NERED U CENTRU

Trg bana Jelačića svakog jutra postaje veliko parkiralište, pogledajte prizore: Prozuje svakih sto sekundi, tko to nadzire?!

Nakon što je vozilo udarilo dijete na Jelačić placu reporteri Jutarnjeg pratili su promet u jutarnjoj špici. Dostavljači kažu: I mi želimo red!

Prizori snimljeni na Jelačić placu u jutarnjoj špici

 /Anton Tipura

Zagreb, Trg bana Jelačića, radni dan, osam sati ujutro. Puna smo dva sata u samom središtu grada, i imamo konačnu računicu. Od šest ujutro, dakle u 120 minuta, Jelačić placom je prošlo ili se zaustavilo 71 vozilo. Od toga njih 57 su dostavne službe, kombi vozila ili automobili, a ostalo su vozila Hrvatske pošte, kamioni Čistoće, ZET-ova autobusna linija 150, specijalizirano vozilo za invalide. Trgom inače prolazi i sedam tramvajskih linija.

Prometno, vrlo prometno.

Nakon što je nedavno dostavno vozilo na toj lokaciji udarilo malo dijete, reporteri Jutarnjeg su mjerili gustoću prometa na glavnom gradskom trgu. Ako ćemo baš precizno, svakih 100 sekundi se u najvećoj jutarnjoj špici tamo pojavi barem jedno vozilo. Mnoga od njih se tamo ne zaustavljaju, već si vozeći tračnicama samo skraćuju put u smjeru istok-zapad.

image

Parkirana dostavna vozila na Trgu bana Jelačića u 7:20 sati

Anton Tipura/

Nesreće ili incidenti su, srećom, rijetki. Dva mjeseca prije nego što će dostavljač kombijem udariti dijete, dogodio se još jedan bizarni incident u kojem je dostavljač projurio kroz jato golubova i usmrtio više njih.

Lokacija: sat na Trgu

Vozila inače na Trg dolaze sa svih strana. Primjećujemo da je najprometnije iz smjera Ilice, slijedi Jurišićeva pa Praška. Nekima je trg odredište, nekima samo prolazna točka na putu prema Bakačevoj, Splavnici, Radićevoj i Gajevoj. Točka na kojoj se najčešće zaustavljaju je, zanimljivo- kod sata. Nepisano je pravilo očito da parkiraju iza njega, na pola puta između Splavnice i Radićeve.

Posao dostavljača, uočili smo, uglavnom obavlja samo jedna osoba. Prije nego što izađu iz vozila, ispune papirologiju, nakon čega kreće istovar. Često su opremljeni transportnim kolicima koja im olakšavaju dostavu, a onda s lokacije gdje su parkirali kombi odlaze u obližnje dućane, kafiće i raznorazne lokale. Tek u rijetko kojem vozilu sjedila su dva radnika.

PROČITAJTE VIŠE VIDEO Nevjerojatni prizori u Zagrebu, usred špice ulovili smo desetke vozila kako rade isti iritantni prekršaj zbog kojeg se stvaraju gužve!

I vozila s kojima dolaze na Trg su različita. Ima velikih teretnih vozila čija je najveća dopuštena masa znatno veća od 3,5 tone (kamioni i šleperi). Najčešći su pak veći i srednji kombiji, a nerijetko se sreću i manja dostavna vozila kao što je Citroen Berlingo. Čak smo zapazili par osobnih automobila.

image

Dostavna vozila parkirana na Trgu bana Jelačića

Anton Tipura/

Prošlog smo mjeseca poslali upit Gradu u kojem smo dobili informaciju da se u središtu Zagreba nalazi 19 osiguranih mjesta za dostavljače. Na Trgu bana Jelačića ih, pogađate, nema. Drugim riječima, Grad ih svih lokalima koji se nalaze na ili u blizini glavnog trga i turističkog središta Zagreba nije osigurao pa se dostavljači svakom dostavom- izlažu kaznama. Trenutno važeći broj dozvola za opskrbu u pješačkim zonama je 430 za ukupno 830 vozila, javljaju iz Grada.

- U pješačkoj zoni zabranjen je promet motornih vozila, osim vozila s dozvolom koju izdaje rješenjem gradsko upravno tijelo nadležno za promet. Mjesečno se u prosjeku izda 26 rješenja kojima se odobrava prometovanje pješačkom zonom u svrhu opskrbe, glasio je njihov odgovor.

Vozilo koje je prošlog tjedna na Trgu pregazilo dijete tamo je bilo a da nije je imalo potrebnu dozvolu i još izvan vremena u kojima se vrše dostave. Dostavnoj tvrtki kojoj pripada nesretno vozilo napisano je, od 2022. godine pa do danas, čak 1214 kazni. Za one koji dozvole plaćaju, vrijede sljedeća pravila: visina naknade i vrijeme prometovanja vozila u pješačkoj zoni za fizičke osobe obrtnike i pravne osobe određeni su prema najvećoj dopuštenoj masi vozila. Opskrba je omogućena radnim danima od 6:00 do 11:00 sati te vikendom od 6:00 do 10:00 sati.

image

Dostava se na Jelačić plac smije vršiti u periodu od 6 do 11 sati

Anton Tipura/

Ovo je cjenik

- Naknade se razlikuju ovisno o veličini vozila. Naknada za vozila mase do 3,5 tona iznosi 13,00 eura, dok godišnja naknada iznosi 160,00 eura. Za vozila teža od 3,5 tona mjesečna naknada je 130,00 eura, a godišnja 1.600,00 eura. Visina naknade ostaje ista bez obzira na dan korištenja dozvole te nije viša vikendom, objasnili su nam iz Grada.

Nadzor prometa vozila i vozača koji ne poštuju pravila vezana uz kretanja u pješačkim zonama provode svakodnevno policijski službenici kako uz redovne zadaće tako i uz planirana pojačana postupanja i akcije. Policajci I. policijske postaje utvrdili su u prva tri mjeseca ove godine 224 prekršaja nepropisnog kretanja vozila iz članka 46. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a u 2024. bilo ih je 968.

PROČITAJTE VIŠE VIDEO Nevjerojatne scene u centru Zagreba: Dostavno vozilo stalo je ispred tramvaja u centru Zagreba. Pa stoji, i stoji i stoji....

A kazne za kršenje propisa nisu zanemarive. Krajem prošle godine, Policijska uprava zagrebačka provela je izvanrednu preventivno-represivnu akciju pod nazivom ‘Nadzor dostavnih i taxi vozila‘. U samo jednom danu su akcijom obuhvatili ukupno 240 vozila, pri čemu su utvrdili 127 prekršaja. I naš sugovornik, vlasnik jedne dostavljačke tvrtke koji se time bavi 30 godina, tvrdi da su u ovom poslu kazne sastavni dio igre.

image

Teretni kamion i vozilo čistoće na Trgu bana Jelačića, promet je gust

Anton Tipura/
image

Grafika - pješačke zone u centru Zagreba

Grad Zagreb/

Perspektiva dostavljača

- Ovaj posao je samo represija i kažnjavanje. U gradu ne možete stati na ‘normalna‘ parkirališna mjesta zato što su kombiji dužine veće od 5,5 metara. Samo za to vam je kazna 200 ili 300 eura. Ako se radi o firmi, onda ide još 150 eura za odgovornu osobu. Harač samo takav. A mjesta za teretna vozila u gradu nema nigdje. Svaka ulica ima neki kafić ili lokal, a oni svi Gradu plaćaju komunalnu naknadu, za terasu, za reklamu moraju plaćati, spomeničku rentu, turističkoj zajednici i more nameta, a nemaju osigurano mjesto za dostavu, započinje.

image

Pet parkiranih dostavnih vozila u Gajevoj

Anton Tipura/

Kaže nam kako misli da se dostavljače ciljano napada i obasipa kaznama. Pravila onemogućavaju obavljanje njihova posla. Dozvole za prometovanje u pješačkoj zoni kupuju se po vozilu, a s njima se dobije mogućnost podizanja stupića za ulazak u prostor gdje ostala motorna vozila ne mogu. Brine ga što nikada nije započet razgovor s odgovornima o rješavanju brojnih problema.

PROČITAJTE VIŠE Vrijeđaju ih, psuju i trube, ali u u centru Zagreba za njih je osigurano samo 19 parkirnih mjesta!

- Kada bi se pridržavali toga što piše, ne bi se mogla uopće obavljati dostava. Nema šanse. Ne smijete se nigdje zaustaviti. Sve je puno ograničenja i stupića, puno rampi. Ako i negdje uspiješ parkirati, teško ti je doći do robe i ometat ćeš promet. Svima je to postalo normalno i svi šute. Osuđeni smo na kršenje zakona. To je sve tako pisano da vas inspekcije mogu uništiti drakonskim kaznama. Vaš biznis, vas i vašu užu obitelj, izjavljuje.

image

Dostavno vozilo udarilo dijete na trgu prošli tjedan

Snimio čitatelj/
image

Dostavni kombi pregazio je dijete na Trgu bana Josipa Jelačića prilikom vožnje unatrag.

Damjan Tadic/Cropix

Otkrio nam je i što on misli da je razlog visokih cijena roba u Hrvatskoj. Odgovor leži u velikim nametima, porezima, cestarinama i općenito neisplativosti bavljenjem poslom opskrbe. Neke druge države, svjedoči nam, drže do privatnika.

- Evo, uzmimo primjer Slovenije. Tamo platiš godišnju vinjetu za kombi 230 eura i voziš se čitave godine njihovim autocestama. Kod nas, godišnje na cestarine mogu trošiti i po 12.500 eura. To je za jedno vozilo samo. Pa kako netko u tim uvjetima može funkcionirati? Neisplativo vam je išta prevoziti. U Njemačkoj, naprimjer, uopće nemaju cestarine. Kod njih, svaka ulica koja ima neki lokal, mora imati i parkirno mjesto za dostavu, dodaje.

Zašto mrzite dostavljače?

Razgovarali smo i s Udrugom profesionalnih vozača Convoy. Rekli su nam da nedavni slučaj s Trga bana Jelačića ne bi trebao doprinijeti negativnoj doživljavanju dostavljača. Vozači su svakako vrlo nervozni u prometu, a oni predstavljaju samo jednu metu na koju ljudi istresaju frustracije.

- Treba se reći da bez dostavljača ne bi mogli imati suvremeni svijet u kojem sada živimo. Potrebni su kako bi ljudi mogli doći do proizvoda koje kupuju. Za mnoge negativne stvari su sami vozači najmanje krivi. Treba se, jednostavno, zatvoriti uži dio grada. Uopće ne ulaziti automobilima unutra. Pustiti do 10 sati samo dostavu i to je to. Za mnogim stvarima mi kaskamo. U Budimpešti, naprimjer, vozači koji vrše dostavu na telefon dobiju kôd te kad ih zaustavi policija oni odmah mogu pokazati što rade u gradu. Tako se može uvesti red, zaključio je.

image

Dostavni kombi pregazio je dijete na Trgu bana Josipa Jelačića prilikom vožnje unatrag. Policajci su izašli na teren.

Damjan Tadic/Cropix

I dok s jedne strane imamo dostavljače koji, zbog nemara, vozilom udare dijete na glavnom zagrebačkom trgu, s druge strane se oni žale na loše uvjete rada te prevelike i prečeste kazne. Zanimljiv je i slučaj PU zagrebačke od prije par dana u kojem su policijski službenici I. postaje prometne policije proveli nadzor nad teretnim vozilom. U pretrazi su ustvrdili da dostavljač tijekom radnog vremena, odnosno vožnje, koristi digitalnu karticu koja glasi na ime drugog vozača kako bi izbjegao obvezni dnevni odmor. Zbog toga je vozač isključen iz prometa, izdan mu je prekršajni nalog u visini 1050 eura, a pravnoj i odgovornoj osobi izrečena je novčana kazna u iznosu od 6010 eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
26. travanj 2025 13:43