
Njemački proizvođač automobila Audi u studenome je izvijestio o padu operativne dobiti od 91 posto u trećem tromjesečju prošle godine, najavljujući otpuštanje tisuća radnika u Njemačkoj. Biznis Audija u Kini do rujna se smanjio za četvrtinu. Njemačkoj automobilskoj industriji Kina je izuzetno važno tržište na koje otpada velik dio prodaje i još veći dio dobiti.
Usporavanje gospodarskog rasta u Kini i sve veća lokalna konkurencija kineskih proizvođača potkopali su njemačku industriju u cjelini, tumači američki WSJ.
Skok cijene energenata
U kombinaciji sa skokom cijena energije zbog rata u Ukrajini i Trumpovom prijetnjom uvođenja carina, prognoza za treću ekonomsku silu svijeta je sumorna. Njemačka je drugu godinu zaredom završila u blagoj recesiji, od 0,2 posto lani, nakon pada od 0,3 posto u 2023. godini.
PROČITAJTE VIŠE Njemački giganti padaju jedan za drugim, najavljuju masovna otpuštanja: Ovo je popis posrnulih divova
Za ovu je godinu Bundesbank, kako piše Spiegel, već snizio svoju prognozu i očekuje samo minimalni rast od 0,2 posto. Nakon niza godina gospodarskog rasta i velike potražnje za radnom snagom velike njemačke tvrtke počele su najavljivati otkaze, a u predizbornoj kampanji sindikati traže od vlade sporazum o očuvanju radnih mjesta. Podaci i dalje nisu alarmantni, ali zabrinjava nedostatak perspektive: nezaposlenost je, prema podacima njemačkog statističkog zavoda, u studenome 2024. bila 3,4 posto, a u Sjedinjenim Državama 4,2 posto.
Američki analitičari jako su zabrinuti za zdravlje njemačkog gospodarstva, dok njemački izvoz u SAD bilježi rekordne razine, a američki izvozni deficit toliki je da predsjednik Donald Trump prijeti novim uvođenjem carina.
Njemačka najviše izvozi upravo u SAD i Kinu. U 2023. je gotovo deset posto njemačkog izvoza otišlo u SAD, najviše u posljednjih 20 godina, objavio je DW uoči američkih izbora. Njemački statistički ured Destatis izašao je u javnost s podacima prema kojima je Njemačka 2023. u SAD izvezla robe u vrijednosti od 157,9 milijardi eura (171,8 milijardi dolara). SAD je važno tržište za njemačke farmaceutske proizvode, strojeve i automobile. Amerika je, pak, u Njemačku uspjela izvesti upola manje robe, u vrijednosti od 94,7 milijardi eura.
PROČITAJTE VIŠE Europske elite u Alpama su održale vrlo važan sastanak, spominju se Trumpove ucjene, ugledni autor FT-a: ‘Pazite na manu...‘
Od većih partnera, Njemačka je upravo sa SAD-om imala najveći trgovinski suficit još od 2017. godine. S obzirom na sve to, izbor Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a označava najveću prijetnju njemačkom gospodarstvu. Trump je u kampanji najavljivao uvođenje carina za svu uvoznu robu od deset do 20 posto, a s Kinom čak 60 posto. Münchenski Ifo institut za ekonomska istraživanja i EconPol Europe upozorili su da bi s Trumpom u Bijeloj kući njemački izvoz u SAD mogao pasti za gotovo 15 posto.
Izvoz podupire otprilike jedno od četiri radna mjesta. Više od dvije trećine automobila proizvedenih u Njemačkoj ide u izvoz. Od sredine 1990-ih udio izvoza u njemačkom BDP-u udvostručio se na 43 posto, što je četiri puta više nego u SAD-u i dvostruko više od Kine. WSJ piše da se njemačka prerađivačka industrija, treća po veličini u svijetu, kontinuirano smanjuje već sedam godina. Industrijska proizvodnja pala je 15 posto od 2018., a ukupni broj zaposlenih u proizvodnom sektoru smanjen je tri posto. Proizvođači u metalnoj i elektroindustriji mogli bi otpustiti čak 300.000 radnika u sljedećih pet godina, kaže za WSJ Stefan Wolf, predsjednik lobističke skupine za taj sektor. Više od 300 milijardi eura investicijskog kapitala iscurilo je iz Njemačke od 2021., prenosi WSJ.
Izvoz ima ključnu ulogu
S relativno niskim plaćama radnika Njemačka je od 2003. do 2008. postala najveći izvoznik u svijetu, ispred SAD-a i Kine. Neki ekonomisti kažu da je sadašnja kriza gora jer dovodi u pitanje same temelje njemačkog modela koji se oslanja na izvoz. U prijašnjoj kriznoj situaciji kinesko je gospodarstvo raslo deset ili više posto godišnje. Danas raste dvostruko sporije, a Svjetska trgovinska organizacija (WTO) upozorava na stagnaciju međunarodne trgovine. Bez brzorastućih uvoznih tržišta njemački je izvozni model mrtav, tvrdi Jacob Kirkegaard iz washingtonskog Instituta za međunarodnu ekonomiju Peterson.
PROČITAJTE VIŠE Svijet se drastično mijenja - Njemačka, Francuska, Italija i Britanija postaju patuljci, a u cijeloj priči mogla bi profitirati Hrvatska!
Zemlja s 83 milijuna stanovnika izrasla je u treće najveće svjetsko gospodarstvo izvozom inženjerskih proizvoda: automobila, robota, vlakova, industrijskih strojeva. Problem je to što Njemačka nema plan B, a s Trumpom su na pomolu američko-kineski trgovinski rat i daljnje smanjenje međunarodne trgovine.
Sve donedavno pad od 0,2 posto BDP-a na godišnjoj razini Nijemci nisu doživljavali u svakodnevici, a najveći problemi bili su im, kao i drugdje, skok cijena energije i rekordno visoki troškovi stanovanja. Međutim, s jeseni, kako su automobilski koncerni počeli najavljivati otpuštanja, kriza počinje opterećivati birače uoči prijevremenih izbora za Bundestag 23. veljače.
Odlazeća vlada kancelara Olafa Scholza najnepopularnija je od Drugoga svjetskog rata, a svaki peti zaposleni boji se za svoje radno mjesto, prenosi ARD. Čak trećina Nijemaca (35 posto) smatra da će ova godina biti gora od prethodne, a samo ih 15 posto vjeruje da će biti bolja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....