
Vatikan je u petak objavio meditacije koje je pripremio papa Frane za Veliki petak. Veći dio je teološke naravi, ali pozornost privlače dijelovi kojima kritizira ekonomiju, a mogu se naći i suptilne referencije na određene političare i politike.
U uvodu Papa postavlja premisu, “slijediti Isusov put ima cijenu: u svijetu koji stavlja cijenu na sve i gdje besplatnost (u talijanskom tekstu gratuità, u engleskom gratuitousness) ima visoku cijenu” (“besplatnost” preuzeto prema hrvatskom prijevodu Vatican News).
Naizgled zdrav razum
U meditaciji Prve postaje, Isus osuđen na smrt, papa Frane navodi da je Isus uvijek prisutan tiho stojeći pred nama “u svakoj sestri i bratu koji su izloženi osudama i predrasudama. Religijski sporovi, pravne zavrzlame, naizgled zdrav razum koji se ne miješa u sudbinu drugih, čine nas da budemo poput Heroda, svećenikā, Pilata i svjetine”.
“Naizgled zdrav razum”, u kontekstu braće i sestara izloženih predrasudama, izravna je referencija na Trumpa i njegov odnos prema imigrantima – Trump se više puta pozivao na zdrav razum kao temelj svoje politike, to mu je čak bila i izborna parola.
U raspravi o Trećoj postaji, Isus pada prvi put pod križem, papa Bergoglio se obračunava s moćnicima i otvara problematiku današnje ekonomije: “I križni put ocrtan je blizu zemlje. Moćnici se povlače iz toga; žele se uhvatiti za nebo. Ipak, nebo je ovdje dolje; visi nisko, a možemo ga susresti i kad padnemo ravno na tlo. Današnji graditelji Babilona nam govore da nema mjesta za gubitnike i da su gubitnici oni koji usput padnu. Njihovo je gradilište pakla. Božja ekonomija, s druge strane, ne ubija, ne odbacuje niti drobi. Ponizna je, vjerna zemlji.” U molitvi zaziva: “Izazvati ekonomiju koja ubija, Dođi Kraljevstvo Tvoje”.
U raspravama vezanim uz Sedmu postaju, Isus pada drugi put pod križem, Papa je izravan: “ Ekonomija u kojoj je devedeset devet važnije od jednog nehumana je. Ipak, izgradili smo svijet koji tako funkcionira: svijet kalkulacija i algoritama, hladne logike i neumoljivih interesa. Zakon tvog doma, božanska ekonomija, drugačija je, Gospodine. Kad svoja srca okrenemo tebi, koji padaš i opet ustaješ, doživljavamo promjenu smjera i promjenu koraka. Obraćenje koje vraća našu radost i vraća nas sigurno kući.”
Prosvjedi nakon globalne financijske krize
99 naprema 1 današnja je podjela dobara pri čemu ih druga skupina posjeduje većinu. Ta se teza pojavila 2011. godine tijekom prosvjeda nakon globalne financijske krize plastično prikazujući razinu nejednakosti u današnjem svijetu u kojem bogati postaju sve bogatiji, siromašni sve siromašniji.
Papa Frane ostao je dosljedan sebi pa je u meditacije, nakon teške bolesti, uključio snažnu notu društvene kritike stajući na stranu obespravljenih, izloženih predrasudama, onih čija se ljudskost zatire da bi razloge tome pronašao u kapitalizmu koji je okrenuo leđa većini.
Trump, Musk pa i Bernard Arnault neće se naći ni na koji način pogođeni Papinim riječima. Mogli bi se ipak sjetiti kako je završila Staljinov samouvjerenost – koliko Papa ima divizija, pitao je. Danas je Sovjetski Savez dio povijesti. Papa je i dalje ovdje.
“Svi koji žele pokazati se nepogrešivima, koji skrivaju vlastite padove, a odbijaju oprostiti tuđe, odbacuju put koji si izabrao, Gospodine”, sumira papa Frane.
Komentari
0