NEVADA

PROKLETSTVO MEGATVORNICE: 'MISLILI SMO DA JE DOLAZAK TESLE JACKPOT, NO JEDVA PREŽIVLJAVAMO' Što se događa kada tehnološki div doseli uz susjedstvo

 
 REUTERS

Isprva se to činilo kao ostvarenje snova, no svaka medalja ima dvije strane. Prije dolaska Tesline tvornice baterija u Nevadu ta je savezna država bila poznata tek kao kockarska meka. Sada je dom najvećega tehnološkog parka na svijetu, no cijena koju je zbog toga platio dio stanovnika brzo je izašla na vidjelo.

Za veliku investiciju kompanije Tesla - gradnju megatvornice za razvoj i proizvodnju baterija - Nevada se 2014. nadmetala s Kalifornijom i Novim Meksikom. Elon Musk, šef globalno poznate američke kompanije, tražio je komad pustinje u kojem će sagraditi kompleks od 500.000 četvornih metara i pritom uložiti 100 milijardi dolara. Najavljivao je da će zbog gigatvornice biti otvoreni deseci tisuća novih radnih mjesta. To se i dogodilo. Zbog tvornice je stvoreno mnogo odlično plaćenih tehnoloških radnih mjesta. Kako je to napisao Guardian, činilo se da je Nevada dobila jackpot. Naime, projekt je predstavljen kao velika prilika za prašnjave i ne baš privlačne provincijske gradove u blizini postrojenja.

Preživljavanje

Prema najavama, oni su trebali postati “inovativni proizvođači litij-ionskih baterija za električne automobile i druge kompanije” te sudjelovati u Muskovoj viziji revolucije “čiste energije”. No, posjet tom dijelu Amerike danas otkriva posve drugačiju sliku, u što se uvjerio britanski Guardian. U gradu Sparksu, smještenom 30 kilometara od tvornice, mnogi od 100.000 stanovnika više ne gaje ni približno ambiciozne snove. Štoviše, želje se sada svode na hranu, krov nad glavom, liječničku skrb i ostalo osnovno za preživljavanje.

'Biti tesliran'

“Nisam navikla ovako živjeti”, kaže Katherine Pope (69), umirovljena službenica koja unajmljuje sobicu u motelu i jede u pučkoj kuhinji. “Nemam novca za selidbu, a često si ne mogu priuštiti meso”, objašnjava Pope. Njezina susjeda, 70-godišnja nezaposlena žena koja se nije željela predstaviti zbog straha od deložacije, suočava se sa sličnom dvojbom. “Ili hrana, ili lijekovi. Oboje ne ide”, kaže ta žena koja boluje od problema sa štitnjačom. Uskoro si, kaže, neće moći priuštiti stan. Možda bude prisiljena spavati u svom starom, razvaljenom automobilu iz 1997. ili u skloništu za beskućnike.

Uz obližnju rijeku Truckee živi još nekoliko “otpadnika”. “Prije godinu dana žena i ja imali smo posao i stan. Kad sam ostao bez posla, nismo mogli platiti stanarinu. Zato sada živimo ovdje”, kaže Kevin McCullough (48) i pokazuje šator uz rijeku gdje on i supruga Pixie žive već neko vrijeme.

Njihova svjedočanstva u sukobu su sa službenim izjavama da Sparks proživljava procvat. No, sve ako i grad doista jest profitirao dolaskom Tesle, mnogi su za to platili cijenu. Među lokalnim stanovništvom čak postoji novi izraz: “biti tesliran”. Neki smatraju da je problem u golemim poreznim olakšicama za Teslu i druge tehnološke kompanije. Upravo zato su ispražnjene gradske blagajne, ceste su pune rupa, škole prenapučene, a zbog dolaska dobro plaćenih programera cijene nekretnina otišle su u nebo. Nevada o tome nije razmišljala kad je ponudila porezna izuzeća upravi Tesle na deset do dvadeset godina, u iznosu od 1,4 milijarde dolara, kako bi namamila tehnološkog diva.

Na sličan je način još prije privukla postrojenje za Appleove servere, a korporativni “popust” tada je iznosio 88 milijuna dolara. Javni dužnosnici takvu su politiku prihvatili kao spas od recesije, prodajući je biračima kao potencijalno preobražujuću za cijelu ne baš uspješnu regiju. Teslina tvornica nalazi se u posebnom industrijskom centru, poznatijem kao Tahoe Reno, u kojem su smješteni i pogoni Googlea, Switcha i Panasonica. Industrijski centar Tahoe Reno sebe naziva najvećim industrijskim parkom na svijetu.

Pritisak

Teslina tvornica najveća je među njima. Još nije dovršena, a već proizvodi oko 3000 pakiranja baterija tjedno za Tesline automobile. Zbog investicije su okolni gradovi doživjeli priljev stanovništva, a posao je procvao hotelima, vlasnicima stambenih zgrada, građevinarima, vodoinstalaterima, taksistima, električarima i drugim uslužnim djelatnicima, kako je doznao Guardian.

Ističući mnogo prednosti koje je regiji donijela kompanija, iz Tesle poručuju da su uložili i u lokalno obrazovanje te planiraju dati 37,5 milijuna dolara za promoviranje znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. Prema izjavi uprave, stvorene su tisuće radnih mjesta, a 90 posto novozaposlenih su stanovnici Nevade. Rast će se, tvrde, vidjeti i ubuduće.

The Tesla Gigafactory is shown under construction outside Reno, Nevada May 9, 2015.  Picture taken May 9, 2015.   REUTERS/James Glover II   - GF10000091274
REUTERS

U gradskoj upravi mnogi se ne slažu. Stephen Driscoll iz gradske uprave Sparksa tvrdi da je zbog rasta broja stanovništva došlo do pritiska na policiju, vatrogasce i škole. Godišnji proračun grada, kaže, porastao je za pet milijuna dolara, što je u okvirima porasta zbog inflacije. “Na nuli smo”, tvrdi on. Škole u Sparksu i okolnim područjima prenapučene su i prezadužene, toliko da su birači odobrili podizanje poreza na potrošna dobra kako bi se problem sanirao. No, zbog novih olakšica mogle bi se ukidati autobusne linije za gotovo 4000 školaraca. Kako je to sažeo vanjski suradnik Tesle, Omar Alvarez, “tvornica je bila dobra ideja ako tamo radite”.

Još jedno pitanje u međuvremenu se nadvija nad grad. Hoće li Tesla uspjeti? Grad je, podsjeća i Guardian, sudbinu vezao za uspjeh kompanije.

A prototype of the Tesla Model 3 is on display in front of the factory during a media tour of the Tesla Gigafactory which will produce batteries for the electric carmaker in Sparks, Nevada, U.S. July 26, 2016.  REUTERS/James Glover II/File Photo      GLOBAL BUSINESS WEEK AHEAD PACKAGE - SEARCH
REUTERS

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 07:49