški tjedan mogu rastegnuti na cijelo ljeto ili čak na cijelu godinu.

Nautičari hvale marine, ali traže više sadržaja i nešto jeftinije boravšine takse

Milan Šabić / CROPIX

U anketnim upitnicima nautičari su upisali i svoje primjedbe o marinama, moru, cijenama i hrvatskom nautičkom turizmu uopće. Donosimo neka od tih mišljenja.

“Ovo je najbolja voda za jedrenje u Europi. Izvrsna je opremljenost marina. Kvaliteta restorana popravlja se svake godine.” (Njemačka)

“Neracionalna poskupljenja boravišne takse. Dizanje cijena iz godine u godinu bez vidljiva razloga.” (Slovenija)

“Ako sam platio 2 milijuna eura za jahtu, što mi ima biti preskupo?” (SAD)

“Prekrasno more, priroda i hrana...” (Italija)

“Pirovac je veoma obiteljski, čist, prijateljski, siguran od bure i juga, dobra povezanost.” (Austrija)

“Mala intimna marina, mirna, nema puno čartera i gužve. Stalo im je do našeg mišljenja.” (Talijan u marini Slano)

“Postaje sve veća gužva. Marine su sve skuplje. Smetaju glasne ‘boat week’ grupe.” (Austrija)

“Kad se vežete malim brodom od 7 metara, osjećate se kao mali čovjek u malom brodu, a kad vam naplate, osjećate se kao da imate jahtu od 20 metara.” (Hrvatska)

“Posada marine uslužna je, prijateljska, učinila nam je ovo iskustvo divnim.” (čarter-gost o Palmižani)

“U Vrboskoj se osjećamo kao kod kuće. Imam loše mišljenje o pristojbama. Turistička taksa trebala bi se plaćati prema broju osoba, a ne prema dužini broda.” (Njemačka)

“Jako mi se sviđaju ACI marine, posebno Trogir, jer je osoblje jako ljubazno i na usluzi... Razumijemo i porast cijena, ali ne razumijemo zašto je booking aplikacijom 20 do 40 posto skuplji?” (Njemačka)

“Cijene posjete marini su previsoke. Udaljenost plovidbe između otoka izvrsna je, daje nam prilike jedriti.” (Austrija)

“Marina Mandalina loše je povezana s gradom. Nema kafića - ne možemo dobiti sladoled i ledenu kavu. Treba više toaleta i tuševa. Treba postojati mogućnost za plivanje dok čekamo brod i više mjesta u sjeni gdje bismo ga mogli čekati.” (Slovenija)

“Jako su čisti tuševi u marinama. ACI marine dobro su vođene. Neke booking stranice su teške za upotrebu...” (Njemačka)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 02:32