UCJENE ZBOG SUBVENCIJA

Bruxelles bijesan na velike kompanije: ‘Pogledajte što nam rade! Kao da testiraju koliko daleko mogu ići...‘

Biden je velike europske kompanije poput VW-a i dobavljača baterija Northvolt natjerao da razmišljaju o preseljenju u SAD

Ursula von der Leyen

 Ole Berg-rusten/Afp

Bruxelles je ogorčen ponašanjem velikih kompanija koje traže više subvencija prijeteći da će se inače preseliti u SAD, piše Politico. Citiraju europskog diplomata koji im je rekao: "Takvi nam zahtjevi stalno dolaze, ponekad se pitamo: jesu li opravdano zabrinuti ili kompanije samo iskorištavaju trenutak i testiraju koliko daleko sada mogu ići?"

Europske kompanije počele su inzistirati na novčanim poticajima nakon što je američki predsjednik Joe Biden objavio veliki paket državnih subvencija kako bi stimulirao proizvodnju u SAD-u i poskupio uvoz. Time je velike europske kompanije poput VW-a i dobavljača baterija Northvolt natjerao da razmišljaju o preseljenju u SAD.

U strahu od recesije, članice EU među ostalim odlučuju se na veću pomoć svojim gospodarstvima. Na kocki su temeljna načela ekonomije slobodnog tržišta na kojima je izgrađen EU, upozorava Politico. Subvencijama se članice EU udaljuju od "slobodnog tržišta", troše veliki javni novac, a pritom je upitno kakvi će biti rezultati.

Sve više kompanija prijeti odlaskom

Idućeg tjedna lideri zemalja članica dolaze u Bruxelles na summit EU, da bi raspravljali kako europsko gospodarstvo učiniti konkurentnijim. Razgovarat će o pripremama za industriju budućnosti kao što su električni automobili, baterije i generatori obnovljive energije poput solarnih panela i vjetroturbina. Dakle, idealno za lobističke napore kompanija koje traže više državnih subvencija.

Kako navodi Politico, multinacionalne kompanije prijete da će tvornicu automobila ili baterija preseliti negdje drugdje ili pak odgoditi investicije, što će EU koštati poslova, poreza i globalnog gospodarskog utjecaja. Proizvođač čipova Intel upozorava da bi mogao otići, Tesla je nedavno najavila da mijenja strategiju kako bi iskoristila subvencije SAD-a.

Govoreći o novom paketu poreznih olakšica u SAD za tvrtke koje proizvode na tlu SAD-a, Niklas Wahlberg, potpredsjednik Volvo grupe rekao je da će razmotriti nove mogućnosti. "Ali Europa nam je također vrlo važna. Moramo vidjeti kako Europa pokušava preuzeti vodeću ulogu u zelenoj tranziciji na globalnoj razini."

Nisu u utrci za državne subvencije samo europski i američki brendovi koji se bave novim, ekološkim tehnologijama. I Kinezi, vodeći u proizvodnji baterija, htjeli bi da mogu dobiti europske subvencije, navodi Politico.

Pritisak na EU ili nacionalne vlade

Prošlog je tjedna EU predstavio nova pravila o subvencijama za niz strateški važnih tehnologija. Prijedlog dopušta državama EU da ponude istu razinu potpore tvrtkama koju bi tvrtke mogle dobiti u inozemstvu, čime bi se izjednačile sa SAD-om. "Čini se da američki zakon o smanjenju inflacije djeluje upravo onako kako su se svi bojali: pokreće utrku za subvencijama", rekao je za Politico David Kleimann, stručnjak za trgovinu u think tanku Bruegel. On je to nazvao "psihološkom igrom" za podizanje cijene, navodeći kao primjer prijetnju njemačkog Volkswagena da će "pričekati" odgovor EU prije nego što odluči o lokaciji planirane tvornice baterija.

Volkswagenov direktor zadužen za baterije Thomas Schmall na LinkedInu je objavio niz zahtjeva, među ostalim ograničenje cijena energije, ako političari žele da VW nastavi s ulaganjima u tvornice baterija u Salzgitteru u Njemačkoj i Valenciji u Španjolskoj. Američki uvjeti "toliko su privlačni da Europa riskira izgubiti utrku za milijarde ulaganja", napisao je Schmall. Samo nekoliko dana kasnije, Volkswagen je najavio više milijardi vrijedno ulaganje u Kanadu, gdje proizvodnja ispunjava uvjete za subvencije SAD-a.

Geert Bourgeois, europarlamentarac iz Europskih konzervativaca i reformista (ECR), upozorio je da će ublažavanje ograničenja subvencija dovesti do nove utrke unutar samog EU, nakon bitke sa SAD-om. On je protiv subvencioniranja kompanija javnim novcem, smatra da je to štetno za zapošljavanje i potrošače u manjim državama članicama.

"Europa ne može ukinuti sve zabrane za subvencije", rekla je Julia Poliscanova iz Transport & Environment, skupine za kampanju za ekološki prijevoz. Novac sam po sebi nije rješenje, a za Washington se sva klimatska politika svela na novac. Pro-biznis Europska pučka stranka (EPP), kojoj pripada i HDZ, nedavno je pokušala blokirati ili izmijeniti niz zelenih propisa EU zbog zabrinutosti da podrivaju konkurentnost. Görg iz Instituta za svjetsko gospodarstvo u Kielu upozorio je da razbacivanje subvencijama neće promijeniti dugoročne investicijske odluke. Tvrtke koje ionako razmišljaju o preseljenju u SAD rado će prihvatiti ovaj poklon koji im je najavljen u SAD-u, kaže Görg. U međuvremenu, europske multinacionalke također koriste to za pritisak na EU ili nacionalne vlade. "Dakle, u osnovi dajete više novca tvrtkama koje već dobro posluju", tumači analitičar Görg.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 03:22