PREOBRAZBA GRADA

Parižani glasaju o proširivanju pješačke zone i vraćanju 500 ulica pješacima

Ako bude izglasan, nedjeljnim referendumom ukinut će se dodatnih 10.000 parkirnih mjesta u Parizu

Promet u Parizu; ilustracija

 Simó Endre/simó Endre/profimedia/Simó Endre/simó Endre/profimedia

Parižani u nedjelju na referendumu odlučuju hoće li dodatnih 500 gradskih ulica postati pješačke i prekrivene zelenilom, što je novo nastojanje lijeve gradske uprave francuske prijestolnice da ograniči korištenje automobila i poboljša kvalitetu zraka.

Treći je ovo takav referendum u Parizu u nekoliko godina, nakon glasanja 2023. kojim je odobrena zabrana električnih skutera i prošlogodišnje odluke da se utrostruče naknade za parkiranje za velike terence.

"U proteklih 25 godina postupno smo vraćali javni prostor za pješački promet, za blagi promet, kao i za ‘vrtne ulice‘, kako bismo stvorili pluća unutar četvrti, mjestima u kojima živimo", rekao je zamjenik gradonačelnice Patrick Bloche za Reuters uoči glasanja u nedjelju.

Podaci pariške gradske vijećnice pokazuju da se automobilski promet u gradu više nego prepolovio otkako su socijalisti preuzeli vlast na prijelazu stoljeća.

Pod gradonačelnicom Anne Hidalgo, na dužnosti od 2014., došlo je do značajne transformacije na gradskim ulicama. Podaci pokazuju da je od 2020. napravljeno 84 kilometara biciklističkih staza, a korištenje bicikala skočilo je za 71 posto između kraja zatvaranja zbog covida-19 i 2023. godine.

Ako bude izglasan, nedjeljnim referendumom ukinut će se dodatnih 10.000 parkirnih mjesta u Parizu, nakon 10.000 već uklonjenih od 2020. godine. Dva milijuna stanovnika glavnog grada bit će konzultirano o tome koje će ulice postati pješačke zone.

Pariz na dnu liste najzelenijih glavnih gradova Europe

Unatoč nedavnim promjenama, Pariz zaostaje za drugim europskim prijestolnicama u pogledu zelene infrastrukture, koja uključuje privatne vrtove, parkove, ulice s drvoredima, vodu i močvare, koji čine samo 26 posto gradske površine naspram prosjeka europskih prijestolnica od 41 posto, prema Europskoj agenciji za okoliš.

Kritičari promjena kažu da mjere gradske vijećnice predstavljaju sve veći izazov za 10 milijuna ljudi koji žive u predgrađima, gdje je mreža javnog prijevoza manje gusta, da putuju na posao i obavljaju kupovinu u središtu grada.

"Važno je znati da grad Pariz nije muzej. To je još uvijek grad u kojem ljudi rade, gdje su radnici prisiljeni kretati se, gdje ljudi iz šire pariške regije moraju dolaziti, gdje postoje trgovine", rekao je Philippe Noziere, čelnik udruge vlasnika automobila 40M.

Posjedovanje automobila ilustrira razliku između središta Pariza i predgrađa: samo jedno od tri kućanstva u centru posjeduje automobil, dok ga ima dva od tri kućanstva u predgrađu. Isključujući Pariz i njegovu regiju, posjedovanje automobila u Francuskoj na razini je od 85 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. ožujak 2025 23:13