
U Kremlju su ovih dana dovršili novi plan naoružavanja i modernizacije oružanih snaga, osmišljen za razdoblje od 2018. do 2027. godine. Prema tom planu nastavit će se modernizacija Zračnih snaga Ruske Federacije i to uglavnom kupnjom dodatnih komada višenamjenskog borbenog zrakoplova 4++ generacije Suhoj Su-35S, bombardera Su-34 Fullback i uvođenjem modernizirane verzije supersoničnog bombardera Tupoljev Tu-160M2.
No, o uvođenju novog višenamjenskog borbenog zrakoplova pete generacije, nedavno nazvanog Suhoj Su-57, nije bilo ni riječi.
- Teško da će Su-57 ući u serijsku proizvodnju dok se ne dovrše novi motori, što će se teško dogoditi prije 2027. Tijekom sljedećih osam godina Rusija će kupovati samo mali broj tih zrakoplova za testiranje - rekao je znanstvenik Dmitrij Gorenburg za PONARS Eurasia.
S druge strane, nastavit će se proizvodnja drugih borbenih zrakoplova poput spomenutih Su-35S, Su-34 Fullback i Su-30SM. Uz to će u operativnu službu ruskih zračnih snaga vjerojatno ući i manji broj novih MiG-ova 35, čiji proizvođač Mikoyan Gurevich sve slabije stoji naprema Suhoju.
.jpg)
- Novih 50 Suhoja Su-35S naručeno je krajem prošle godine, a nastavit će se i kupnja Suhoja Su-34 i Su-30SM, vjerojatno između 12 i 18 komada godišnje po modelu - smatra Gorenburg, a piše Dave Majmudar za National Interest.
Ovo je novi, iako nimalo neočekivani zastoj u razvoju Suhoja Su-57, donedavno poznatog pod oznakom T-50 ili PAK FA. Za početak, tu je spomenuti razvoj novog motora. Su-57 i dalje koristi dva Saturn izdeliye 117, odnosno AL-41F1 motora ((svaki razvija maksimalnih 146 kN potiska) - zapravo poboljšani dizajn motora AL-31F koji u različitim varijantama koristi cijeli niz modela Suhoja, od Su-27 do Su-34.
U proizvodnoj varijantni trebali bi se koristiti novi Saturn izdeliye 30 motori, od kojih bi svaki trebao razvijati potisak od 178 kN s naknadnim sagorijevanjem. No, kako piše Gorenburg, a prenosi National Interest, proći će još godine prije nego li se dovrše.
Drugo, tu je i pitanje znatno smanjenog radarskog odraza, odnosno "stealth" karakteristika, za koje većina analitičara smatra da ih novi Su-57 i dalje nema, barem u usporedbi s američkim borbenim zrakoplovima pete generacije, F-22 Raptorom i F-35 JSF, ili čak kineskim napadačkim zrakoplovom "pete" generacije, Chengdu J-20. Od ta tri zrakoplova, F-22 je u operativnoj službi od 2005. godine, F-35A od 2016., a Chengdu J-20 od prije nekoliko mjeseci.
.jpg)
Treće, Rusija je do sada naručila tek 12 modela do 2020., zapravo prototipova koji bi trebali biti novi korak prema proizvodnoj varijanti. Iako po dosad prikazanom Su-57 ima izvrsne manevrabilne sposobnosti, novi AESA radar i novu generacija projektila na raspolaganju (kada budu dovršeni i "instalirani"), a navodno i mogućnost "super krstarenja" bez korištenja naknadnog sagorijevanja, bez "stealth" mogućnosti ne može se u potpunosti smatrati borbenim zrakoplovom pete generacije.
Četvrto, uz sve ovo navodno se i vrhuška Zračnih snaga Indije, s kojima bi Rusi zajednički trebali razvijati varijantu Suhoja Su-57, PAK FA HAL, prilično nećka oko ulaganja najmanje pet milijardi dolara u projekt kojem se ne nazire skori kraj. Valja dodati i da novi plan naoružanja predviđa i znati porast u razvoju i proizvodnji dronova, bilo za napadačke, bilo za izviđačke svrhe, što će također iziskivati nemala sredstva i dodatno opteretiti ograničeni budžet.

I na kraju, Rusija i dalje planira kupovati i proizvoditi postojeće protuzračne obrambene sustave, poput prokušanog S-400 raketnog sustava. No, to znači i sporiji razvoj "nasljednika", takozvanog S-500 Prometej.
- Rusija će i dalje koristiti i kupovati S-400 sustav dalekog dometa i Pantsyr-S kratkog dometa. No, sve je manje vjerojatno da će S-500 sustav biti spreman za serijsku proizvodnju u neko skoro vrijeme, iako službeni plan tvrdi da će prototip biti dovršen 2020. godine. No, originalni planovi su predviđali i serijsku proizvodnju 2015. pa se to nije ostvarilo - napisao je Gorenburg.
Komentari