NE PRELAZE GRANICU

Svjetske tvrtke za leasing zrakoplova u problemima: ‘Ne možemo do naših aviona u Rusiji‘

Zrakoplovi su trenutačno osuđeni na let isključivo na teritoriju Ruske Federacije, a bilo kakav izlet izvan granica predstavlja rizik

Zrakoplov Aeroflota

 Kirill Kudryavtsev

Najveće svjetske tvrtke za leasing zrakoplova u ozbiljnim su problemima zbog svojih zrakoplova koji se sada nalaze de facto zarobljeni u Rusiji. Zapadne leasing tvrtke, poput najvećeg globalnog iznajmljivača zrakoplova AerCap iz Irske, raskinule su svoje ugovore s ruskim avioprijevoznicima čim su uvedene zapadne sankcije, no velika većina zrakoplova i dalje je u Rusiji.

Osim AerCapa, još dvije irske tvrtke u sličnim su problemima - SMBC Aviation Capital i Avolon - koje redom imaju stotine zrakoplova zarobljenih u Rusiji. Iako su tvrtke zatražile povrat svoje imovine, pred tom je zadaćom niz naizgled nepremostivih prepreka.

Prvo je pitanje hoće li Rusija uopće htjeti surađivati u povratu imovine. Ti su zrakoplovi trenutačno osuđeni na let isključivo na teritoriju Ruske Federacije, a bilo kakav izlet izvan vlastitih granica predstavlja rizik ukoliko ruske tvrtke nisu sasvim sigurne da ih lokalne vlasti neće zaplijeniti.

Kako piše Irish Times, zrakoplovi irskih tvrtki koji su bili u leasingu kod ruskih aerokompanija već su zaplijenjeni na barem dva međunarodna aerodroma. Zrakoplov Boeing 727 u leasingu Aeroflotove low-cost podružnice Pobede zaplijenjen je na istanbulskoj zračnoj luci Havalimani.

AerCap je najviše izložena od irskih tvrtki - u inventaru Aeroflota i drugih ruskih zračnih prijevoznika nalaze se čak 152 zrakoplova u vlasništvu AerCapa, u vrijednosti od oko 2,4 milijarde dolara. Radi se o oko pet posto ukupne vrijednosti AerCapove globalne flote zrakoplova.

SMBC u Rusiji ima 34 zrakoplova vrijednih oko 1,3 milijarde dolara, dok Avolon ima 14, čija je vrijednost oko 320 milijuna eura. Ukupno diljem svijeta leti oko 27.000 putničkih zrakoplova.

Drugi je problem s povratom zrakoplova to što bi zrakoplovi ruskih tvrtki trebali letjeti kroz zatvoreni zračni prostor kako bi se vratili do zračnih luka u kojima bi ih mogli preuzeti njihovi vlasnici. Pitanje je i tko bi upravljao tim zrakoplovima - ruski ili irski piloti, te bi li bili voljni na sebe preuzeti taj rizik.

Stručnjaci se slažu da se radi o dosad najvećem i najtežem ispitu takozvane Konvencije iz Cape Towna, međunarodne povelje koja uređuje povrat pokretnina preko međunarodnih granica.

Konvencija u sebi sadrži četiri protokola, po jedan za svaku kategoriju pokretnina koje bi mogle biti predmet međunarodnog leasinga - zrakoplove i zrakoplovnu opremu, vlakove i vagone, svemirska vozila i opremu te građevinsku, rudarsku i poljoprivrednu opremu.

Cilj je protokola bio ublažiti rizik po međunarodne leasing kuće u državama koje nemaju besprijekornu povijest pravnog sustava i poštivanja strane imovine, kroz osiguravanje međunarodnog pravnog okvira koji bi osigurao mehanizme za povrat imovine u slučaju neplaćanja ili raskida ugovora. Rusija je jedna od 77 potpisnica, zajedno s Europskom unijom kao cjelinom, koja je ratificirala konvenciju i njezin protokol za zrakoplove i zrakoplovnu opremu.

"Bit će teško opozvati te zrakoplove", kazao je za Irish Times veteran avioindustrije Ulick McEvaddy. "Pred irskim leasing tvrtkama je nemoguća misija. Bit će gotovo nemoguće povratiti tu imovinu i vratiti ju izvan sankcija, nema šanse", kazao je i dodao kako će za taj posao u najboljem slučaju biti potrebni mjeseci.

Još je prerano za reći i hoće li se Rusija uopće htjeti pridržavati ovog međunarodnog sporazuma. Glasnogovornik Kremlja Dmitrij Peskov najavio je u ponedjeljak kako će Rusija uzvratiti na sve zapadne sankcije koje pogađaju rusku industriju zrakoplovstva. "Misao vodilja bit će reciprocitet i naši vlastiti interesi bit će na prvom mjestu", kazao je Peskov.

S obzirom na sve sankcije kojima je Rusija u ovom trenutku izložena, mogućnost međunarodnih pravnih procesa oko nepoštivanja konvencije, koji bi vjerojatno trajali godinama, Kremlju je vrlo vjerojatno dosta nisko na ljestvici gorućih problema.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 00:49