RASKRINKALI IH

Otkriveno kako Moskva zaobilazi sankcije: ‘Prvi puta su to napravili nasred Atlantskog oceana‘

Pretovar tereta na veća plovila nije neobična situacija, ali ono što je daleko neuobičajenije je odabrana lokacija

Ilustracija

 Angelos Tzortzinis/AFP

Moskva zbog sankcija sve više pribjegava rizičnim pretovarima nafte s broda na brod kako bi svoju naftu dopremila do novih kupaca.

Dobavljači sirove nafte iz Rusije pronašli su nove, neoubičajene lokacije za transport nafte iz Europe, a najnoviji primjer predstavlja pretovar tereta s jednog broda na drugi - usred Atlantskog oceana, piše Bloomberg.

Aframaxov tanker 'Zhen I' iskrcao je svoj teret na supertanker 'Lauren II' na mjestu udaljenom oko 480 kilometara zapadno od portugalskog otoka Madeire, prema podacima o praćenju brodova koje je analizirao Bloomberg. Do transporta je došlo 26. i 27. svibnja.

Pretovar tereta na veća plovila nije neobična situacija, ali ono što je daleko neuobičajenije je odabrana lokacija. Uglavnom se biraju lokacije u zaštićenim vodama, gdje su rizici od izlijevanja nafte znatno smanjeni.

Ruski teret ranije su znali prebacivati na veće brodove blizu obale Skagena, najsjevernijeg rta Danske, zatim kod Ceute, španjolske enklave na sjeveru Afrike ili čak blizu obale Sjevernog mora kod Rotterdama. Ovo je prvi put da se takav transfer dogodio na otvorenom moru.

Kako smo već pisali, ruska nafta se ukrcava na tankere Aframax ili Suezmax koji nose manje od milijun barela i na moru se prebacuje u veća plovila koja mogu primiti dva milijuna barela, što čini dostavu isplativijom.

Iako je složeni splet sankcija SAD-a, EU-a i Britanije zabranio brodovima u ruskom vlasništvu ili pod ruskom zastavom pristajanje u luke, dio povećane trgovine u Aziju obavlja se pretovarom s broda na brod na moru - skupim postupkom koji povećava rizik od izlijevanja.

Tanker Zhen I u međuvremenu se vratio u Baltičko more, gdje bi sredinom lipnja trebao ukrcati svoj sljedeći teret iz Primorska u Rusiji, prema rasporedu ukrcaja koje je na uvid dobio Bloomberg.

Lauren II do tada pluta sredinom Atlantika, a pretpostavlja se da čeka prijenos drugog tereta. Brod velik poput Laurena II može primiti količinu čak tri tereta koji može primiti plovilo poput Zhena I. To se čini puno ekonomičnija opcija za prijevoz sirove nafte na vrlo velike udaljenosti.

Obzirom na to da Europa počinje smanjivati svoju ovisnost o sirovoj nafti iz Rusije, ovakve situacije mogle bi postati uobičajene jer Rusija traži nova tržišta za svoju robu.

Podsjetimo, Unija je prošloga petka u sklopu šestog paketa sankcija protiv Rusije zabranila uvoz ruske nafte koja se doprema brodovima, s iznimkom zemalja koje nemaju izlaza na more. Ta mjera, međutim, stupa tek za šest mjeseci. Slovačka, Češka i Mađarska moći će i dalje uvoziti naftu koja se doprema naftovodom Družba. Na inzistiranje Mađarske predviđeno je da se i dalje može uvoziti ruska nafta tankerima u slučaju da se nešto dogodi s naftovodom Družba.

Bloomberg prognozira da bi transport nafte do središta Atlantskog oceana mogao postati uobičajen ako kupci i prodavači počnu prikrivati konačna odredišta izvoza ruske nafte.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 07:24