PRIZEMLJENA ČETVRTINA FLOTE

NOVI PROBLEMI ZA NAJSKUPLJI AVION NA SVIJETU Deseci prizemljeni jer piloti imaju problema s dovodom kisika

 Matt Cardy / Getty Images

Četvrtina višenamjenskih borbenih zrakoplova pete generacije F-35, koje je napravio Lockheed Martin, do daljnjeg je prestala s letovima zbog nepravilnosti u opskrbi pilota kisikom, objavile su Zračne snage SAD-a, a piše Reuters.

Riječ je o zrakoplovima baziranim u Zračnoj luci Luke u Arizoni, gdje se nalazi 55 od ukupno 220 trenutno operativnih F-35-ica koje se nalaze u sastavu Zračnih snaga SAD-a, ali i u Australiji, Ujedinjenom Kraljevstvu, Izraelu, Japanu i tako dalje.

Konkretno, riječ je o prekidu letova za model F-35A (tu su još i F-35B namijenjen za američke marince i F35C za mornaricu) zbog pet incidenata u kojima su piloti iskusili simptome slične hipoksiji, to jest smanjenoj količini kisika u tijelu, rekao je u Pentagonu kapetan Mark Graff. Iz Zračnih snaga SAD-a su rekli da su se incidenti dogodili između 2. svibnja pa do prošlog četvrtka - u svakom slučaju je rezervni sustav za dovod kisika funkcionirao te su svi piloti uspjeli sigurno sletjeti. No, zrakoplovi su prizemljeni kako bi Zračne snage mogle proučiti i riješiti problem u suradnji s pilotima, pratećim osobljem i doktorima.

Matt Cardy / Getty Images
Lockheed Martin u letu: F-35B RAF-a i Zračnih snaga SAD-a

Sličan problem su prije nekoliko godina imali i piloti prvog operativnog borbenog zrakoplova pete generacije, F-22 Raptora. Dovod kisika je bio riješen za nekoliko mjeseci, a F-22 danas među većinom analitičara i pilota (naravno, američkih, budući da mu je izvoz zabranjen) uživa reputaciju najboljeg borbenog zrakoplova na svijetu.

Kako su rekli iz Zračnih snaga SAD-a, svaki F-35A iz baze Luke leti više puta dnevno na različite treninge kako bi se čim više usavršio zrakoplov čiji je program razvoja i proizvodnja dosad koštao Amerikance preko 400 milijardi dolara (a prema nekim procjenama će cijela flota, uz nabavu, operacije i održavanje Amerikance koštati 1,5 bilijuna dolara do 2070.).

Pomalo nezgodno za proizvođača Lockheed Martin, prizemljenje se dogodilo tjedan dana prije velikog Paris Air showa gdje bi F-35 trebao demonstrirati dijapazon svojih mogućnosti kako bi privukao još više kupaca (do sada je zrakoplov naručilo 10 država). Istovremeno, operacije F-35A u drugima bazama, kao i letovi F-35B i F-35C modela su nastavljeni.

Scott Barbour / Getty Images
Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter australskih zračnih snaga

Osim što je riječ o zrakoplovu koji će činiti osnovu Zračnih snaga SAD-a (ali i Američkih marinaca i manjim dijelom Mornarice SAD-a), koje su naručile čak 1763 modela F-35A, ovaj najmoderniji borbeni avion čini 37 posto svih prihoda Lockheed Martina. Štoviše, cijelo poslovanje poznate tvrtke ovisi o kupnji, ali i rezultatima svih F-35 modela, najvećim dijelom "A" varijante.

Predstavnik kompanije je rekao da će njihovi službenici pomoći Zračnim snagama da razriješe problem sa zrakoplovom koji proizvode zajedno s tvrtkama Northrop Grumman, Pratt and Whitney (zaduženi za motore) i BAE Systems.

Inače, za 2017. godinu su između Pentagona i proizvođača dogovorene cijene zrakoplova po jedinici od 94,6 milijuna dolara za F-35A (po očekivanjima Lockheeda za 2018. godinu trebala bi iznositi "tek" 85 milijuna dolara), 122,8 milijuna dolara za F-35B i 121,8 milijuna dolara za F-35C.

Matt Cardy / Getty Images

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 07:24