Netko je budno trebao paziti i promatrati što se događa na pramcu, krmi i na bočnim stranama broda, moćnog razarača USS Fitzgeralda, a potom izvještavati komandni most o promjenama. No, to se nije dogodilo, i oko 1:30 ujutro prošle subote, nedaleko od japanske obale i južno od Tokija, moćni se razarač sudario s 220 metara dugim filipinskim trgovačkim brodom ACX Crystal, koji se približavao natovaren s više od tisuću kontejnera.
Stručnjaci za radarsku kontrolu, i na mostu i u informacijskom centru ispod palube, morali su primijetiti golemi kontejnerski brod na svojim ekranima kako se lagano približava. Prema standardnom protokolu, posada je trebala probuditi kapetana američkog razarača, Brycea Bensona, kako bi osigurao siguran prolaz puno prije nego što brodovi uopće dođu u opasnost od sudara, piše New York Times.
Međutim, ništa se od toga nije dogodilo i istražitelji su potpuno zbunjeni. Fitzgeraldovo rutinsko putovanje po idealnom vremenu u poznatim vodama završilo je jednom od smrtonosnijih pomorskih nesreća posljednjih godina. Sedam američkih mornara u tom je sudaru izgubilo živote. I dok istražitelji pokušavaju dokučiti kako je došlo do neshvatljivog sudara, još mnoge misterije treba riješiti. Osim što treba pronaći odgovor na pitanje što se događalo s posadom, zabilježeni smjer kretanja trgovačkog broda ACX Crystal sugerira mogućnost da nitko od posade nije bio budan ili barem svjestan okoline. Umjesto da ugase motore, procijene štetu i pokušaju pomoći drugom brodu, ACX Crystal je odmah nastavio svojim kursom, ploveći prema luci u Tokiju, no nakon pola sata se iznenada okrenuo za 180° i vratio se na mjesto sudara, kao da je posada tek tad odjednom shvatila što se dogodilo.
Ove nove informacije su u suprotnosti s prvotnom verzijom događaja, prema kojoj se filipinski brod u Amerikance zabio nakon iznenadnog zaokreta.
Istražitelji su cijeli prošli tjedan procjenjivali štetu, pregledavali zapise, kako one brodske, tako i one elektroničke, te razgovarali s članovima posade. Posada Fitzgeralda dobila je stroge naredbe da ni sa kim ne razgovara o onome što se te noći dogodilo, no jedan je mornar, kojeg je NY Times kontaktirao preko društvenih mreža, kratko ali značajno rekao: ‘Sve što mogu reći je da netko nije pazio.’
No, čak i da je kompletna posada ACX Crystala spavala, s Fitzgeraldom je lakše manevrirati i stručnjaci se slažu da bi oni trebali ponijeti veći dio krivnje. ‘Ovo je jedna od onih stvari oko kojih je amrička mornarica brutalno iskrena. Ako je posada Fitzgeralda nešto pogriješila, mi ćemo to otkriti i bit će posljedica’, rekao je Bryan McGrath, zapovjednik jednog američkog razarača na Atlantiku od 2004. do 2006.
Oba se broda sad nalaze južno od Tokija, 9.000 tona težak i milijardu i pol dolara vrijedan Fitzgerald u mornaričkoj bazi Yokosuka, a 29.000 tona težak Crystal u luci Yokohama. Na desnoj strani broda Fitzgerald nalazi se udubljenje na mjestu na kojem je Crystal direktno udario u brod, pri čemu je ozlijedio kapetana Bensona. Mornari su morali savijati vrata njegove kabine ne bi li ga oslobodili i pružili mu pomoć.
I dok je more nadiralo, oko 116 članova posade spavalo je u već poplavljenim kabinama, prostorija s radijskom vezom bila je oštećena, a većina opreme za komunikaciju uništena. Mornari su se čak sat vremena borili s poplavom prije nego što su poslali poziv u pomoć. Sedmero stradalih otkrili su ronioci u poplavljenim prostorijama koje su naknadno morali zatvoriti kako more ne bi doprlo do drugih dijelova broda i uzrokovalo potonuće. Postoje mnogi znakovi da nitko na Fitzgeraldu nije vidio nikakvo upozorenje niti je bio svjestan sve izvjesnijeg sudara što dokazuje činjenica da je kapetan bio u svojoj kabini i nije se oglasio alarm koji bi trebao potjerati mornare iz njihovih soba.
Još manje se zna što se događalo na brodu Crystal koji je plovio pod filipinskom zastavom prevozeći teret iz Nagoye za Tokio. Brod je puno manje oštećen od Fitzgeralda. Darrell Wilson, glasnogovornik korporacije Dainichi-Invest u čijem je vlasništvu Crystal, izrazio je sućut obiteljima, no nije htio komentirati okolnosti sudara. Stručnjak za informacijsku sigurnost, Steffan Watkins, rekao je da po svim parametrim kurs Crystala izgleda kao da je automatski upravljan dok je posada spavala. ‘Po svemu sudeći brodom je upravljalo računalo’, rekao je. Činjenica da se brod nakon pola sata okrenuo i promijenio kurs ukazuje na to da je kapetan ili netko od posade preuzeo kontrolu od autopilota. Nakon što su se vratili na mjesto događaja, pozvana je pomoć.
Istraga će pokazati što se zapravo dogodilo, a mornari veterani, koji su se uključili u online rasprave o ovoj temi, kažu da je cijela situacija posve nevjerojatna i neobjašnjiva te da ni spavanje posade Crystala ne može objasniti kako Fitzgerald nije uspio izbjeći sudar.
‘Ovo izgleda strašno. Imate tri izvidnice i radar. Taj brod zbilja može ubrzati i manevrirati. Ovo ne znači da su oni uzrokovali sudar, ali njihova je greška što ga nisu izbjegli’, napisao je u komentaru ispod videa na YouTubeu Gary E. Meyer, vlasnik tehnološke kompanije i bivši član američle mornarice.
Obitelji poginulih sedmorice mornara još čekaju njihova tijela koja se nalaze na obdukciji. Istražitelji ništa ne žele prepustiti slučaju pa planiranje sprovoda još nije moguće.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....