NEMA PREDAJE

Trgovački centri u Zagrebu propadaju, a novi i veći se grade

Mnogi su trgovci pokleknuli pred krizom i zatvorili svoje lokale, a sada od uprave centara traže bolje uvjete najma
 Ronald Goršić/CROPIX

ZAGREB - Gospodarska kriza teško je pogodila sektor trgovine, a trgovački centri koji su u posljednjih nekoliko godina sagrađeni u Zagrebu i okolici, kao i oni stariji, potrošački pioniri otvoreni još 2000., doslovce su na koljenima!

Svi centri bilježe pad prometa od 25 do 40 posto, posjetitelja je manje, zakupci su nezadovoljni visokim cijenama najamnine i uvjetima ugovora, a mnogi od njih su pod teretom recesije bili prisiljeni staviti ključ u bravu.

Promet sve manji

Unatoč dramatičnom padu potrošnje, u idućih pet godina Zagreb će dobiti još nekoliko centara i još nekoliko tisuća potrošačkih kvadrata, pa se s pravom postavlja pitanje hoće li i oni doživjeti sudbinu neuspjelih megalomanskih projekata poput West Gatea u Zaprešiću i Cascade centra u Tkalčićevoj ulici, koji najteže prolaze kroz ovu krizu. Supernova, koji bi na 262 tisuće četvornih metara dogodine trebao biti otvoren u Buzinu, površinom bi s vrha šoping trona trebao svrgnuti West Gate. Hoće li Supernova svog manjeg konkurenta iz Zaprešića preteći i po neuspjelom poslovanju, tek treba vidjeti. Ne želimo biti zloguki proroci, ali činjenice su neumoljive: samo pet mjeseci nakon otvorenja West Gate se našao u velikim problemima, djelomice zbog krize, ali i zbog toga što su Zagrepčanima očito draži manji centri na pristupačnijoj lokaciji, poput City Centera One i Avenue Malla.

Iako novi direktor Stjepan Iveljić tvrdi da nisu u problemima i da je zbog nedostatka tehničkih uvjeta zatvoren 21 lokal, novinarskom inspekcijom utvrdili smo da je od 260 lokala 30 zatvoreno! Na nekima stoji natpis “inventura” iako je poznato da se one rade na početku godine. Unatoč velikoj marketinškoj kampanji, besplatnom prijevozu do centra, besplatnom solariju i manikuri, centar je radnim danima sablasno prazan, a samo je vikendom nešto posjećeniji.

- Malo je onih koji uđu u trgovinu. Ova posluje najlošije od svih i bilježimo pad prometa od 30-ak posto - kaže zamjenica voditelja Sportine Groupa Sanja Ivančević.

Centar čistih izloga

Jednako je teška situacija i u Cascade centru. Zamišljen kao luksuzno zdanje za modne sladokusce, danas bi mogao ponijeti titulu “centra s najčišćim izlozima u gradu”. Jedva 50 posto popunjenosti kupcima nije odveć privlačno pa prodavači, umjesto da poslužuju klijente, glancaju izloge. Zatekli smo samo nekoliko prolaznika, a njihov je dojam gotovo isti - Cascade izgledaju otužno.

- Hodnici su uski, pločice tamne, centar nije pregladan, malo je trgovina, pa vam se čini kao da ste u nekom mračnom labirintu - razočarani su Marijana i Tibor Klanac.

Kako bi privukli poslovne partnere i potencijalne kupce, uprava Cascada spremna je najam obračunavati po prometu u određenom roku.

Situacija je mnogo bolja u najpopularnijim šoping destinacijama Zagrepčana, u centrima Avenue Mall i City Centeru One, ali i u novootvorenom Garden Mallu u Dubravi, što pokazuje da je lokacija bitna za dobro poslovanje.





Dobra pozicija

Zbog strateške pozicije jedinog velikog centra na istoku grada, Garden Mall, unatoč recesiji, posluje dobro iako je otvoren gotovo istodobno kad i West Gate i Cascade centar. Ni jedna trgovina nije zatvorena, a posjetitelja je dovoljno iako nema većih sniženja.

U Avenue Mallu kriza kao da ne postoji. Žamor, redovi na blagajnama i prepuni kafići pokazuju da Zagrepčani ondje vole kupovati. Iako i tamošnji trgovci bilježe pad prometa od 20-ak posto, zatvorena je samo jedna trgovina.

City Center One također osjeća teret krize, no ona ipak nije pogubna za poslovanje. Većini trgovina promet je pao za 30-ak posto. Najveći teret krize podnio je novi dio centra, gdje je najam i do 50 eura po kvadratu, a neke trgovine su zbog toga već zatvorene.

- Valjda je na to utjecala navika kupaca, a potpisivala se i peticija za marketinšku akciju kojom bi se popularizirao taj dio - kaže jedan prodavač.

Krizu proživljavaju i stariji centri, od kojih su neki, poput King Crossa u Jankomiru, na rubu propasti. Ondje je zatvoreno desetak lokala, no ipak, s obzirom na kritičnu 2009., početkom ove godine bilježe blagi oporavak. U prostorima iz kojih su se neki zakupci povukli sada su nove trgovine.

Prvi trgovački centar u Zagrebu i nekadašnji urbani simbol grada, Importanne centar, koji je dnevno posjećivalo i do 300 tisuća građana, teško se nosi s recesijom, a još teže s konkurencijom. Kričavo crveni, zeleni i žuti natpisi na svakom drugom izlogu “Sniženje do 50 %” privlače samo mali broj posjetitelja, nezainteresiranih za kupnju. Od 137 lokala, samo su dva zatvorena, ali prodavači se žale zbog znatnog pada prometa.

Importane Galerija proživljava teške dane, a slično je i u Centru Kaptol. Čak je 20 lokala u Importanne Galeriji zatvoreno. U Centru Kaptol zatvoreno je 15-ak poslovnih prostora. “Inventura” i “Zatvoreno radi preuređenja” često piše na izlozima trgovina.





Akcija Udruge zakupaca

- Zatvaraju se lokali jer nema ljudi, a vlasnik poslovnih prostora ne spušta cijene najma. Nije dovoljno u centrima imati samo butike i kafiće - građane treba privlačiti i raznim događanjima - uvjereni su trgovci.

Zbog poraznih poslovnih rezultata i teškog položaja trgovaca Udruga zakupaca, predvođena Željkom Jegerom, od uprava centara traži da se najam plaća po ostvarenom prometu i zakupcima omogući prijevremeni raskid ugovora.

- Sada ugovore potpisujemo na deset godina i plaćamo visoke najamnine. To više ne možemo i zato mnogi propadaju. Tražimo da se od ostvarenog prometa za najamninu izdvaja 10 posto, a da se ugovori mogu otkazati ako centar posluje loše, i to s otkaznim rokom od tri mjeseca, kao i u svijetu - predlaže Jeger.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 03:01