PAD VELIKANA

Jedan od najmoćnijih ljudi zapadne autoindustrije iznenada je podnio ostavku: Nije misterij što se događa...

Zapadni proizvođači automobila našli su se u kliještima

Carlos Tavares

 Frederick Florin/Afp

Glavni izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares prošlog je vikenda iznenada podnio ostavku, što je potvrda da se cjelokupna zapadna automobilska industrija nalazi u dubokoj sistemskoj krizi.

Stellantis u svojem portfelju drži američki Jeep te europske Peugeot i Fiat, a Tavares je bio na glasu kao jedan od najupečatljivijih poslovnih lidera Zapada i izvan automobilske branše.

Došlo je do klasičnog sukoba Tavaresa kao glavnog direktora sa sve više skeptičnim članovima upravnog Odbora i velikim dioničarima, i to nakon što je tijekom ove godine dionica Stellantisa izgubila 40 posto na vrijednosti. Tavares je ponudio ostavku, a predsjednik Odbora John Elkan prihvatio ju je s "trenutačnim učinkom".

Iako je fokus europskih medija u zadnjih godinu dvije bio usmjeren na dramu njemačke autoindustrije, poglavito Volkswagena, ostavka Tavaresa potvrda je da je svaki kut zapadne industrije mobilnosti pod pritiskom promjena općih uvjeta poslovanja i kineske konkurencije.

Ako se dinamični poslovni lider poput Carlosa Tavaresa našao u situaciji da mora dati ostavku, otvara se pitanje može li bilo tko bez promjene generalnog smjera zapadnih javnih politika doista biti konkurentan na internacionalnoj razini.

Stellantis, četvrti najveći svjetski proizvođač automobila, nastao je 2021. spajanjem Fiat Chrysler Automobilesa i PSA Grupe. Tavares je odigrao ključnu ulogu u tom procesu, prethodno vodeći PSA Grupu od 2014. Tijekom svog mandata, proveo je mjere smanjenja troškova i povećao tržišni udio tvrtke u Kini, vraćajući PSA Grupu u profitabilnost nakon nekoliko godina gubitaka.

Unatoč uspjesima, Stellantis se suočio s izazovima, uključujući smanjenje prodaje i povećanje zaliha, posebno na sjevernoameričkom tržištu.

image

Prezentacija Dodgea

Etienne Laurent/AFP

U rujnu 2024., tvrtka je izdala upozorenje o zaradi, predviđajući negativni slobodni novčani tok u rasponu od pet do 10 milijardi eura. Ovi problemi doveli su do promjena u vrhu uprave, uključujući zamjenu glavnog financijskog direktora i voditelja sjevernoameričkih operacija.

Tavaresov stil vođenja, usmjeren na smanjenje troškova, izazvao je nezadovoljstvo među radnicima i sindikatima. U Italiji je vlada kritizirala njegove odluke o smanjenju proizvodnje, dok je u Sjedinjenim Američkim Državama sindikat United Auto Workers zaprijetio štrajkom, optužujući Stellantis za neispunjavanje ugovornih obveza.

Stellantis je potvrdio svoje financijske smjernice za 2024., uključujući cilj prilagođene operativne profitne marže od 5,5 posto do sedam posto, unatoč nedavnim promjenama u vodstvu.

Nije misterij što se događa sa zapadnom autoindustrijom. Zapadni proizvođači automobila našli su se u kliještima između zapadne regulative i kineske konkurencije.

Kineski proizvođači prodali su samo u trećem kvartalu ukupno 5,07 milijuna vozila, što predstavlja rast od 10 posto u odnosu na prethodnu godinu. Nasuprot tome, europski proizvođači zabilježili su pad prodaje od 11 posto, s ukupno 4,99 milijuna prodanih vozila. Kineski BYD je zauzeo šesto mjesto s 1,13 milijuna prodanih vozila u trećem kvartalu 2024., što predstavlja rast od 38 posto.

Geely je na devetom mjestu s 811.797 prodanih vozila, bilježeći rast od 20 posto. U prvih deset mjeseci 2024., kineski proizvođači povećali su ukupnu prodaju za 20,5 posto u odnosu na prethodnu godinu. Istodobno, njemački brendovi zabilježili su pad prodaje od 15 posto, japanski gotovo 20 posto, američki 25 posto, a korejski 23 posto.

Pri tome je udio električnih i plug-in hibridnih vozila u Kini porastao na 38,6 posto u 2024., u usporedbi s 31,6 posto prethodne godine i samo 5,4 posto u 2020. Treba obratiti pažnju da prodaja u Kini značajno doprinosi tržišnog udjela kineskih proizvođača. Kineski proizvođači sada tako proizvode više od polovice svih novih električnih automobila na svijetu, s globalnim tržišnim udjelom od 50,6 posto u segmentu baterijskih električnih vozila u prvih devet mjeseci 2024. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 17:06