OTKRIĆE BBC-JA

Hrvatska tvrtka unatoč sankcijama oprema ruske ratne brodove, bivši vlasnik sve potvrdio: ‘Sankcije su smiješne!‘

Radi se o tvrtki Adria Winch koja je nastavlja s isporukom dijelova za ruska brodogradilišta u kojima se grade i ratni brodovi

Ruski ratni brod ispaljuje projektil u Crnom moru

 Handout/Afp/Profimedia/Handout/afp/profimedia

Ruska vojna brodogradilišta, koja su pod zapadnim međunarodnim sankcijama, dobivaju dijelove iz europskih zemalja uz pomoć tvrtki iz Hrvatske i Italije, kako javlja BBC Rusija. Ova brodogradilišta grade brodove za rusku mornaricu, od kojih su neki korišteni u ratu protiv Ukrajine.

U prosincu prošle godine ruski predsjednik Vladimir Putin stigao je u brodogradilište Sjevernaja u Sankt Peterburgu kako bi podignuo zastavu na tri nova broda ruske mornarice. Između ostalih, porinuta je mala raketna korveta Naro-Fominsk.

Putin je tada rekao da su brodovi ovog tipa nekada iz Kaspijskog mora "gađali položaje militanata u Siriji", a sada ispaljuju krstareće rakete na Ukrajinu. Putin je tada također posebno istaknuo brodogradilište Zelenodoljsk u Tatarstanu, koje nije najveće brodogradilište u Rusiji, ali je dio ruskog vojno-industrijskog kompleksa te gradi i ratne brodove.

Među vojnim proizvodima navedenima u online katalogu brodogradilišta su patrolni brodovi projekta 22160. Jedan od njih je "Sergej Kotov", kojeg su u ožujku potopile ukrajinski bespilotni pomorski dronovi. "Sergej Kotov" je fizički izgrađen u tvornici u Kerču, ali projekt je razvijen u brodogradilištu Zelenodoljsk i tamo ga smatraju svojim proizvodom.

Još jedan brod koji je u potpunosti izgrađen u brodogradilištu u Zelenodoljsku je raketna korveta Samum Bora klase, koja se koristila u ratu s Ukrajinom te je bila napadnuta i oštećena kod obale Krima sredinom rujna prošle godine, ali nije potonula.

Među EU partnerima hrvatska tvrtka Adria Winch

Unatoč tome što je u ožujku 2019. godine ministarstvo financija SAD-a stavilo brodogradilište Zelenodoljsk na listu sankcija, pri izgradnji ovih brodova i dalje se koriste dijelovi proizvedeni u Europskoj uniji. Prema carinskim podacima iz baze podataka Import Genius, isporuke ruskom brodogradilištu nastavljene su tijekom 2020. i 2021. godine, samo što se dijelovi više nisu naručivali i isporučivali izravno, već preko posrednika, poput latvijske tvrtke Marine Propulsion Systems.

Nakon početka invazije na Ukrajinu u veljači 2022. godine, brodogradilište je gotovo odmah dospjelo pod sankcije EU-a, već u ožujku iste godine.

No, brodogradilište je i tada nastavilo kupovati opremu iz Europske unije i SAD-a. To je bilo moguće upravo zahvaljujući isporukom preko posredničkih tvrtki, od kojih je dio sankcioniranog brodogradilišta u zajedničkom vlasništvu s partnerima iz EU-a. Sami proizvođači opreme često nemaju informaciju tko je krajnji primatelj kupljene opreme i ne mogu uvijek osigurati da oprema neće završiti kod sankcioniranih poduzeća.

A među spomenutim partnerima je, uz jednu talijansku tvrtku, i hrvatska tvrtka Adria Winch, kako pokazuju carinski dokumenti u koje je uvid imao BBC.

Sudeći prema službenim stranicama tvrtke, Adria Winch isporučuje palubnu opremu za civilna plovila i vojne brodove. Kako je za BBC Rusija rekao bivši vlasnik tvrtke Adria Winch, Milivoj Peruzović, tvrtka u Rusiji posluje više od 20 godina. "Prvo smo počeli raditi s brodogradilištem Severnaja Verf u Sankt Peterburgu i postupno proširili smo naše veze diljem Rusije", rekao je Peruzović.

‘Sankcije izgledaju smiješne‘

Nakon prvih sankcija uvedenih 2014. godine, nakon prve ruske invazije na Krimu i istočnoj Ukrajini, prisjeća se Peruzović, uprava tvrtke odlučila je nastaviti suradnju s ruskim partnerima. "Te sankcije sada izgledaju jednostavno smiješne", rekao je Peruzović, koji je u prosincu prošle godine prodao Adria Winch hrvatskoj tvrtki Global Offshore Engineering.

image

Ruski ratni brod Crnomorske flote

/Sputnik Via Afp

Tvornica u Zelenodoljsku dio je brodograđevne korporacije Ak Bars, koja pripada Ak Bars Holding Companyju. Tvrtke su registrirane u Republici Tatarstan, a dio brodogradilišta također je u vlasništvu Tatarstana. Ak Bars Holding Company osnovala je 2016. godine zajedno s hrvatskom Adria Winch tvrtku Adria Winch Zelendoljsk.

Osim podružnice u Zelenodoljsku, hrvatska tvrtka je i jedini vlasnik Adria Wincha u Moskvi, tvrtke koja također opskrbljuje brodogradilište Zelenodoljsk dijelovima. Prema većini podataka do kojih je BBC Rusija uspio doći, isporuke brodogradilištu obavlja hrvatska Adria Winch za vlastite ruske podružnice - tvrtku u Zelenodoljsku ili Moskvi.

Milivoj Peruzović je potvrdio da je nakon pune invazije Moskve na Ukrajinu hrvatska tvrtka prestala s izravnom isporukom brodogradilištu i počela poslovati kroz podružnicu u Zelenodoljsku. "Adria Winch Zelenodoljsk prodavala je opremu uglavnom brodogradilištu Zelenodoljsk, ali ne isključivo njima", rekao je Peruzović. "Prodavali smo opremu i brodogradilištu Admiraltejskije. Nakon sankcija prestali smo izravno isporučivati brodogradilištu i prodaja je išla preko Adria Winch Zelenodolsk. Ali nismo znali tko je konačni primatelj opreme".

No, zbog brojeva projekata brodova navedenih u carinskim deklaracijama, očito je da su rezervni dijelovi bili namijenjeni za brodove ruske mornarice i drugih organa vlasti.

Nastavak poslovanja unatoč sankcijama

Sveukupno, u svibnju 2022. godine tvrtka je Rusiji isporučila rezervne dijelove u vrijednosti od preko dvije tisuća dolara za brodove Projekta 23120. BBC je u carinskim deklaracijama pronašao i podatke o tegljaču Projekta NE012 koji nije naoružan, ali je izgrađen i isporučen Rosgvardiji, nacionalnoj gardi koja je uključena u rat u Ukrajini i pod europskim je sankcijama od prosinca 2022. godine.

Prema izvješćima Adria Wincha za 2022. godinu, jedan od glavnih kupaca opreme bila je upravo Rusija. Za tu godinu, isporuke Rusiji iznosile su više od 700 tisuća eura, što je 21 posto ukupnog poslovanja Adria Wincha. U istom je izvješću istaknuto da europske sankcije imaju izravan utjecaj na njezine aktivnosti.

Milivoj Peruzović, pak, otvoreno priznaje nastavak suradnje s Rusijom unatoč sankcijama. "Našli smo način da isporučujemo preko trećih zemalja, preko Turske, preko posredničkih tvrtki u Rusiji. Uspostavio sam vezu s posrednicima u Kini i nastavili smo raditi. To je bila naša odluka - nastaviti raditi. Jer sankcije su sankcije, ali stvari idu svojim tijekom. I tako je išlo sve dok nismo prodali tvrtku", rekao je.

Sveukupno, od veljače 2022. do srpnja 2023. godine, tvrtke povezane s Adria Winchom ili njezinim podružnicama u Rusiji isporučile su rezervnih dijelova ruskim brodogradilištima u vrijednosti od 1,2 milijuna dolara.

U međuvremenu, kako piše BBC Rusija, Adria Winch nastavlja s isporukom dijelova za ruska brodogradilišta u kojima se grade i ratni brodovi, ali nakon početka potpune invazije na Ukrajinu u carinskim deklaracijama brojevi projekata se sve rjeđe navode.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 07:59