UMALO TRAGEDIJA

Šokantno polijetanje u Beogradu: Avion se u zadnji tren jedva ‘odlijepio‘ s piste, inače bi završio na autocesti

Vrlo ozbiljno shvaćamo ovaj događaj i istraga je u tijeku. Sigurnost naših putnika je prioritet, naveli su iz kompanije

Ilustrativna fotografija

 AFP

Zrakoplov tvrtke FlyDubai na letu FZ 1746 u petak, 18. veljače oko 14 sati, u posljednjem trenutku jedva je poletio s piste na beogradskom aerodromu "Nikola Tesla". Da je do incidenta došlo potvrdili su iz Uprave za civilno zrakoplovstvo navodeći i kako je tim povodom pokrenut izvanredni inspekcijski nadzor.

Naime, prema prvim informacijama, boeing 737-8 MAX pri ubrzanju potrebnim za polijetanje jedva se "odlijepio" s piste, koja se inače nalazi u blizini autoceste. Prema informacijama koje su odmah nakon incidenta dospjele u javnost, u trenutku kad je avion uspio uzletjeti, on se praktički nalazio u blizini samoga kraja piste.

Iz tvrtke FlyDubai za Euronews Srbija navode kako su obaviješteni o incidentu na letu FZ 1746 od Beograda do Dubaija.

- Vrlo ozbiljno shvaćamo ovaj događaj i istraga je u tijeku. Sigurnost naših putnika je prioritet - naveli su iz kompanije u pisanoj izjavi za Euronews Srbija.

Zbog čega je, međutim, došlo do ove situacije, koju su i nadležni procijenili kao opasan incident i zbog čega je i pokrenuta istraga? Petar Vojinović s portala Tango Six za Euronews Srbija kaže da je, prema njegovim informacijama, proceduralno došlo do kršenja načina na koji se rutinski polijeće.

- Kad putnički avioni polijeću, piloti ukucavaju u svoje računalo trenutno stanje i poziciju (to bi trebalo biti uvijek na početku piste), ne bi li od računala dobili odgovarajuće performanse koje moraju dostići u vezi s brzinom potrebne konfiguracije aviona i brzine na kojoj se avion odljepljuje od piste - objašnjava on.

Ukoliko se unesu podaci za rutinsko polijetanje s početka piste, a iz bilo kojega razloga krene se sa sredine, svi parametri se smanjuju za pola i posljedično dolazi do nezgodnih situacija.

- Ne zna se zbog čega je došlo do kretanja u polijetanje s te pozicije, to će istraga utvrditi, ali vidjelo se da avion može 'jedva poletjeti', odnosno da se odvojio od piste u posljednjem trenutku - ističe Vojinović.

Avioni, kako dodaje, apsolutno mogu poletjeti i sa sredine piste, odnosno s pozicije D.

- Let Air Srbije prije toga poletio je sa sredine, ali budući da se, prema raspoloživim informacijama, avion Fly Dubai 'jedva odvojio' od zemlje, dobiva se dojam da su oni programirali performanse za početak piste, poletjeli iz nekog razloga sa sredine, što je onemogućilo da se sve odradi bez dramatičnog poleta - dodaje Petar Vojinović.

Avion je nakon ovakvog polijetanja nastavio dalje bez problema i drugih incidenata, a sletio je po planu leta u Dubai. Na beogradskom aerodromu u vrijeme polijetanja bili su povoljni vremenski uvjeti, navodi se na web stranici Tango Six.

Do kršenja rutinskih margina, kako ističe Vojinović, nikad ne bi trebalo doći, jer u vrlo rijetkim slučajevima može doći do pojedinih kvarova, kad je avionu potreban prostor za kočenje.

- Ukoliko se dogodi otkaz jednog motora ili, u jako rijetkom slučaju, otkaz dva motora, potrebna je dovoljna dužina piste na kojoj se avion može hitno zaustaviti kočenjem. Ta margina dodatne piste nije postojala u ovom slučaju. Iako postoji jako mala vjerojatnost, ipak je moguće. I da se desilo otkazivanje motora, sve ovo završilo bi se puno teže - navodi on.

Smatra da je najvjerojatnije u pitanju pogreška pilota, a da to, je li netko drugi također odgovoran, tek treba utvrditi istraga.

- Poznato je da je oko 80 posto svih incidenata u civilno-zrakoplovnom prometu upravo uzrokovan ljudskim faktorom - zaključio je Petar Vojinović za Euronews Srbija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 09:49