Gumeni prometni stupići postavljeni su u Masarykovoj i Gundulićevoj ulici u strogom centru Zagreba, kako bi se prije svega zaštitile biciklističke staze od nepropisnog parkiranja, i od prvog dana izazivaju kontroverze, što zbog prigovora stanara, što zbog činjenice da u istoj ulici i dalje postoji ilegalno parkiralište za dvadesetak automobila.
Prošlog je petka međutim došlo i do prvog ozbiljnog problema. Snimka vozila hitne pomoći koje se pod rotirkama i sirenama ne može probiti kroz kolonu vozila preplavila je društvene mreže, a onda i portale. Problem je bio sljedeći: vozači su se Hitnoj htjeli maknuti i osloboditi prolaz, ali nisu imali gdje jer je Gundulićeva na tom dijelu omeđena stupićima s jedne i druge strane.
Krivca za ovu situaciju teško je pronaći. Dok jedni smatraju da je vozač hitne pomoći mogao bolje reagirati, drugi smatraju da odgovornost pada na Grad zbog loše postavljenih stupića.
Za komentar smo se stoga obratili izvanrednom profesoru na Fakultetu prometnih znanosti, Marku Ševroviću.
- Kao prvo, teško je nešto reći zato što ne znamo kamo je vozilo Hitne pomoći išlo. Ako je trebalo ići prema Ilici, onda za to postoji bolje ruta kroz Frankopansku. O tome gdje je točno trebao ići trenutačno nemamo informacija, govori.
Kaže da problem nije u stupićima koji su prije mjesec dana postavljeni uz biciklističke staze. Vjeruje da je vozač obaviješten da se na toj lokaciji sada nalaze stupići koji su dizajnirani da se preko njih s vozilom može prijeći.
- Stupići su savitljivi s razlogom. Vozilom se preko njega može proći i onda nastaviti biciklističkom stazom. Istina je da zbog postavljenih barijera ulica više nije toliko široka. Na snimci se vidi da se teško mogao napraviti prolaz za vozilo po sredini kolne trake. Stupići pak mogu ogrebati ili oštetiti vozilo i vozilo može uništiti stupić, ali ako se radi o hitnoj situaciji to onda stvarno ne bi trebao biti problem. Vozači bi trebali biti informirani kako se kretati u ovakvim situacijama. Pitanje je komunicira li se o promjenama u prometu iz Grada s vozačima hitne pomoći i vatrogasaca, kaže.
Objašnjava da situacija nije crno-bijela. Smatra da stupići nisu idealno rješenje i da se ovakva nezgoda mogla i trebala izbjeći.
- Nisu estetski lijepi i imaju neke svoje mane. Evo, sada smo imali njihovu ‘prvu‘ probu. U Zagrebu je prometna kultura vrlo niska i mogu razumjeti takvu odluku Grada. Ipak, postoji bolje rješenje, a to je postavljanje kamera i pisanje kazni. Tako bi izbjegli ovakav scenarij i ne bi imali stupiće koji nisu lijepi. Konkretno za ovaj slučaj, treba se objektivno reći da problem vrlo vjerojatno nije bio u stupićima, pojašnjava profesor.
Predsjednik Udruge sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske, Anto Jelić, smatra da je vozač hitne pomoći u toj situaciji napravio sve što je mogao.
- Vozač hitne pomoći napravio je jedino što je mogao. Po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, on nije imao pravo prijeći preko stupića i voziti po nogostupu kao što nema pravo voziti kroz crveno makar imao upaljena rotirajuća svjetla. Nema pravo oštetiti vozilo hitne pomoći, za štetu bi onda mogao odgovarati, objašnjava nam.
Tvrdi da je najveći problem u biciklističkim stazama koje se vrlo slabo koriste. Tvrdi da su postavljeni stupići samo nastavak tog problema.
- Biciklističke staze uzimaju preveliki dio prometa, a vidi se da se slabo koriste. Uzurpirali su nam ceste, prvo s biciklističkim stazama i sada sa stupićima. Slažem se da bi one trebale postojati i da bi vozači bicikala trebali moći sigurno voziti, ali ovo nije način. Prije takvih promjena u prometu trebali bi se savjetovati s ljudima koji ‘žive‘ na cestama, a ne sa vozačima koji su u prometu samo kada idu ili se vraćaju s posla. Sada se događa što se događa. Nisu možda trebali prihvatiti neke naše savjete, ali su nas barem mogli pozvati i poslušati, govori.
Iz Gradu su poručili da im je žao zbog nemile situacije te da će Grad Zagreb i Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba nastojati pronaći rješenje kako se ona ne bi ponovila.
Podsjetimo, Grad je postavljanje 168 stupića u Gundulićevoj i Masarykovoj ulici opravdao kao mjeru za zaštitu biciklista.
Naime, u samo godinu dana prometni redari izdali su preko 3000 kazni vozačima koji su automobile parkirali na nogostupe i biciklističke staze.
Kako ta mjera nije imala željene rezultate, odlučili su se za stupiće.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....