VATRENO KRŠTENJE

VIŠE GA SE BOJE PILOTI NEGOISLAMISTI Koštao kao hrvatskiBDP, pada češće od naših MiG-ova

Premda proizvođač tvrdi da su svi problemi na zrakoplovu uklonjeni, brojni vrhunski piloti još uvijek odbijaju letjeti na njemu
 cc

WASHINGTON/BAGDAD - Američki borbeni zrakoplov F-22 Raptor po prvi je puta sudjelovao u borbenim operacijama za vrijeme ovotjednih zračnih napada na pozicije Islamske države u Iraku. Taj trenutak označio je vatreno krštenje za jedan od najskupljih i najkontroverznijih zrakoplova, kojeg se vrhunski piloti još uvijek boje više nego njihove mete.

Cijeli projekt proizvodnje zrakoplova od početka je bio izložen ozbiljnim problemima. Testni zrakoplovi su se rušili, piloti su ginuli, gubili svijest, a problemi s disanjem mučili su čak i osoblje zaduženo za održavanje zrakoplova.

Kako bi bio što manje vidljiv radarima, F-22 oružje nosi u spremnicima unutar trupa

Projekt je daleko prekoračio sve planirane troškove, a cijela flota zrakoplova više je puta provela prizemljena dok su stručnjaci iz Lockheed Martina i američke vojske pokušavali otkriti najnoviji otkriveni problem koji ugrožava živote pilota i mehaničara.

Cijena razvoja Raptora jednaka je bruto domaćem proizvodu Hrvatske

Projekt razvoja ovog zrakoplova pete generacije, za kojeg Američko ratno zrakoplovstvo danas tvrdi da je najmoćniji lovac na svijetu, koštao je više od 66 milijardi dolara - više od tri hrvatska godišnja proračuna. Visoka cijena pravdala se idejom razvoja novih tehnologija te planom da će se cijena po jednom lovcu smanjiti s dovoljno velikim brojem proizvedenih jedinica.

No, česti problemi s Raptorom i pojava jeftinijeg i svestranijeg lovca-bombardera F-35 naveli su SAD da prekine proizvodnju ovog zrakoplova nakon samo 187 isporučenih primjeraka. Svaki dalji razvoj ovog zrakoplova je zaustavljen. Usporedbe radi, prethodni američki lovački zrakoplov, F-15, proizveden je u 1198 primjeraka, a njegov razvoj traje već četrdeset godina, od prvog službenog leta.

F-22 (naprijed) i njegov prethodnik, F-15 (iza)

S najnovijim akcijama u Iraku, F-22 je konačno korišten u borbi, i time je postao prvi zrakoplov pete generacije koji je sudjelovao u bojnim akcijama. No, premda proizvođač tvrdi da su svi problemi na zrakoplovu uklonjeni, brojni vrhunski piloti još uvijek odbijaju letjeti na njemu.

F-22: Dvadeset i dvije godine razvoja i dva smrtna slučaja

Prva nesreća u razvoju ovog zrakoplova dogodila se 1992. godine, kada se testni prototip razbio o pistu prilikom slijetanja. Istraga je pokazala da se radilo o softverskoj grešci, a pilot je srećom preživio.

Drugi pad dogodio se 2004. godine za vrijeme poletanja. Kratak gubitak snage motora prilikom prethodnog gašenja uzrokovao je kvar u sustavu kontrole leta, što je uzrokovalo padom i potpunim uništenjem zrakoplova. Pilot je iskočio na vrijeme, a cijela je flota F-22 bila prizemljena dok greška nije uklonjena.

U ožujku 2009. godine, testni F-22 srušio se nedaleko od zračne baze Edwards, a incident je obilježila i prva smrt pilota. Istraga je pokazala da je David Cooley izgubio svijest prilikom manevriranja, i pokušao iskočiti iz aviona kada je shvatio da je prenisko da bi se ispravio. Poginuo je od zračnog udara, jer je zrakoplov putovao prevelikom brzinom za iskakanje.

Nova se tragična nesreća dogodila u studenom 2010. godine, kada se F-22 iz zračne baze Elmendorf srušio i odnio život već drugog pilota. Cijela je flota tada dobila zabranu letenja ispod 25.000 stopa, a potom je bila i potpuno prizemljena. Otkriveno je da sustav za održavanje života gubi zrak kada se motor pregrije. Predstavnici zrakoplovstva tvrdilli su da je pilot sam kriv jer nije uključio pomoćni sustav za dovod kisika, no istraga ministarstva obrane ustanovila je da je za nesreću kriv tehnički nedostatak.

Ukupno je palo pet Raptora, a dva pada obilježile su i ljudske žrtve

Izmjene na sustavu opskrbe kisikom trebale su prekinuti često prijavljivan problem - da piloti na mahove gube svijest zbog manjka kisika za vrijeme letenja, no u svibnju 2012. probleme s gušenjem počeli su prijavljivati i mehaničari koji su radili na zrakoplovu.

Zadnja nesreća dogodila se u studenom 2012., kada se F-22 srušio zbog kvara na električnoj žici, koja je zapalila hidrauličku tekućinu i uzrokovala požar na kontrolama leta u avionu. Pilot je iskočio na vrijeme i nitko nije stradao u padu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 03:15