‘OVO JE ČERNOBIL 2‘

Ljudi gutaju tablete, mrtve ribe plutaju rijekom, a državom se šire nevjerojatne teorije...

Kontrolirano spaljivanje otrovnih tvari ispunilo je zrak dimom, prekrivajući površinske vode i tlo kemikalijama

Drama u Ohiju

 Afp/

Otkako je vlak s opasnim kemikalijama iskočio iz tračnica u Ohiju prije gotovo dva tjedna, lokalno stanovništvo u strahu je od trovanja. Kontrolirano spaljivanje otrovnih tvari ispunilo je zrak dimom, prekrivajući površinske vode i tlo kemikalijama. Mrtve ribe plutaju u obližnjim potocima, a neugodan miris ostao je u zraku, piše New York Times.

No, to ne znači da je opravdano incident nazivati "Černobilom 2", odnosno ponavljanjem ukrajinske nuklearne katastrofe iz 1986. godine. Mnogi su otišli predaleko, posebno desničarski komentatori, piše NYT: društvenim mrežama šire teorije da je otrov zagadio ključne rezerve vode susjednih država te da vlasti i glavni mediji namjerno prikrivaju pune razmjere katastrofe.

image
Angelo Merendino/Getty Images Via Afp
image
Angelo Merendino/Getty Images Via Afp

"Planirani napad, zataškavanje ili oboje?" pita se krajnje desni Conservative Daily Podcast. Jedan od voditelja desničarskog Fox Newsa sarkastično izgovara kako oni u Ohiju udišu iperit, vojni plin, nakon najave "Grad u Ohiju izgleda kao Černobil".

Dulja izloženost kemikalijama koje su iscurile - među ostalim, vinil-kloridu i butil-akrilatu - može rezultirati simptomima od mučnine do raka, prenosi BBC. "Za ovaj grad to je Pearl Harbor ili 11. rujna", ustvrdio je vlasnik kafića Ben Ratner.

Vlasti priznaju da je situacija na području mjesta East Palestine u Ohiju, na granici s Pennsylvanijom, katastrofalna na više razina. Nakon što je vlak izletio s tračnica u noćnim satima 3. veljače, izbio je požar. Oko 50 od 150 vagona iskočilo je iz tračnica ili je oštećeno. U strahu od eksplozije stanovništvo je evakuirano prije nego što su dva dana poslije stručnjaci kontrolirano spalili kemikalije iz oštećenih vagona. Tijekom spaljivanja nekoliko sati se oslobađao otrovni oblak, vidljiv kilometrima daleko. Organski spojevi oslobođeni spaljivanjem mogu uzrokovati glavobolju, upalu grla i iritaciju nosa i očiju, na što su se žalili neki stanovnici mjesta East Palestine.

image
Angelo Merendino/Getty Images Via Afp
image
Angelo Merendino/Getty Images Via Afp

Nakon toga su vlasti objavile da se kvaliteta zraka poboljšala dovoljno da nema opasnosti po ljudsko zdravlje, a stanovnicima, njih oko 4500 ljudi, dopušteno je da se vrate svojim kućama. No, miris je i dalje tu. Miris ostaje i kad je koncentracija tvari daleko ispod opasne, navodi američka Agencija za zaštitu okoliša EPA. No, zatražili su da se ispitaju privatni bunari. Vodocrpilišta koja koriste vodu iz rijeke Ohio poduzela su mjere opreza. Stanovništvo je i dalje u strahu.

Dok se na internetu gomilaju teorije zavjere, nadležni pokušavaju smiriti ljude. Na sastanku u gradskoj vijećnici u srijedu nezadovoljni mještani tražili su garancije da su zrak i voda sigurni za ljude. Stručnjaci pozivaju na oprez jer se dugoročne posljedice tek procjenjuju, s obzirom na to da se zagađivači iz zraka mogu taložiti na površinama, prodrijeti u bunare i domove. Gradonačelnik East Palestine, Trent R. Conaway, rekao je da su imali dvije opcije: zapaliti opasni teret ili pustiti da ga zrak sam raznese. Treće nije bilo.

Lokalni mediji javljaju da su viđene mrtve ribe i da su oboljele neke domaće životinje. Željeznička nesreća izazvala je veliku štetu u lokalnim vodama jer je onečišćenje usmrtilo oko 3500 riba iz 12 vrsta. Tvrdnje da su uginule kokoši i kućni ljubimci nisu potvrđene, prenosi CNN. Na sastanku u vijećnici predstavnik EPA-e rekao je da su sporne kemikalije smrtonosne za ribe, a ne za ljude te da se u rijeke i potoke ponovno vraća život. No, teško je suprotstaviti se efikasnoj desničarskoj propagandi. Teoretičari zavjere danima koriste oznaku #OhioChernobyl kako bi širili tvrdnju da nacionalni i lokalni mediji ignoriraju katastrofu nezapamćenih razmjera. Tweet Stewa Petersa, koji tvrdi da su mrtve ribe i stoka pronađene čak 100 milja od mjesta nesreće, imao je više od 40 milijuna pregleda. Dokaze nije dao.

image
Michael Swensen/Getty Images Via Afp
image
Michael Swensen/Getty Images Via Afp

Kemikalije se često prevoze vlakovima zato što se željeznica smatra najsigurnijim načinom prijevoza velikih količina opasnih tvari na velike udaljenosti, prenosi CNN. Udruženje američkih željeznica navodi da su u 2021. teretni vlakovi prevezli 2,2 milijuna vagona kemikalija. Željezničke nesreće s ispuštanjem opasnih tvari su od 1994. do 2005. uzrokovale 14 smrtnih slučajeva. U usporedbi s tim, u nesrećama na autocestama u kojima su sudjelovali šleperi i cisterne s kemikalijama bilo je u istom razdoblju čak 116 poginulih.

Iako statistike pokazuju da je željeznica sigurniji način prijevoza opasnih materijala od kamiona ili zrakoplova, izlijevanja i curenja i dalje se događaju. USA Today analizirao je deset godina saveznih izvješća o incidentima u željezničkom prometu i otkrio više od 5000 slučajeva izlijevanja ili curenja opasnih materijala iz vlakova. U 2022. željezničke su tvrtke prijavile više od 330 izlijevanja ili curenja opasnih materijala, od kojih je samo šest uzrokovalo ljudske ozljede. Brojke se čine velike, ali analiza USA Todaya pokazala je da su drugi oblici prijevoza još riskantniji: na svako curenje iz vlaka, lani su prijavljena dva iz zrakoplova i 67 na autocestama.

Prema podacima američke Savezne uprave za željeznice, u prošlih deset godina zabilježeno je 149 incidenata u kojima su opasni materijali ispušteni iz vlakova u pokretu. Do većih izlijevanja dolazi kada vlakovi iskoče iz tračnica. Vlak Norfolk Southern je 2018. izletio s tračnica u Pittsburghu, pa se izlila velika količina tekućine za ispiranje usta, uz oslobađanje jakog mirisa. Zabrinutost je porasla nakon što je Trumpova administracija dopustila prijevoz željeznicom za visokoeksplozivni tekući prirodni plin, što je lani zaustavila Bidenova administracija.

image
Michael Swensen/Getty Images Via Afp
image
Michael Swensen/Getty Images Via Afp
image
Michael Swensen/Getty Images Via Afp

Službenici Agencije za zaštitu okoliša u Ohiju provode ispitivanja zraka, tla i vode. EPA je izvijestila da je od utorka ispitala zrak u zatvorenim prostorima u 396 kuća na tom području, a 100 kuća tek trebaju ispitati. Također su provjerili zrak lokalnih škola i knjižnice te više puta testirali vodene tokove. EPA je u utorak priopćila da su se kemikalije izlile u lokalne vodotokove koji vode do rijeke Ohio, ali je velik dio zaustavljen. Ono što se probilo do rijeke je u vrlo niskoj koncentraciji, tvrde oni, poručujući da rade s lokalnim vodoprivrednim poduzećima na poboljšanom filtriranju vode kako se štetne tvari ne bi prenijele u vodovod. Ipak, vlasti i dalje pozivaju mještane East Palestine da piju flaširanu vodu.

Specijalističke ekipe rade na sprečavanju širenja opasnih tvari preko vode i tla. Iskopali su i uklonili gotovo 380 tisuća kubičnih metara "materijala natopljenog vinil-kloridom". EPA je objavila da je prikupila i pohranila gotovo milijun galona vode u spremnike.

Osim kemikalija za koje dužnosnici kažu da bi se trebale razgraditi prozračivanjem i pročišćavanjem vode, stručnjaci za zaštitu okoliša također moraju testirati PFAS - dugotrajnu i potencijalno zabrinjavajuću vrstu kemikalija koja se koristi za gašenje požara. PFAS se obično nalazi na teflonskim tavama i u nekim pjenama za gašenje požara. Dužnosnici EPA-e rekli su u utorak da još nisu testirali vodu na PFAS, ali će početi raditi na tome. Željeznička nesreća 4. veljače nije prošla bez posljedica, no daleko od toga da je riječ o novom Černobilu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 08:52