STIŽE OGROMAN NOVAC?

Kraj povijesne trakavice stare nevjerojatnih 50 godina? ‘Zovem se Asim, rulja me u Zagrebu izgurala iz vagona, 1975.!‘

Pravna trakavica ovime nije gotova jer presuda nije pravomoćna i stranke će se na nju žaliti. Asim Dervić pravdu čeka od 1975 godine

Asim je pao pod vlak koji mu je zdrobio nogu (Ilustracija)

 Marko Todorov/cropix/Cropix

- Sjećam se datuma dobro, 27. 12. 1975. godine. Ja sam već ušao u vlak, ali me rulja izgurala, tako da sam pao i završio sam ispod vlaka. Srećom, to je vidio kondukter i vlak je stao, ali meni su stradale obje noge. Stradala mi je lijeva potkoljenica, 10 centimetara kosti mi je bilo potpuno uništeno, i lijevo stopalo je bilo smrskano totalno tako da je i dan danas ostalo deformirano. U tom momentu se nije moglo ništa poduzeti jer je to bila kaša kostiju. Šest mjeseci sam bio totalno nepokretan, a devet mjeseci nisam mogao ni s kolicima do WC-a, ispričao je Asim Dervić 2017. godine u video snimci koju je objavila Udruga stradalih u prometnim nezgodama Bonus.

image

Dervić je tražio gotovo dvostruko veći iznos od dodijeljenog na sudu

Josip Bandic/Cropix

Dervić je tada mislio da se desetljetnom sudskom procesu koji je pokrenuo radi odštete nazire kraj i da će mu novac konačno biti isplaćen, no prevario se.

PROČITAJTE VIŠE Imamo fotografije: ‘U ovoj ulici je kao u Bejrutu! To su djeca, imamo ih na kamerama. I to nije slučajno‘

Kraj jednom od najdužih sudskih procesa u povijesti Hrvatske nazire se tek sada, skoro 50 godina nakon nesreće na zagrebačkom Glavnom kolodvoru koja je Dervića učinila doživotnim invalidom. Kako je rekao za video, u tom trenutku 1975. godine nije ni znao da može tražiti odštetu, već ga je na to upozorio jedan poznanik odvjetnik uz čiju je pomoć u rujnu 1984. godine podigao tužbu.

Islaz milicajca

Postupak, dakle, traje nešto više od 40 godina, a krajem prošlog tjedna stigla je presuda Općinskog građanskog suda u Zagrebu kojom Hrvatske željeznice trebaju Derviću isplatiti 106.897,01 eura odštete te 31,85 eura mjesečne rente od 1. siječnja 1990. godine. Osim toga, HŽ treba platiti i troškove sudskog postupka 28.533,80 eura.

Nekoliko je puta na sudu morao prepričavati što se točno dogodilo tog kobnog dana. Tako je u sudskom podnesku iz 2012. godine navedeno da je ušao u prepun vlak kada je on stajao te da je do nesreće došlo zato što je vlak krenuo s otvorenim vratima. Dodao je da je zbog prekapacitiranosti došlo do naguravanja uslijed kojeg je on izguran iz vlaka.

Do tada je jedan od glavnih dokaza protiv njega na sudu još uvijek bio zapisniku o uviđaju Sekretarijata za unutrašnje poslove. U njemu je stajao iskaz milicajca koji je tvrdio da je vlak pregazio građanina koji je pretrčavao prugu, što je na kraju opovrgnuto od strane vještaka koji su opisivali da Dervić nije mogao pretrčavati prugu na tom djelu, a ispalo je da milicajac vjerojatno uopće nije vidio kako je do nesreće došlo.

PROČITAJTE VIŠE Žene pale u centru Zagreba i teško se ozlijedile, odšteta je poprilična, a odgovor Grada sudu - neviđeni hit!

HŽ je u nekoliko navrata tvrdio da Dervić nije pao iz vlaka te da vjerojatno uopće nije bio putnik jer nikome nije predočio putnu kartu, što bi u pravnom smislu anuliralo njihovu krivnju. Također su osporavali visinu odštete i time maksimalno odugovlačili sudski postupak.

"Svjedoci otišli iz države"

Komentirajući dugotrajnost postupka, Dervić je u videu iz 2017. godine opisao što mu se sve događalo od nesreće do tada.

- Nestaju Jugoslavenske željeznice, događa se Domovinski rat, a ja nisam imao ni domovnicu. Moja žena i djeca su dobili domovnicu, a meni je nisu dali. Postupak je dugo trajao, prebačen je s jednog suda na drugi. Svjedoci koje sam imao su otišli u BiH ili Srbiju kako je počeo rat pa nisu mogli doći dati izjavu. Izmijenilo se dosta sudaca koji su isto otišli u mirovine.

Ja u međuvremenu nisam mogao ništa raditi. Još jedna gora stvar koja mi se dogodila, dobio sam otkaz u firmi, pet godina sam i protiv firme vodio sudski postupak pa su me vratili nazad u firmu, ali je firma otišla u stečaj, ispričao je.

Sud utvrdio odgovornost HŽ-a

U presudi donesenoj krajem prošlog tjedna sud je ipak stao na Dervićevu stranu te je ustanovio da je pretrpio smanjenje životnih aktivnosti od 80 posto. Također su utvrdili da Dervić nije ni trebao imati kartu kako bi bio putnik, jer se karta mogla kupiti i u vlaku, a on je samim ulaskom u njega iskazao namjeru za putovanjem.

- Tuženici nisu dokazali postojanje razloga za oslobođenje odgovornosti, odnosno nisu dokazali da je štetu uzrokovala radnja putnika ili neki drugi uzrok koji se nije mogao predvidjeti, izbjeći ili ukloniti.

image

Slučaj staar 50 godina konačno ide svom kraju

Ranko Suvar/Cropix

Naime, tužitelj je, kao i ostali putnici, bez obzira na gužvu, uspio ući u vlak, a tuženici nisu tvrdili niti dokazivali da je u vlak moglo ući samo onoliko ljudi koliko ima sjedećih ili osiguranih stajaćih mjesta. Uz to nisu tvrdili niti dokazivali da je prije pokretanja vlaka postojala osoba koja je bila zadužena provjeriti da su sva vrata prije davanja signala vlaku za kretanje doista i bila zatvorena, osobito jer u vrijeme nastanka štetnog događaja nije bilo vrata koja su se automatski zatvarala, stoji u odluci suda.

Još nije gotovo

No, pravna trakavica ovime nije gotova. Jutarnji je list kontaktirao Dervićevog odvjetnika i stručnjaka za naknadu štete, Luku Mardešića, koji nam je kratko rekao da Dervić u ovom trenutku ne bi htio komentirati presudu jer ona još nije pravomoćna i stranke na nju imaju pravo žalbe.

PROČITAJTE VIŠE Na dočeku na Trgu se na skeli odvijala prava drama, policija priznala: ‘Dok smo gasili baklju eksplodirala je, pozvali smo Hitnu...‘

- Do žalbi će sigurno doći tako da ovo neće biti tako brzo okončano, a sudu obično treba od nekoliko mjeseci pa do tri godine da riješi žalbe, kratko nam je rekao Mardešić.

A na ovu bi presudu žalbu mogao uložiti i sam Dervić kojem je sud priznao iznos od 106.897,01 eura, no odbili su mu dodatnih 71.326,89 eura koje je također tražio na ime odštete, kao i zatezne kamate na oba iznosa koja bi tekla od rujna 1984. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. siječanj 2025 07:58