POSLJEDICE INVAZIJE

Ogromne količine ukrajinskih žitarica zapele na granici: ‘Najveći problem je - širina kolosijeka!‘

Ukrajina spada među najveće izvoznike žitarica u svijetu, a prije rata izvozila ih je gotovo isključivo preko Crnog mora

Ukrajinski vagoni/Ilustracija

 Am Stock/Alamy/Profimedia

Oko 1.100 vagona žitarica čeka na zapadu Ukrajine prijelaz preko granice s Poljskom, ali ne mogu se pomaknuti s mjesta zbog dugotrajnih birokratskih procedura i logističkih problema, upozoravaju trgovci i dužnosnici ukrajinske željezničke tvrtke.

Kada se tome dodaju i vagoni natovareni biljnim uljem, željeznom rudom, metalima, kemikalijama i ugljenom, brojka se prema netom objavljenim podacima ukrajinskog državnog željezničkog poduzeća Ukrzaliznitcija penje na 24.190 vagona.

Otprilike pola tih vagona, njih 10.320, čeka na čvoru u blizini sela Izov, glavnog željezničkog graničnog prijelaza s Poljskom, na putu prema poljskoj luci Gdanjsk, objašnjava zamjenik direktora komercijalnog odjela u Ukrzalznitcija Valerii Tkačov.

Glavni je problem što nema dovoljno radnika ni vagona koji bi mogli obraditi i preuzeti tako veliku količinu robe, ističu upućeni u industriji i u vladi.

Ukrajina spada među najveće izvoznike žitarica u svijetu, a prije rata izvozila ih je gotovo isključivo preko Crnog mora. Željeznica je bila u drugom planu, zbog većih troškova prijevoza.

Sada Kijev traži alternativnu, kopnenu rutu za izvoz budući da je ruska invazija blokirala njezine glavne luke na jugu, otežavajući izvoz žitarica i druge robe, podsjećaju dužnosnici i upućeni u industriji.

Trgovci pak ističu da pokušaje otežavaju logistički izazovi, ali i birokracija.

Ukrajinska željeznička mreža koristi ruski kolosjek, širine otprilike 1,5 metara, što je nekih 10 centimetara šire od kolosijeka u većini Europe, pa vagone treba podizati dizalicom i ručno mijenjati šasiju, objašnjava čelnik ukrajinske željezničke tvrtke.

Alternativno rješenje bio bi istovar žitarica iz ukrajinskih u poljske vagone, što može potrajati i do pola sata po vagonu.

Granicu u blizini Izova trenutno prelazi do 500 vagona dnevno, ističe Tkačov, što drugim riječima zapravo znači nagomilanih tri tjedna isporuka. Postoji još desetak prijelaza, ali mnogi od njih nemaju odgovarajuću infrastrukturu, objašnjava.

Državna željeznica radi na povećanju kapaciteta kako bi u Poljsku, Rumunjsku, Mađarsku i Slovačku u roku od tri mjeseca moglo prelaziti 1.100 vagona žitarica dnevno, što bi bilo gotovo deseterostruko povećanje u odnosu na razinu u ožujku, rekao je.

Kompanija istodobno zapošljava nove radnike, prebacuje sadašnje radnike iz odjela za putnički prijevoz u odjel prijevoza tereta, kupuje opremu za prilagodbu vagona i nastoji ublažiti druge probleme, poput carinskih procedura, dodao je Tkačov.

"Radimo na ubrzanju postupka... smanjenju broja i trajanja pregleda vagona i papirologije", precizirao je.

Vlada u Kijevu nije odgovorila na zahtjev Reutersa da komentira te informacije.

Ukrajinski proizvođač hrane Astarta Holding trebao bi u travnju kupcima u Europi isporučiti 25.000 metričkih tona kukuruza, ali još nije dobio potrebnu potvrdu željezničkih regulatora, rekla je direktorica za odnose s investitorima i poslovni razvoj Julia Bereščenko.

Iz kompanije su poručili i da na zalihi imaju neiskorištenih oko 150.000 tona žitarica, uglavnom kukuruza. U ovo doba godine silosi bi trebali biti gotovo prazni, naglašavaju.

Ukrajina je izvijestila da je izvoz žitarica u ožujku bio desetina razine iz istog prošlogodišnjeg mjeseca zbog zatvaranja luka, dodavši da poremećaj utječe na ljude u mnogim zemljama.

Agencije za humanitarnu pomoć ističu da će zemlje koje su do sada uvozile žito iz Ukrajine, uključujući Kinu, Egipat, Tursku i Indoneziju, morati pronaći alternativne izvore nabave jer će se u protivnom suočiti s nestašicom hrane

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. studeni 2024 23:47