U Lobby baru Hotela Dubrovnik u strogom centru Zagreba već mjesec dana nije moguće plaćati gotovinom, već isključivo karticom. Kako su nam javili čitatelji, konobari više ne primaju novac, a jedan od njih je doživio i neugodno iskustvo.
- Prije nekoliko dana bio sam ondje s prijateljicom na piću i bili smo neugodno zatečeni tom situacijom. Trebali bi imati pravo platiti gotovinom, ali kada smo inzistirali konobar je postao neugodan, povisio je glas i ponovio da platimo karticom. Da sam odbio platiti karticom i dalje inzistirao na svojem pravu da platim kešom, ne znam što bi se dogodilo, kaže nam čitatelj.
Jedan od najpoznatijih hotela u središtu grada mnogima je draga destinacija za kavu, ali čini se da sad gubi goste.
- Taj bar je veoma pogodan za sve nas nepušače koji želimo mirnu i ugodnu atmosferu. Meni osobno nije problem plaćanje karticom, no stvar je u principu jer ova odluka uprave hotela diskriminira građane i usput je, ako se ne varam, protuzakonita, tvrdi čitatelj. Odlučili smo provjeriti.
Nazvali smo Hotel Dubrovnik, a zaposlenica koja nam se javila na telefon potvrdila je da je plaćanje gotovinom doista ukinuto ali nije znala objasniti zašto. Na pisani upit uprava nam više od sedam dana nije odgovorila ni uprava.
Izvidjeli smo situaciju i uživo. Ispred Kavane Dubrovnik na Trgu bana Josipa Jelačića i Lobby bara u Gajevoj ulici doista uredno stoje obavijesti: ‘Dragi gosti, plaćanje je moguće isključivo putem kreditne kartice. Ne primamo gotovinu.‘
Razgovarali smo s konobarom u Lobby baru koji je naglasio da se goste uvijek podsjeti da prihvaćaju jedino kartično plaćanje. Pitali smo ih što bi se dogodilo da osoba dođe samo s gotovinom i ne može piće platiti karticom.
- Ne znam što bi napravio, vjerojatno im ne bi samo naplatio, rekao nam je konobar.
Odgovor Hrvatske narodne banke
Pitali smo Hrvatsku narodnu banku (HNB) je li zakonski dopušteno da ugostiteljski objekt uvede zabranu plaćanja gotovinom kao trajnu praksu.
- Uvođenje prakse neprihvaćanja plaćanja gotovinom u ugostiteljskim objektima, bez postojanja posebnih okolnosti koje bi navedeno opravdale, nije dozvoljeno.
HNB je spomenuo da postoje određeni slučajevi gdje se ipak dopuštaju ograničenja određenih načina plaćanja.
-Primjerice, Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma. Nastavno na opće nacionalne odredbe koje uređuju pitanja načina plaćanja, možemo Vas obavijestiti da u nacionalnim propisima Republike Hrvatske ne postoji opća odredba koja bi uređivala ovo pitanje. Tako ni Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Hrvatskoj, ni Zakon o Hrvatskoj narodnoj banci, ne određuju načine plaćanja niti propisuje da primatelji mogu zahtijevati isključivo plaćanje bilo kojim načinom plaćanja.
Opća pravila o statusu zakonskih sredstava plaćanja su uređena propisima Europske unije.
-Sukladno mišljenju Europske središnje banke od 13. listopada 2023. o prijedlogu uredbe o euronovčanicama i eurokovanicama kao zakonskom sredstvu plaćanja, prijedlogom uredbe nastoji se osigurati dostupnost gotovog novca u eurima te njihovo prihvaćanje pri plaćanju u cijelom europodručju.
- Mogućnost plaćanja u gotovu novcu, kao trenutačno jedinom platnom instrumentu koji građanima omogućava trenutačnu namiru transakcije u novcu središnje banke, bez posrednika i bez dodatnih troškova, prepoznata je kao posebno važna za određene društvene skupine koje, zbog različitih legitimnih razloga, preferiraju upotrebu gotova novca umjesto ostalih sredstava plaćanja ili nemaju pristup bankarskim uslugama i elektroničkim sredstvima plaćanja, kao što su građani s određenim invaliditetom, socijalno ugroženi građani, starije osobe, maloljetnici i ostale osobe s ograničenim ili nikakvim pristupom digitalnim platnim uslugama.
Poslali smo upit Državnom inspektoratu za slučaj Hotela Dubrovnik, evo što oni kažu
- Ako ugostiteljski objekt na prodajnim mjestima ističe obavijest o neprihvaćanju gotovog novca euronovčanica i eurokovanica pri čemu ne postoje okolnosti slučaja koje bi to opravdale, potrošači mogu podnijeti predstavniku Državnom inspektoratu ispunjenjem elektronskog obrasca ‘Podnošenje prijava‘, dostupnom na službenim stranicama Državnog inspektorata, kažu iz HNB-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....