
Nevidljivi američki lovac, sastavljen od dijelova dva zrakoplova pete generacije F-35 uništena u nesrećama, stavljen je u operativnu uporabu i spreman je za borbu. Zračne snage SAD-a ga prigodno nazivaju ‘Frankenjet‘.
"‘Frankenjet‘ je u potpunosti operativan i spreman za potporu ratnom zrakoplovstvu", stoji u izvješću vojnog Ureda za zajednički program F-35 (JPO - Joint Program Office) objavljenom u srijedu, kako prenosi CNN.
Reciklirani ratni zrakoplov vuče svoje podrijetlo iz 2014. godine, kada je F-35A, koji je trebao poletjeti u misiju obuke iz zračne baze Eglin na Floridi, pretrpio "katastrofalni kvar motora", prema izvješću zračnih snaga o incidentu. Borbeni zrakoplov, poznat kao AF-27, također je pretrpio veliku štetu na stražnjoj strani trupa.
Dijelovi slomljenog kraka rotora motora "prorezali su kućište ventilatora motora, odjeljak motora, unutarnji spremnik goriva te hidrauličke vodove i vodove za gorivo prije nego što su izašli kroz gornji dio trupa zrakoplova", zaključila je istraga.
U požaru koji je nastao spaljene su dvije trećine stražnjeg dijela borbenog zrakoplova, kako se navodi.
PROČITAJTE VIŠE > Vojni program težak 2000 milijardi dolara godinama je bio nedodirljiv, sad se u Pentagon i vojne divove uvlači strah
A onda je 8. lipnja 2020. prednji stajni trap na drugom F-35A, poznatom kao AF-211, otkazao pri slijetanju u zračnu bazu Hill u Utahu, što je rezultiralo teškim oštećenjem zrakoplova, prema izvješćima o incidentu.
Odjednom su američke zračne snage imale dva upotrebljiva komada borbenih zrakoplova vrijednih 75 milijuna dolara - prednji dio, odnosno nos AF-27, te stražnji dio AF-211.
"Umjesto da oba zrakoplova otpišu kao gubitak... timovi su 2022. donijeli hrabru odluku da uklone nos s AF-27 i stave ga na AF-211 kako bi maksimizirali uštede i vratili u flotu operativni zrakoplov", navodi se u izvješću F-35 JPO.
Scott Taylor, vodeći strojarski inženjer proizvođača zrakoplova F-35, obrambenog američkog diva Lockheed Martin, opisao je situaciju i trud u objavi za 2023. godinu.
"Svi dijelovi zrakoplova mogu se teoretski razdvojiti i ponovno upariti, ali to nikada prije nije učinjeno", naveo je Taylor. "Ovo je prvi F-35 ‘Frankin-bird‘ do sada. Ovo je povijest".
Posao je obavljen u zračnoj bazi Hill, s "potpuno novim, jedinstvenim specijaliziranim alatom, uređajima i opremom", stoji u priopćenju Zračnih snaga za 2023.
Gotovo dvije i pol godine popravaka isplatile su se u siječnju, kada je ‘Frankenjet‘ prvi put poletio iz zračne baze Hill u Lockheed Martinov pogon F-35 u Fort Worthu u Texasu.
PROČITAJTE VIŠE > Nije bilo zemlje koja nije htjela kupiti najmoderniji američki avion. Odjednom se sve počelo mijenjati
"Prvi let obnovljene letjelice išao je do ruba opsega performansi i zrakoplov se pokazao kao da je tek sišao s početne proizvodne trake", rekao je Jeffrey Jensen, glavni inženjer verzije zrakoplova F-35A u priopćenju za javnost.
Krajem prošlog mjeseca, ‘Frankenjet‘ je vraćen u zračnu bazu Hill i dodijeljen 338. borbenom krilu, istoj jedinici kojoj je AF-211 izvorno pripadao.
U vojnom priopćenju trošak projekta ‘Frankenjet‘ procijenjen je na 11,7 milijuna dolara, s napomenom da je Pentagonu i poreznim obveznicima ušteđeno 63 milijuna dolara više od cijene novog zamjenskog zrakoplova.
Američke zračne snage raspolažu sa 383 F-35A u svojoj floti, prema Međunarodnom institutu za strateške studije (IISS).
Borbeni zrakoplov F-35A jedna je od tri verzije nevidljivog lovca pete generacije F-35 američke vojske. Marinski korpus leti na F-35B - zrakoplovu s kratkim uzlijetanjem i okomitim slijetanjem - a mornarica leti na F-35C, dizajniranom za operacije s nosača zrakoplova.
F-35 također su postali popularan izbor američkih saveznika i partnera, sa 17 drugih zemalja koje lete ili kupuju te zrakoplove, prema Lockheed Martinu.
Komentari
0