NAUTIČKA PATROLA

Srednji Jadran: Trljaju se ruke zbog mnogo gostiju, ali i strahuje od lockdowna prije kraja sezone

Ploveća redakcija Jutarnjeg lista obišla je srednji Jadran od Olive Island Marine u Sutomišćici na Ugljanu do ACI marine Palmižana
Popularne marine čarteri pune od nedjelje do četvrtka, a manji je tranzit vikendom. Petkom se čeka gorivo
 Zeljko Hajdinjak/Cropix

Već na samom početku ovog dijela Jadrana, između Olive Island Marine u Sutomišćici na otoku Ugljanu i Velog Iža činilo se da smo upali u onu stalnu igru: lijepo vrijeme pune uvale, ružno vrijeme pune marine. Stoga smo i ostali noć dulje na vezu u Sutomišćici, jer je loše vrijeme napunilo Veli Iž.

A onda nas je u ACI marini Žut dočekalo drugo pravilo - ritam čartera. Popularne marine pune od nedjelja do četvrtka, a s manje tranzita preko vikenda. Petkom je red pred benzinskim pumpama kao u špici sezone na autocesti prema moru pred naplatnim kućicama, jer treba vratiti čarter brod s punim rezervoarom. A onda slijedi subota i nedjelja s gungulom u marinama s jakom čarter flotom kao na frankfurtskom aerodromu kad nije bilo korone. Upravo tako je izgledala ACI marina Žut, gdje su se čarter brodovi na jednoj od najpopularnijih marina Jadrana izmjenjivali kao na tekućoj traci. ACI Žut je ujedno od rijetkih marina u kojoj vremenske prilike ne znače ništa. U toj marini nautičari jednako vole boraviti i po lijepom i po ružnom vremenu. Stoga su u toj uvali i sve ACI-jeve bove pune.

Slijedi ACI marina Piškera, koja privlači nautičare ljubitelje divljine. Ali ipak željne nautičkog komfora, koje ta civilizacijska oaza usred kornatskog nacionalnog parka može pružiti. Tim više što je u cijenu veza uračunata i ulaznica za Nacionalni park.

Eksplozija čartera

Već su na putu do Kornata naši sugovornici u marinama počeli oprezno govoriti o rezultatima sezone koji su se „približili onima iz sezoni 2019-te.“ Posljednje sezone prije korone. Ali istodobno uz sveprisutnu bojazan. „Samo da nam se ne ponovi 15. kolovoz 2020.“. To je onaj prošlogodišnji lock down, koji je na najgrublji način prekinuo užitak u ljetnim radostima kao što rat prekida sretno djetinjstvo.

Potom slijedi Marina „Kornati“ u Biogradu. Ovdje možemo svesti prvu pouzdanu računicu ovogodišnjeg čarter turizma. U Marini „Kornati“ od 710 vezova, 304 su broda u čarteru i s njima posluje 15 tvrtki. U lipnju je iznajmljenoj 60 posto flote a u srpnju bilo ih je u najmu čak 96 posto. Tijekom vikenda kroz ovu marinu prođe i do pet tisuća gostiju. Trenutno u toj marini nije bilo jednog slobodnog veza, niti jednog slobodnog parkirnog mjesta.

image
ACI marina Split ima novi suvremeni čarterski terminal. Ta je ACI-jeva marina baza moćne čarterske flote. Direktor Edo Karuza kaže da su brojke blizu onih najboljih
Tomislav Kristo/Cropix

A onda potvrdu o rezultatima čartera dobivamo i u ACI marini Vodice. Ta se marina posebno pripremila za rast čartera. Uredili su Charter port, s posebnom s uredima za čarter agencije, recepcijom za čarter goste i pontonskim sekcijama za smještaj čarter i tranzitnih brodova. Sve je napravljeno na vrijeme, jer je, prema riječima direktora marine Jakova Jadrešina sezona unatoč pandemiji – odlična. Sve je počelo još u svibnju, nastavilo se u lipnju i za vrijeme našeg boravka u marini svi čarter brodovi bili su vani. Nastavak je također obećavajući, čarter agencije imaju rezervacije sve do 11. mjeseca.

Svaka marina ima svoju osobnost i posebnost i to našem nautičkom turizmu daje poseban čar. Među tim „čarovitim“ marinama prednjači Frapa, koja živi od „godišnjaka“, ali i od tranzitnih gostiju i čarteraša. Ovdje gosti u prolazu vežu brod i dva tri dana, jer znaju da će ih provesti ugodno i zabavno. Ta marina može zadovoljiti svačiji ukus zbog sadržaja koje ostale marine uglavnom nemaju: knjižnica, umjetnička galerija, glazbene večeri, bazen s pull barom, skvoš, hotel, frizer, masaža, noćni klub, captains club, riblji restoran, sushi bar...

Teorije o vremenu

A onda dolazi biser hrvatske povijesti – drevni Trogir. Zatičemo gotovo prazne gatove. Brojna čarter armada ovdašnje ACI marine upravo je isplovila u pravcu Brača, Hvara, Visa, Korčule... Mjesta koja većina takvih gostiju želi posjetiti. No, marina je već navečer ponovo puna. To su gosti posjetiti Trogir. Palače, crkve, lođe... Rijeka ljudi neprestano i obostrano teče uskim ulicama... Kafići su puni... Nitko ni u primisli nema koronu, ovdje se živi kao nekad.

ACI marina Split ima novi suvremeni čarter terminal. Uredi, predstavništva, skladišta, radionice... To je ovoj marini bilo doista nužno potrebno. I ACI marina Split je baza moćne čarter flote. Direktor marine Edo Karuza kaže da su brojke blizu najboljih godina.

Sve uvale uz koje plovimo prepune su brodova na sidru. Na nautičkom sidrište Bobovišća sve su bove zauzete ili pod rezervacijom. Milna je prepuna brodova i gostiju s kopna. ACI marina Vrboska se „spašava“ rezervacijama putem interneta, pa na sidrištu ostane i do 80 brodova... A u ACI marini Palmižana u špici tjedna teško može naći mjesto i za nas.

Za sve je to „krivo“ i lijepo vrijeme. Pada u vodu pravilo da su tada marine prazne. Pune su i po lijepom vremenu, jer gostiju je naprosto jako, jako puno. Da li „više nego ikad“ znat će se kada sezona završi i kada se svedu računi.

COVID-19

Oznake "Safe stay in Croatia" garancija sigurnosti

Ocjene anketiranih nautičara i u marinama srednjeg Jadrana kreću se oko petice. Nije zabilježena niti jedna primjedba na mjere zaštite. Zasluga za osjećaj sigurnosti nautičara i ostalih gostiju su i jasno istaknute oznake Safe stay in Croatia da su posvuda poduzete propisane epidemiološke mjere i preporuke zdravstvene sigurnosne zaštite.

Zapravo, marina živi svojim punim životom. I da nije maski u zatvorenom i oznaka Ministarstva turizma i HTZ-a "Safe stay in Croatia", iz kojih je jasno da se u marini provode sve mjere epidemiološke zaštite, ne bi se ni znalo da uopće postoji nešto što se zove covid-19.

OMILJENA ODREDIŠTA

Ove su marine anketirani nautičari posebno pohvalili

> Marina Frapa

Nijemac, plovi 6 godina, vlasnik broda: Frapa je super marina, ludi ambijent...

Belgija, gost u čarteru: Lijepa marina, s odličnim sportskim aktivnostima, WC je dobar i čist...

Češka, 10 godina plovi, vlasnik broda: Izvrsna usluga marinerosa...

Francuz, 4 godine plovi, vlasnik broda: Ovdje je sve što ti može ustrebati.

Nizozemska, 5 godina gost u čarteru: Usluga je na nivou, oprema marine je fantastična.

Mađar, vlasnik broda: Marini Frapa je vjerojatno najbolja marina u Hrvatskoj.

> Olive Island Marina

Mađarska, 3 godine plovi, vlasnik broda: Sve je jako čisto, tuševi i toaleti su prekrasni.

Hrvatska, često plovi, vlasnik broda: Sve super, posebno dobra ugostiteljska ponuda, sviđaju mi se blizina plaže i bazen.

Austrija, 30 godina plovi: Jako uredna marina, dobra usluga, dobra hrana... Marina iz snova...

Njemačka, plovi u Hrvatskoj od 1998. godine 5 tjedana godišnje, vlasnik broda: Olive island je najurednija, najodržavanija marina s prekrasnim nasadima biljaka i super prijateljskim osobljem/vlasnicima...

> Marina „Kornati“ Biograd

Njemačka, 10 godina plovi, vlasnik broda: Odlična usluga, ljudi govore njemački i engleski.

Slovenija, 3 godine plovi, vlasnik broda: Lijepo uređena marina, dućan je blizu, čiste sanitarije...

> ACI marina Skradin

Njemačka, 10 godina, vlasnik broda: Marina je jako lijepa. Dovoljno je mjesta. Super marinerosi!

Italija, plovi 25 godina, vlasnik broda i skiper: Briga o čistoći i poštovanje vremena tišine. Opušteno iskustvo.

Italija, plovi 20 godina, vlasnik broda: Odlična atmosfera, dobro vođena marina.

> ACI marina Vrboska

SAD: prvi puta krstari Jadranom, ali to krstarenje traje već drugi mjesec, vlasnik broda: Meni je najdraža ACI Vrboska, ali i druge su dobre: Vela Luka, ACI Palmižana, Lumbarda...

Belgija, prvi puta plovi u Hrvatskoj, čarter gost: Sviđa mi se Vrboska jer je mala, obiteljska marina i autentična je.

> ACI marina Žut

Poljska, 5 godina plovi, čarter gost: Volimo Žut, prelijepa marina.

Poljska, skiper na čarteru, već 50-ti put plovi Jadranom: Žut je ugodan i miran.

IZ ANKETNIH UPITNIKA

Pregledali smo dojmove gostiju o pojedinim marinama, njihova zapažanja i prijedloge te izdvojili dio najzanimljivijih

+ PLUS

Austrija, 30 godina plovi: Nautički turizam je jako dobro organiziran.

Belgija, tri godina plovi Jadranom, gost u čarteru: Lijepo, volimo Hrvatsku!

Novi Zeland: vlasnik broda, plovi tri godine Jadranom: Hrvatska je dobro uređena za nautički turizam. Uživamo krstariti otocima.

Poljska, 5 godina plovi, čarter-gost: Sve je izvrsno organizirano.

Novi Zeland, skiper na vlasničkom brodu: Izvrsne i sigurne marine i bove čine Hrvatsku sigurnom i ugodnom destinacijom.

Belgija, 4 godine plovi u Hrvatskoj, vlasnik broda: Prelijepo more, cijene su OK.

Švedska, 3 godine plovi, gost u čarteru: Hrvatska je najbolja za nautički turizam

Italija, 10 godina plovi, vlasnik broda: Hrvatska je raj za krstarenje s mnogim otocima i lukama.

+/- PLUS/MINUS

Poljska, 4 godine plovi, gost čartera: Veoma čisto, ljubazni ljudi. Cijene su previsoke!

Hrvatska, 5 godina plovi, vlasnik broda: Čist WC i tuševi, ljubazno osoblje. Nautički turizam: jedina primjedba - preskup je!

Slovenija: prvi put plovi, gost u čarteru: Ljudi ispuštaju crni tank u marini. O nautičkom turizmu: Fantastično.

Italija, plovi 8 godina, vlasnik broda: U nekim marinama nemoguće je dobiti rezervaciju za tu noć. O nautičkom turizmu: Dobra kvaliteta. Ponekad preskupo.

- MINUS

Njemačka, plovi 10 godina, vlasnik: Previsoke cijene bova i nacionalnih parkova.

Hrvatska, 4 godina plovi Jadranom, gost na vlasničkom brodu: Mornari su u više slučajeva bili nedostupni. Previsoke cijene.

Austrija, 4 godine plovi, vlasnik broda: Premalo sanitarnih prostora.

Njemačka, prvi put plovi, čarter-gost: Više tuševa, prevelika gužva.

Mađarska, 7 godina plovi, skiper: Kapaciteti marina su premaleni.

PRIJEDLOZI

Poljska, 2 godine gost u čarteru: Treba više drveća da budu sjene na stazama. Postaviti mjesta za pranje posuđa.

Mađarska, 3 godine čarter-gost: Bolji sustav rezervacija. Organizirati čišćenje popularnih odredišta nautičara. Više praonica rublja.

Slovenija, 15 godina plovi, vlasnik broda: Puno više policije na moru, oštro kažnjavati one koji glisiraju.

Francuska, 6 godina plovi u Hrvatskoj, čarter-skiper: Potrebna je internet-stranica za buking svih marina u Hrvatskoj.

Švedska, 5 godina plovi Hrvatskom, skiper: Prisiliti ljude da prazne crne tankove u spremnike u marinama.

image
Nautička patrola, sponzori
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 10:38