ELEKTRIČNI AUTOMOBIL ZA ŠIROKE MASE

Neuspjeh Modela 3 uništio bi i Teslu, ali i cijelo tržište električnih auta

 REUTERS

Najpoznatiji svjetski proizvođač električnih automobila Tesla danas je predstavio svoj vjerojatno najvažniji model dosad: Model 3, sedan koji bi trebao imati početnu cijenu ispod 35 tisuća dolara i time ne samo postati pristupačniji mnogo većem broju ljudi nego i napokon električne automobile učiniti stvarno konkurentnima. Osim toga, taj bi automobil trebao biti i generato prihoda za Teslu, jer ta tvrtka, unatoč velikoj popularnosti, i dalje ne zarađuje na svojim vozilima. Samo model dostupan srednjem sloju, koji bi se masovno prodavao, može dugoročno osigurati profitabilnost tvrtke, a analitičari ističu da će uspjeh ili neuspjeh Modela 3 dugoročno definirati trendove u autoindustriji.

Još se ne zna previše detalja o automobilu - pa ni to kako će izgledati - ali prema onome što su šef Tesle Elon Musk i njegovi partneri dosad govorili može se zaključiti da će biti 20-ak posto manji od najpopularnijeg Modela S ili otprilike veličine Audija A4. Upravo taj Audijev model, kao i BMW 3 te Mercedes C klase, bit će mu i najveći konkurenti.

Kupnja preko interneta

Na predstavljanju gotovo sigurno neće biti prikazan finalni automobil, jer će u prodaju krenuti tek krajem 2017. godine, nego prototip za koji su iz Tesle obećali da će ga novinari moći isprobati. Tvrtka navodi da će autonomija vozila biti najmanje 320 kilometara po punjenju, za što eksperti procjenjuju da bi sa svojom veličinom moglo postići koristeći baterijski sklop od 50 kWh, znatno jeftiniji od onog od 90 kWh kakav se koristi na Tesli S. Model 3 imat će jednake garantne uvjete kao i Model S, koji uključuje osmogodišnje prijenosno jamstvo bez ograničenja kilometraže na baterijski paket i pogonski sustav.

Tvrtka već neko vrijeme navodno prima rezervacije vlastitih zaposlenika dok će svi ostali svoj primjerak moći rezervirati od danas u Teslinim salonima (najbliži je u Grazu, potom u Beču). Online rezervacije na stranici Tesla.com bit će moguće od 17.30 po hrvatskom vremenu. I za jednu i za drugu opciju potrebno je položiti depozit od 1000 dolara. Ni te rezervacije nisu nikakva garancija da će Model 3 stvarno biti isporučen za otprilike dvije godine čak i ako Tesla dostigne svoj cilj o početku prodaje. Dosad su kasnili sa svakim od svoja tri modela, nemoguće je procijeniti kakav će biti odnos potražnje i dostupnosti. Ujedno, iako je pretpostavljena cijena 35 tisuća dolara, kod Tesle se gotovo sve najnaprednije opcije dodatno plaćaju pa bi cijena prosječnog Modela 3 prije mogla biti oko 50 tisuća dolara. Tesla će kupcima vrlo rado dodatno naplatiti snažniju bateriju, pogon na sva četiri kotača, autopilot, opciju “ludicrous speed” s kojom Tesla S postiže ubrzanje do 100 na sat za 2,8 sekundi, a iako će vjerojatno dolaziti sa senzorima za autonomnu vožnju, njihovu aktivaciju trebat će dodatno platiti. Elon Musk već se žalio kako se uz Model X zbog takozvane serije “Signature” povezivala cijena od 140 tisuća dolara, premda je cijena baznog modela zapravo 80 tisuća. Hrvatska je prošle dvije godine preko Ministarstva zaštite okoliša davala poticaje za kupnju električnih i hibridnih vozila.

Lani je za tu namjenu podijeljeno 7,5 milijuna kuna. Za Teslu Model 3 poticaj bi iznosio 70 tisuća kuna - što je gotovo trećina cijene automobila - naravno, pod uvjetom da nova Vlada nastavi s tom praksom. Hoće li nastaviti jučer, nismo uspjeli doznati.

Održavanje u Hrvatskoj

Nabaviti i održavati Teslu u Hrvatskoj i dalje će po svemu sudeći ostati puno kompliciranije nego neku od etabliranih klasičnih marki automobila. Najbliže trgovine i servisi su u Austriji, a u Hrvatskoj postoji tek jedan jedini Teslin “superpunjač”, u Senju. Riječ je o stanicama za punjenje koje isporučuju istosmjernu struju do 120 kW snage, što je višestruko brže od standardnih javnih postaja. Teslinim superpunjačima potrebno je oko 20 minuta da napune bateriju do 50 posto, 40 minuta do 80 posto i 75 minuta do 100 posto. Pritom postoji i dodatni problem: korištenje superpunjača besplatno je za vlasnike Tesle, ali samo za one s baterijama čiji je kapacitet veći od 70kWh (dakle, skupljima). Svi ostali, barem prema sadašnjim pravilima, za punjenje će morati plaćati.

Besplatno punjenje

Što se tiče drugih postaja za punjenje električnih i hibridnih plug-in vozila u Hrvatskoj, mreža se širi i danas ih ima, prema procjenama, nešto više od 100 u 30-ak gradova. Zasad je punjenje vozila na njima još uvijek besplatno uz prethodnu registraciju. Problem za vlasnike Tesle jest u tome što je riječ o punionicama koje gotovo u pravilu imaju najveću snagu od 22 kWh, što drastično povećava vrijeme punjenja.

HEP je objavio da bi njihova mreža pod imenom ELEN do 2020. trebala biti raširena na 345 lokacija, a da bi se ultrabrze DC punionice koje rade na principu Teslinih superpunjača trebale postaviti na autoceste.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 03:21