Vozili su iste rute kao i njihovi kolege, u nekim slučajevima i potpuno iste autobuse, a imali manje plaće. Zbog sistematizacije radnih mjesta koju je Općinski radni sud u Zagrebu proglasio nelogičnom, ZET sada mnogim svojim vozačima mora isplatiti razlike u plaćama koja je u prosjeku iznosila 100 eura mjesečno.
Naime, prema sistematizaciji radnih mjesta koja je bila na snazi od 2015. godine do novih kolektivnih ugovora iz 2023., postojale su tri kategorije vozača, "Vozač autobusa I", "Vozač autobusa II" i "Vozač autobusa III", a isti je slučaj bio i s većinom drugih radnih mjesta. U nekoliko presuda do kojih je došao Jutarnji list stoji da su vozači koji su bili zaposleni na radnom mjestu vozač autobusa I imali manji koeficijent i manje plaće od kolega zaposlenih kao vozač autobusa III, a obavljali su potpuno isti posao s istim kvalifikacijama.
Vozači su stoga protiv ZET-a podigli tužbe i dobili sporove, no ZET je na sudu ipak branio sistematizaciju koju su u međuvremenu i sami ukinuli. Vozači su u tužbama navodili da su bili zaposleni na radnom mjestu "Vozač autobusa I" za koje je bio propisan koeficijent 2,20, dok su "Vozači II" imali koeficijent 2,30, a "Vozači III" 2,40.
"Nakon smjene bi predavala autobus kolegi s većom plaćom"
Jedna je vozačica u tužbi navela da je tri godine koje je bila zaposlena kao "Vozač I" obavljala apsolutno isti posao kao njezin kolega s kojim je dijelila autobus, a koji je bio više plaćen.
- Često bi se znalo dogoditi da bi nakon završetka smjene predala autobus kolegi koji bi nastavio voziti istu liniju bez ikakvih promjena, ali je već bio zaposlen na radnom mjestu ‘Vozač autobusa III‘ pa bi dobivao veću plaću od mene, iako obavljamo isti rad, žalila se vozačica na sudu.
Dodala je i da je na platnoj listi za "Vozača I" stajao koeficijent od 2,40 umanjen za 0,20. - Ako je za radno mjesto zakonit koeficijent složenosti poslova 2.20, zbog čega ZET plaću obračunava primjenom koeficijenta 2.40 uz ‘korekciju‘ -0.20? Dakle, sam ZET je svjestan da je plaća trebala biti isplaćena prema koeficijentu 2.40, kao i svim ostalim vozačima autobusa", dodala je u tužbi.
Ona i drugi njezini kolege koji su podigli tužbe na su sudu tvrdili da su diskriminirani ovakvom sistematizacijom u odnosu na druge radnike koji obavljaju isti posao te da im se plaća neosnovano obračunavala manjim koeficijentom. Na sudu su svjedočili i drugi vozači koji su istovremeno bili zaposleni kao "Vozač III" i svi su potvrdili da nije bilo razlike u njihovim poslovima.
ZET na sudu branio sistematizaciju koju su ukinuli
ZET je ovakvu sistematizaciju ukinuo tek u kolektivnim ugovorima iz 2023. godine. No, iako su je i sami maknuli iz ugovora, na sudu su ipak osporavali zahtjeve tužitelja. Tvrdili su da je navedeni raspon koeficijenata složenosti poslova u skladu s Temeljnim Kolektivnim ugovorom za radnike u trgovačkim društvima u vlasništvu Grada Zagreba, a prema kojem se radno mjesto vozača svrstava u V. grupu složenosti poslova s koeficijentom složenosti poslova od 2,11 – 2,40.
- Navedeni raspon koeficijenata složenosti poslova u skladu je s čl. 70 Kolektivnog ugovora za radnike u trgovačkom društvu Zagrebački električni tramvaj d.o.o. iz 2019. godine i trenutačno važećeg Kolektivnog ugovora iz 2023. godine, a prema kojem se radno mjesto vozača svrstava u II. grupu složenosti poslova s koeficijentom složenosti poslova od 2,01 – 3,00. Dakle, plaća tužitelja je određena ugovorom o radu, u skladu s važećim aktima koje je donio poslodavac (Kolektivnim ugovorom)", tvrdili su iz ZET-a u sporu s vozačem koji je 2019. zaposlen kao "Vozač I", a 2022. kao "Vozač III".
ZET: Vozač je mogao odbiti ponudu
Također su tvrdili su vozači mogli odbiti ponudu ugovora o radu odnosno, ne potpisati ga ako nisu bili zadovoljni ponuđenim koeficijentom za radno mjesto "Vozač I".
- Navodi vozača da su u neravnopravnom položaju i diskriminiran u odnosu na druge zaposlenike na istom radnom mjestu su neutemeljeni i ničim dokazani, budući da zaposlenici na navedenom radnom mjestu imaju utvrđen koeficijent složenosti poslova 2,20 i primaju plaću u skladu s navedenim koeficijentom. Ugovor o radu je dvostranoobvezni pravni posao koji nastaje suglasnošću volja poslodavca i radnika", tvrdili su.
Iz ZET-a su pokušali objasniti i da "postoji razlika između svih vozača prema radnom iskustvu, vještinama i radu koji obavljaju, s obzirom na to da voze različite autobusne linije. "Kao ključnu razliku naveli su mentorstvo nad mlađim vozačima, koje spada u opis posla "Vozača III", iako su istaknuli da to ije ključni razlog. Dodali su i da je za radno mjesto "Vozača autobusa I" potrebno radno iskustvo od 1 godine na poslovima vozača C i D kategorije, dok je za radno mjesto "Vozača autobusa III" potrebno radno iskustvo od 2 godine, i to na poslovima vozača autobusa u ZET-u.
"ZET nije dokazao razliku u poslovima"
No, takvo objašnjenje nije prošlo na sudu koji je u svim slučajevima ocijenio da su "Vozači I", "Vozači II" i "Vozači III" obavljali iste poslove. Vozači s većim plaćama na sudu su rekli da nikada nisu mentorirali mlade vozače te da su vozili ista vozila istim rutama.
- Tuženik tijekom postupka nije dokazao da postoji razlika u poslovima ili propisanim kvalifikacijama za "Vozača autobusa I", vozača autobusa II i vozača autobusa III, a radi čega je sud utvrdio da ne postoje objektivni i valjani razlozi koji bi opravdavali i zahtijevali različito plaćanje kao i da je jedina razlika između radnika vozača autobusa u plaći, što je protivno članku 91. ZR-a.
Imajući na umu sve navedeno valjalo je prihvatiti konačno postavljeni tužbeni zahtjev i dosuditi traženi iznos razlike bruto plaće za utuženo razdoblje koju bi tužitelj ostvario po koeficijentu 2,40 i to u ukupnoj visini od 4.883,48 eura", dosudio je sudac Općinskog radnog suda u slučaju jednog vozača.
Njegovom je drugom kolegi na ime razlike na plaću sud dosudio 5.811,91 eura, dok je kolegica vozačica dobila 4339.32 eura. ZET također u svim slučajevima mora platiti troškove sudskog postupka u otprilike jednakim iznosima koji se kreću oko 800 eura.
ZET: Više ne postoji podjela na tri razine
Iz ZET-a objašnjavaju da su prošle godine ukinuli takvu sistematozaciju te da sada svi vozači imaju koeficijent od 2.60.
- Sukladno važećem Katalogu radnih mjesta, ne postoji podjela na spomenute tri razine, a Dodatkom Kolektivnom ugovoru za radnike ZET-a utvrđen je potpuno novi Katalog radnih mjesta. Za radno mjesto Vozač tramvaja i Vozač autobusa koeficijent složenosti poslova je 2,60. Nakon niza godina, to je jedan od značajnih iskoraka u povećanju materijalnih prava radnika koje je ZET postignuo u suradnji s Gradom Zagrebom i reprezentativnim sindikatima.
Temeljem konstruktivnih sindikalnih pregovora, 2023. godine donesen je novi Kolektivni ugovor temeljem koje je radnicima od 1. siječnja 2023. godine povećana osnovica za 5%, a od 1. srpnja 2023. godine za dodatnih 3%. Nadalje, u ožujku ove godine potpisan je i II. dodatak Kolektivnog ugovora, kojim je osnovica povećana u iznosu od 12%, a uz to povećani su i koeficijenti operativnim radnicima, a radi se o ukupno 89% radnika zahvaćenih tom izmjenom. Pritom su također dogovorena povećanja i drugih dodataka i nagrada za radnike.
Što se tiče sudskih sporova, ZET postupa sukladno pravomoćnim presudama nadležnih sudova te iste ne komentira, a podatak o broju sporova ne posjedujemo", odgovaraju iz ZET-a.
Sindikalist: Pokrenuto je dosta tužbi
- Problem je nastao 2018. godine unatoč kolektivnom sporazum u zetu. U rujnu 2018. godine počeli su se primati novi zaposlenici na temelju umanjenih koeficijenata. Naravno da ljudi za isti posao moraju biti isto plaćeni, stoga je pokrenuto dosta tužbi. I u našem sindikatu neki članovi imaju pokrenute tužbe, pa čak i donesene pravomoćne presude.
Takva sistematizacija ne postoji unazad par godina, po novom katalogu ne postoje radna mjesta s brojevima I, II ili III. S tim tužbama je na neki način gotovo u smisli da ih vozači više ne podnose, svi koji su znali su to već učinili ili nisu odlučiti tužiti", komentirao nam je predsjednik sindikata ZET-a, Dražen Jović.
- Bilo je dosta onih koji su tužili i dobili presude. Ključno je bilo to što je sutkinja pitala koja je razlika između vozača I, II i III, voze li oni neke druge linije? Odgovor je bio da voze iste linije, zbog čega su i dobili presude, rekli su nam iz drugog sindikata.
Od 2020. godine do danas ukupno je 1156 radnika ZET-a podiglo tužbe pred Općinskim radnim sudom u Zagrebu, od čega njih 879 zbog nekih vrsta isplata na temelju Kolektivnog ugovora. Od navedenog je do danas ukupno riješeno 1016 predmeta, i to 139 predmeta radi isplate materijalnih davanja, te 877 predmeta koji se vode radi isplate iz kolektivnog ugovora.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....