ZRAČNO PRESLAGIVANJE

‘Hladni rat‘ na nebu: ‘Put od Helsinkija do Tokija duži je za 4000 km, neke linije morali smo i ukinuti‘

Budući da je promet preko Sibira Rusija zabranila, europski avioprijevoznici da bi došli do Azije moraju letjeti daleko na sjever ili jug

Zrakoplov u letu/Ilustracija

 Nicolas Economou/AFP

Rusija je zatvorila svoj zračni prostor za europske zračne prijevoznike, koji sada moraju trošiti više goriva i provoditi više sati u zraku kada lete u Aziju. To potencijalno otvara prostor za kineske prijevoznike, koji još uvijek mogu letjeti nad Rusijom.

Moskva je zatvorila svoje nebo u znak odmazde na slične poteze europskih i drugih zemalja kao odgovor na njezinu invaziju na Ukrajinu. To je značilo veliku promjenu za zračne prijevoznike koji su izgradili rute i poslovne modele upravo na temelju mogućnosti letenja preko Rusije do ključnih azijskih odredišta poput Seula, Tokija i Pekinga, prenosi portal Politico.

Avioprijevoznici se sada vraćaju na rute iz doba 'Hladnog rata' pa tako zrakoplovi lete iznad Sjevernog pola ili se pomiču daleko na jug kako bi stigli do Azije.

"Ničime isprovocirana invazija na Ukrajinu dovela je do značajnih promjena u obrascima letenja", rekao je ovog tjedna upravitelj zračnog prostora Europske organizacije za sigurnost zračne plovidbe (Eurocontrol).

Povratak na 'hladnoratovske' rute

Podaci Eurocontrola pokazuju da zaobilaženje ruskog neba znači dodatnih 4.000 kilometara, odnosno sedam dodatnih sati sjedenja u sjedalu ekonomske klase, za povratno putovanje između finske prijestolnice Helsinkija i južnokorejskog glavnog grada Seula.

image

Zrakoplov u letu/Ilustracija

Nicolas Economou/AFP

Prije nego što je Rusija napala Ukrajinu 24. veljače, sjeverni položaj Helsinkija davao mu je prednost u brzim rutama prema Aziji, koji su prolazile iznad Rusije. Sada je u mnogo lošijoj poziciji od zračnih prijevoznika sa sjedištem u južnijim europskim zračnim lukama.

Stoga finski avioprijevoznik Finnair prekida s letovima za Peking te su promijenili ljetni raspored kako bi ukinuli letove za japanske gradove, što uključuje Osaku, Nagoyu, Sapporo i Fukuoku. Umjesto toga, aviokompanija otvara novu vezu do Mumbaija na ruti koja joj omogućuje da lakše zaobiđe Rusiju.

Od letova za Aziju koji su još uvijek operativni, većina je nastavljena "zahvaljujući snažnoj potražnji za prijevozom tereta".

Nordijski prijevoznik Scandinavian Airlines (SAS), višenacionalna danska, švedska i norveška kompanija, priopćio je da njegov tjedni let između Šangaja i Kopenhagena sada traje dodatna dva sata zbog rute prema jugu oko Rusije.

Otkazivanje linija

Njihov let iz glavnog grada Danske u Tokio ukinut je do svibnja. Glasnogovornik kompanije SAS John Eckhoff naveo je da je let jednostavno predug.

Ostali letovi između Amsterdama i Tokija te Frankfurta i Chengdua također su otkazani od početka rata u Ukrajini, navodi Eurocontrol. Na drugim rutama se, pak, leti, ali rjeđe.

image

Polijetanje zrakoplova/Ilustracija

Dusko Marusic/Cropix

Dodatni kilometri velik su teret s obzirom na to da su cijene kerozina u usporedbi s prošlom godinom porasle za 120 posto, prema podacima Međunarodne udruge za zračni prijevoz (IATA).

Lufthansa je u e-mailu navela da su letovi za njezina odredišta u Kini, Japanu i Koreji sada dulji, ali ti letovi trenutačno predstavljaju manje od 1 posto kapaciteta kompanije. Lufthansa nije promijenila niti učestalost letova niti odredišta u Aziji.

Sličnih problema u nekim situacijama mogu imati i Rusi. Tako je zrakoplov iz Moskve poslan da pokupi protjerane ruske diplomate iz Grčke, a potom i Španjolske, bio je prisiljen napraviti zaobilazni let od 15.000 kilometara zbog zabrane letova u EU, izvijestila je internetska stranica za praćenje letova FlightRadar24.

Prostor za kineske prijevoznike

Navode da je ukupna duljina leta bila 15.163 kilometara, "što je malo manje od trenutačno najdužeg leta na svijetu između Singapura i New Yorka".

U međuvremenu, kineski zračni prijevoznici mogli bi iskoristiti probleme svojih europskih kolega, kada politika drakonskih mjera protiv covida-19 u toj zemlji dozvoli normalniji raspored letova. Međutim, kineski prijevoznici tereta i dalje lete u Europu i to preko Sibira, s kraćim vremenom letenja i manjom potrošnjom goriva.

S obzirom da rat ne pokazuje znakove završetka, ovi bi se poremećaji u zračnom prijevozu mogli razvući na dulje vrijeme.

Glasnogovornik SAS-a optimistično je najavio da kompanija namjerava obnoviti letove za Sankt Peterburg u lipnju, ali izvršni direktor Anko van der Werff nedavno je izjavio da preleti nad Rusijom "neće biti (riješeni za) nekoliko mjeseci. Stvarno osjećam da će potrajati duže vrijeme", rekao je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 01:51