VRIJEDNI 2 MILIJARDE

Šef Uprave Končar Električnih vozila: 'Što hoćete? Nije tramvaj ralica, pa pruge moraju biti očišćene!'

'Niskopodni su tramvaji i u najtežim zimskim uvjetima najpouzdaniji način prijevoza u Zagrebu'
 CROPIX

I drugo veliko snježno nevrijeme ove zime potvrdilo je ono što se moglo pretpostaviti na početku prosinca - zagrebački niskopodni tramvaji nisu baš najbolji za vožnju po snijegu.

Čak pomalo neozbiljno ova tri dana izgledaju otrgnuti dijelovi tramvaja koji leže odbačeni i razbacani na tramvajskim stanicama po cijelom gradu, a pogotovo poklopci kotača kojih je najviše jer prvi otpadaju i ističu se plavom bojom na hrpama snijega.

U ZAGREBU PALO NAJVIŠE SNIJEGA OTKAKO SE MJERI Tramvajima ispadaju dijelovi, još uvijek ne voze prema Savišću! BANDIĆ SMIJENIO STOŽER ZIMSKE SLUŽBE: 'Pokupite dijelove tramvaja, inače će to učiniti naši prijatelji Romi!'

Može li se uopće u zimskim uvjetima računati na 142 gradska niskopodna tramvaja - vrijedna oko dvije milijarde kuna - pokušali smo doznati od Ivana Bahuna, predsjednika Uprave Končar Električnih vozila.

Za prošlog nevremena za havariju velikog dijela voznog parka ZET-a optužili ste zimske službe koje “nisu bile disciplinirane u čišćenju snijega na tračnicama”. Koliko je za probleme kriv sam tramvaj?

- I u najtežim zimskim uvjetima, niskopodni tramvaji su najpouzdaniji način prijevoza u Zagrebu, iako su uvjeti u kojima voze, očišćenost pruga i skretnica, bili daleko izvan propisanih i ugovorenih za takva vozila.

Niz prednosti

U čemu je onda problem?

- Tramvaji su nalijetali na hrpe snijega i zaleđene skretnice te je dolazilo do određenih problema, jer tramvaj nije ralica. Na primjer, zaštitni poklopci kotača u takvim uvjetima iz sigurnosnih razloga moraju otpasti kako bi se izbjegnula veća šteta i kidanje instalacija ili su zbog krive odrade u nekoliko slučajeva skretnice uzrokovale iskliznuće tramvaja. U nekim takvim slučajevima stvorile su se i kolone tramvaja u kojima su stajali ispravni tramvaji. Ti problemi uspješno su se rješavali, pri čemu se moraju uzeti u obzir ekstremni uvjeti.

U čemu je onda prednost niskopodnog tramvaja?

- Sama niskopodnost tramvaja pruža čitav niz prednosti, ali u takvim ekstremnim uvjetima potrebno je uređenje i čišćenje tračnica. No, ipak, zbog kvalitetnijih drugih podsustava, raspoloživost niskopodnih tramvaja puno je veća od raspoloživosti klasičnih koji imaju druge podsustave osjetljivije na niske temperature i snijeg.

Znači, novi su bolji od starih, ali za nove su potrebni idealni uvjeti?

- Naši zagrebački tramvaji u predviđenim uvjetima, koje vi nazivate idealnima, pokazali su najvišu razinu pouzdanosti u usporedbi s konkurentnim rješenjima. To smo dokazali i s tramvajem koji je u zimskim uvjetima besprijekorno pet mjeseci vozio u Helsinkiju gdje su istovremeno vozili i niskopodni tramvaji drugog proizvođača, ali s puno više problema.

Koliko poklopaca kotača je otpalo, koliko je tramvaja zbog toga stalo?

- Otpadanje poklopaca kotača ne zaustavlja tramvaje. Poklopac je zaštitni element od rotirajućih dijelova i radi sigurnosti putnika i prolaznika i nakon njegovog otpadanja tramvaj i dalje može voziti. Iako su poklopci otpali s nešto više od 20 vozila, ti tramvaji nisu stali zbog toga, već su i dalje vozili do krajnjih odredišta gdje su im se stavljale nove zaštite.

Manji poklopci

Ako poklopci otpadaju, planirate li kakvo poboljšanje na tom dijelu ili će to stalno biti problem?

- Vezano za otpadanje poklopaca kotača potrebno je osigurati čišćenje pruga u skladu s važeći uvjetima za prometovanje niskopodnih tramvaja. Razmatramo i mogućnost da se za zimu mogu ugraditi i manji poklopci kotača, otporniji na takve neregularne uvjete, ali tada će sigurnost biti manja i tu treba preuzeti odgovornost. Probno su već ugrađeni kraći poklopci na jedan tramvaj, i u ovom dubokom snijegu nisu otpadali iako je tramvaj prometovao prvi i u teškim uvjetima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 21:26