
Kineske tvornice preplavljuju TikTok videozapisima u kojima Amerikancima savjetuju da proizvode luksuznih brendova kupuju direktno od njih, kako bi zaobišli carine koje uvodi predsjednik Donald Trump. U viralnim snimkama, kupce se uvjerava da odaberu proizvode njihovih tvornica, tvrdeći da one zapravo proizvode robu za luksuzne brendove poput Louis Vuittona, Guccija ili Prade, zbog čega ju mogu prodati po jeftinijoj cijeni, prenosi The Independent.
U jednom videozapisu koji je prikupio gotovo 10 milijuna pregleda, kreator tvrdi da može prodavati joga hlače od istog proizvođača koji opskrbljuje Lululemon po cijeni od samo pet ili šest dolara, umjesto po 100 dolara koliko one koštaju u SAD-u.
- Materijal i izrada su praktički isti jer dolaze s iste proizvodne linije - objašnjavaju u videu.
Na drugoj snimci muškarac tvrdi da ima pristup proizvođačima koji stvaraju torbe za brend Louis Vuitton i kaže da ih može prodavati direktno kupcima za samo 50 dolara.
- Već duže od 30 godina mi smo tvornica za većinu luksuznih marki: Gucci, Prada, Louis Vuitton. Nisam ponosan na činjenicu da smo samo zarađivali plaće, dok su stvarne profitne marže za one koji su proizvodili torbe bile vrlo niske. Ono na što sam ponosan je naša kontrola kvalitete, umijeće i potpuno integrirani lanac opskrbe. Sad kada se SAD i njegovi europski saveznici pokušavaju distancirati od kineske robe, mislite li da luksuzni brendovi sele proizvodnju iz Kine? Da, pokušali su, ali nisu uspjeli. Tvornice izvan Kine nemaju iste standarde kvalitete. Njihovi su radnici ili preskupi ili lijeni i nedostaje im infrastruktura opskrbnog lanca. Uvijek ćemo biti najbolji za luksuzne brendove, pa zašto nas ne nazovete i kupite izravno od nas? - navodi muškarac na snimci.
Izrađuju li se luksuzni proizvodi zapravo u Kini?
Na pitanje izrađuju li se luksuzne torbice doista u Kini, Newsweek navodi da je odgovor uglavnom ne, barem kad je riječ o najpoznatijim brendovima u industriji luksuzne mode. Izvješće Statista iz 2023. godine identificiralo je između 200 i 250 modnih brendova koji su kategorizirani pod oznakom “luksuz”. Postoji oko 70 do 100 globalno priznatih luksuznih modnih marki za koje se smatra da su vrhunski. Ovi brendovi često su u vlasništvu konglomerata poput LVMH-a i Keringa.
Na primjer, Hermès ne proizvodi svoje torbe u Kini. Izrađuju se u Francuskoj, a brend ima radionice u regijama uključujući Pantin, Ardene, Lyon i Normandiju. Za izradu jedne Hermès torbe potrebno je između 15 i 40 sati rada. Za popularne stilove kao što su Birkin, Kelly ili Constance, djelatnici se moraju educirati čak do pet godina, prije nego što mogu izraditi jednu od njih.
Prema indeksu Lyst za prošlu godinu, prva tri najpopularnija luksuzna modna brenda u svijetu bili su Prada, Miu Miu i Saint Laurent. Prada je u vlasništvu Prada grupe, kao i Miu Miu, Pradin sestrinski brend. Proizvode svoje torbice u Italiji, a tvrtkin Valvigna kompleks u Toskani ključno je mjesto za proizvodnju brenda. Saint Laurent proizvodi u Francuskoj i Italiji. Također imaju i pogon u toskanskoj četvrti, gdje tvornice za proizvodnju posjeduju i luksuzni brendovi poput Guccija i Diora.
Iako se na TikToku navodi da se luksuzne torbe izrađuju u Kini, mala je šansa da je njihova tvrdnja istinita zbog propisa o označavanju proizvoda u SAD-u i EU.
Striktni uvjeti za oznaku mjesta proizvodnje
Da bi proizvod imao oznaku "proizvedeno u SAD-u", mora ispunjavati pravila američke Federalne trgovinske komisije (FTC). Svi značajni dijelovi, obrada i radovi na proizvodu moraju biti podrijetlom iz SAD-a. Završni radovi moraju se obaviti u SAD-u i proizvod ne smije biti "znatno transformiran u inozemstvu."
Označavanje u EU regulirano je uredbom, ali Francuska i Italija imaju strože smjernice za zaštitu svojih luksuznih i obrtničkih industrija. Proizvod može imati oznaku "proizvedeno u Italiji" ako se posljednja značajna transformacija dogodila u Italiji, što znači da se glavni dio proizvodnog procesa odvijao u Italiji. Isto vrijedi i za Francusku.
Francuske modne marke, uključujući Hermès, često kao dodatnu mjeru kvalitete traže i da se dizajn, nabava materijala, rezanje, sastavljanje i završna obrada obavljaju u Francuskoj. Francusku kao zemlju proizvodnje na svojim web stranicama navode Hermès, Chanel, Louis Vuitton i Dior. Saint Laurent i Givenchy proizvode se u Francuskoj i Italiji, dok isključivo Italiju kao zemlju proizvodnje navode Gucci, Prada, Bottega Veneta, Fendi, Céline i Balenciaga.
Iskorištavanje kaosa
Stručnjaci su za The Independent rekli da su videozapisi vjerojatno samo pokušaji proizvođača "kopija" da iskoriste problem s carinama, kako bi povećali svoje prodaje.
- Pokušavaju zamijeniti lažne proizvođače u Kini s pravim proizvođačima. Jako su pametni u korištenju društvenih mreža i izuzetno učinkoviti u poticanju potražnje na Zapadu - rekao im je Conrad Quilty-Harper, stručnjak u industriji luksuznih dobara.
Brend Louis Vuitton je više puta ponovio da ne stvara svoje proizvode u Kini. Glasnogovornik Lululemona rekao je za The Independent da tvrtka proizvodi otprilike tri posto svojih gotovih proizvoda u Kini i na svojoj web stranici pruža potpuni popis svojih partnerskih proizvođača.
Objavljene snimke su većinom zapravo oglasi, za koje stručnjaci vjeruju da ih plaćaju sami proizvođači. Svi sadrže poveznice na njihove web stranice uz upute kako kupiti proizvode. Veliki broj Amerikanaca oduševljen je videozapisima, misleći da otkrivaju skrivenu stranu industrije luksuznih dobara i smanjuju carine izravnim zaobilaženjem američkih tvrtki.
Tržište “kopija” luksuznih proizvoda u Kini najveće je na svijetu. Američka carina zaplijenila je krivotvorene proizvode u vrijednosti od oko 1,8 milijardi dolara u 2023. godini. Quilty-Harper je rekao da je to već godinama zabrinjavajuće za zapadna poduzeća, ali provedba prava intelektualnog vlasništva unutar Kine ovisi o geopolitičkoj klimi.
- U prošlosti su kineske vlasti bile strože u vezi s tim, a ponekad su bile i popustljivije. To često ovisi o odnosu sa SAD-om i prethodnim predsjednicima. Ovo je dio ogromne geopolitičke borbe između SAD-a i Kine oko intelektualnog vlasništva. Fascinantno je gledati kako se ova vrsta propagande odvija kroz vrlo popularne TikTok videozapise - dodao je stručnjak.
Trump je nametnuo porez od 145 posto na svu robu iz Kine, ali je njegova administracija kasnije najavila da će pametni telefoni i drugi elektronički uređaji biti izuzeti. Kina je odgovorila nametanjem carina od 125 posto na američke uvoze.
Komentari
0