Što vi točno ovdje radite, pita nas zaštitar. Nalazimo se u garaži jednog velikog trgovačkog centra u Zagrebu, a ispred nas more je napuštenih automobila. Neki su oštećeni, neki baš razvaljeni, a neki samo izrazito prljavi.
- Što radimo? Brojimo ove krame ovdje - kažemo otvoreno. Do tog trenutka izbrojali smo ih čak 47. Neradni je dan, garaža je praktički prazna, a svi ovi automobili nisu od kupaca, nego su ovdje ostavljeni i zaboravljeni. Zaštitar u centru radi malo više od dvije godine, ali neki od polupanih Renaulta ovdje su parkirani dulje od njega, kaže nam pa objašnjava da se u garaži ne možemo zadržavati bez dozvole Uprave. Dok nas ispraća van, u jednom kutu primjećujemo još nekoliko olupina, a na drugoj strani još dva takva kombija.
Broj napuštenih automobila u trgovačkim centrima doista nas je iznenadio. Obišli smo garaže Avenue Malla, Z centra i Arena centra te smo u sve tri primijetili da ih nećemo sve tako lako pobrojati.
Ostavljeni su auti u vrijednosti od 100 tisuća eura
Avenue Mall, trgovački centar smješten na Aveniji Dubrovnik, na internetskim stranicama za svoju garažu tvrdi da je jedno od najjednostavnijih i najuređenijih natkrivenih parkirališta u gradu koje nadilazi pojam podzemne garaže. Iako garaža jest uređena (urednosti zasigurno pridonosi i autopraonica na -1 etaži čija pjena kupa kolnik, op. a.), već pri ulasku smo primijetili prašnjavi Audi na čijem se muljavom vjetrobranskom staklu nalaze prstom nacrtani oblici srca koja upotpunjavaju imena zaljubljenih tinejdžera.
I dok na drugoj etaži nismo vidjeli ništa zanimljivo, na posljednjoj etaži iznenadila su nas dva ispolirana Mercedesa AMG serije ili kako bi poznavatelji njemačkih automobila rekli, "prava roba". Očito spremni za prodaju, ovi kolekcionarski E60 i E36 modeli iz 90-ih dolaze s AMG paketom. Za E60 imamo sumnju da je zbog oblika auspuha rađena preinaka ili možda samo zalijepljena oznaka AMG na osnovni automobil, no ako je riječ o originalnom modelu, gledamo u jedan od 45 proizvedenih primjeraka s procijenjenom vrijednosti od najmanje 70 tisuća eura; E36 AMG karavan jedan je od 171 proizvedenog komada te mu je procijenjena vrijednost od 40 tisuća eura.
Na naš upit imaju li saznanja o ostavljenim automobilima u garaži centra i smijemo li ih fotografirati, iz Avenue Malla su odgovorili da nisu zainteresirani za suradnju, ali ove rijetke modele je, osim našeg objektiva, uhvatila i zajednica Car Spotting Croatia.
Nakon Avenue Malla krećemo prema Arena centru, trgovačkom centru nasuprot zagrebačke Arene po kojoj centar i nosi ime. Odmah na istočnom ulazu u garažu s naše lijeve strane primjećujemo dvadesetak neurednih automobila, uredno parkiranih jedan do drugog. Ni ne slutimo da se parkiramo pokraj groblja automobila koje se prostire cijelim jednim sektorom garaže i broji više od 50 vozila.
PROČITAJTE VIŠE Mercedes je prije 20 godina ponudio AMG model na dizel. Jedan od rijetkih još vozi Zagrebom...
Oko dvadeset i trećeg auta u nizu nailazimo na dva Smarta oblijepljena sivom ljepljivom trakom ispod čijih brisača se nalaze ostavljene policijske kazne zbog ostavljanja neregistriranih vozila na parkirnom mjestu. Kazne datiraju s početka prosinca, a 28 dana nakon izdavanja kazne i dalje krase vjetrobranska stakla. I dok se na njima prašina tek počela hvatati, njihove francuske susjede zub vremena i prašine već je načeo. Eskadrilu Renaulta iz sredine 2000-ih krase djela najniže ulične umjetnosti u vidu falusnih oblika i poruka državnoj i lokalnoj vrhušci kako su crteži za njih.
Monotoniju nezrelog bunta razbija Zastava 750. Ovaj derutni spomenik komunizmu očito već dugo nije na cesti i hrđa polako preuzima površinu karoserije. Procjenjujemo da je riječ o modelu proizvedenom 80-ih te da bi uz dubinsku i svakako skupu obnovu ovaj Fićo dobio na vrijednosti. No, naljepnica s posljednjeg tehničkog pregleda iz 1998. daje nam do znanja kako ovaj auto nije ničiji garažni projekt, nego čeka svoju neizbježnu smrt pod drobilicom. Prije nego što uđemo u razgovor sa zaštitarom iz uvodnog dijela teksta, primjećujemo i nekoliko zaboravljenih Opela, MG-a i Alfa Romea.
Arena centar: "Poduzimamo sve dostupne pravne korake kako bismo pronašli rješenje"
Prema uputama zaštitara kontaktirali smo Upravu Arena centra koja je bila voljna za komunikaciju. Izrazili su veliko zanimanje za ovu temu te pokazali želju za rješavanje problema zaboravljenih auta.
"Ovo je važna tema koja ne utječe samo na Arena centar, nego i na mnoge druge javne i privatne prostore u Zagrebu. Svjesni smo da dugotrajno parkirana vozila zauzimaju vrijedne resurse, uključujući parkirna mjesta namijenjena našim posjetiteljima, predstavljaju izvjesni sigurnosni rizik i negativno utječu na okoliš, stoga poduzimamo sve dostupne pravne korake kako bismo pronašli rješenje. Prema posljednjim informacijama koje smo dobili u prosincu 2024., odgovornost za uklanjanje spomenutih vozila trebala bi biti na Zagrebačkim cestama."
Sa željom da se ovaj tekst ne shvati kao pokušaj napada i difamacije jednog određenog trgovačkog centra jer je riječ o problemu na koji ne mogu utjecati ni drugi centri, čija je otvorenost prema javnosti ograničenija nego ova Arena centra, izdvajamo i apel Arena centra drugim akterima.
"Kao jedan od najvećih trgovačkih centara u Hrvatskoj, vjerujemo da bi usklađeno zajedničko djelovanje uključenih moglo doprinijeti trajnom rješenju ovog problema. Također se nadamo da će se dodatno podići svijest o potrebi sistematskog rješavanja ovakvih situacija na razini grada."
Iako predstavnici Arena centra tvrde da je odgovornost za uklanjanje ostavljenih automobila prema njihovim saznanjima na Zagrebačkim cestama, iz Grada to demantiraju.
"Podružnica Zagrebparking izlazi na teren i uklanja nepropisno parkirana vozila isključivo s javnih površina, i to na poziv građana, po nalogu prometnog i komunalnog redarstva ili po nalogu prometne policije. Garaže trgovačkih centara su privatne površine, pa uklanjanje ostavljenih automobila s takvih površina nije u nadležnosti podružnice Zagrebparking", odgovor je s adrese Zagrebačkih cesta, uz pohvalu kako su tijekom 2024. godine s javnih površina premjestili ukupno 16.193 nepropisno parkirana vozila.
PROČITAJTE VIŠE - VIDEO Nevjerojatni prizori u Zagrebu, usred špice ulovili smo desetke vozila kako rade isti iritantni prekršaj zbog kojeg se stvaraju gužve!
Na pitanje jesu li ikad primili zahtjev za uklanjanje od nekog od trgovačkih centara, odgovaraju: "Prema zahtjevu za uklanjanje vozila koji je zaprimio Zagrebački holding, utvrđeno je da se radi o vozilima ostavljenim na privatnoj površini, te, kako smo naveli, njihovo uklanjanje nije u nadležnosti Zagrebačkog holdinga, o čemu je podnositelj zahtjeva obaviješten".
PU zagrebačka: "Na Gradu je da ukloni automobile iz garaže"
Iz PU zagrebačke su nam odgovorili kako su upoznati s problematikom ostavljenih neregistriranih vozila u trgovačkom centru Arena te su u suradnji s predstavnicima Arena centra i njihovom zaštitarskom službom potvrdili našu procjenu od barem 50 ostavljenih automobila. Nakon našeg upita policijski službenici su izašli na teren, obavili potrebne provjere vozila te poduzeli propisane mjere i sankcionirali počinitelje prekršaja sukladno odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Iz policije su nam opisali tijek svojeg postupanja, a evo kako je to izgledalo. Prilikom postupanja policijskih službenika zatečena su vozila kojima nije bilo moguće utvrditi vlasnika ili osobu koja je vozilo ostavila (nema registarskih pločica, nije vidljiv broj šasije), ali su zatečena i vozila koja su odjavljena zbog isteka važenja prometne dozvole za više od 12 mjeseci te su s takvih vozila oduzete registarske pločice i vraćene Policijskoj upravi koja ih je izdala.
Iako iz Grada tvrde da je riječ o privatnom parkingu i oni nisu nadležni za uklanjanje spornih automobila, iz policije tvrde suprotno: "Stav je Policijske uprave zagrebačke da su parkirališni prostori trgovačkih centara javnoprometne površine (dostupne svim građanima po istim uvjetima bez ograničenja) te policija obavlja očevide i sankcionira prekršaje na tim parkirališnim prostorima".
Iz PU su nam objasnili i kako izgleda postupak "dizanja" automobila: "Naloge za premještanje daju komunalni redari, i to nakon što ih sami primijete ili netko dojavi da automobili dugo stoje. Komunalno redarstvo prije izdavanja naloga za premještanje provodi postupak utvrđivanja vlasnika kojemu se na vozilu ostavlja upozorenje da ga sam ukloni s javne površine u roku od tri dana. Ako vlasnik nije poznat ili ako ga sam ne ukloni s javne površine u određenom roku, vozilo se tada na temelju naloga komunalnog redarstva premješta na za to određen deponij".
Svoju odlučnost o razjašnjenju nadležnosti i tko bi zapravo trebao odvesti zaboravljene automobile PU zagrebačka zaključuje odgovorom kako je razvidno da nadležni gradski ured ima ovlasti postupanja na javnoj površini bez obzira na vlasništvo zemlje na kojoj se nalazi parkirališni prostor te se očekuje daljnje postupanje komunalnog redarstva Grada Zagreba u cilju uklanjanja vozila s javnoprometne površine temeljem odluke o komunalnom redu.
"Dodatno, ukazujemo i na odredbe članaka 104. i 109. iste odluke u kojima je propisano da se vozila i predmeti postavljeni na površine javne namjene ili na površine i objekte u vlasništvu drugih fizičkih i pravnih osoba suprotno odredbama ove odluke moraju odmah ukloniti."
Zaboravljeni karambol i žrtva ptičjeg izmeta
Posljednji trgovački centar koji obilazimo je Z centar, najnoviji trgovački centar na zapadu grada. Netom nakon otvaranja za javnost centar je među stanarima okolnih naselja bio poznat i kao okupljalište ljubitelja neodgovorne i brze vožnje, ali situacija je sada puno drugačija. Razlog su visoki "ležeći policajci" koji su primorali i one najhrabrije na smanjenje brzine, nerijetko i na jednoznamenkasti broj. Više nema jurećih automobila, ali zato ne manjka onih zaboravljenih i zaustavljenih.
PROČITAJTE VIŠE Tomašević tvrdi da je u centru Zagreba zaustavio parkiranje na nogostupima. Danas smo bili tamo, pogledajte prizore...
Jedan od tih zaboravljenih i zaustavljenih je crveni Fiat Seicento koji je prisilno zaustavio zid garaže. Kako nam se čini dok obilazimo nesretnog crvendaća, vozač je nakon sudara sa zidom svoje vozilo ostavio i skinuo registracije. Otpaci iz obližnjih restorana brze hrane daju nam do znanja da Seicento sada služi kao koš za smeće te platno za uvrede i crteže koji nas svojom pojavom već umaraju. Sudbinu sličnu Fiatovoj dijeli Volkswagen Passat na suprotnom kraju garaže centra. Ovaj Passat B6 serije također služi posjetiteljima centra kao smetlarnik, a golubovima kao zahod. Ova simbioza čovjeka i goluba, gdje je čovjek uzeo prednju stranu za svoje smeće a životinja prtljažnik, bila je, nažalost, posljednja slika kojoj smo na svom putu po garažama imali priliku svjedočiti.
Z centar, poput Avenue Malla, nije dopustio objavu fotografija ali su nam dali do znanja kako cijene naš novinarski rad i trud oko teme nepropisno parkiranih automobila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....