
Zupčasti remen bregastog vratila jedna je od najvažnijih komponenti u mnogim motorima s unutarnjim izgaranjem. Većina modernih automobila, oko dvije trećine aktualnih modela koristi ovo rješenje, sok ostatak otpada na lanac umjesto remena. Glavni razlog za to je što su zupčasti remeni jeftiniji za proizvodnju i tiši za rad od lanaca. remen se stoga više koristi u manjim motorima.
Tijekom posljednjih desetak godina neki su se proizvođači automobila odlučili na projektiranje motora s zupčastim remenom u uljnoj kupki. Ovo rješenje bi u teoriji trebalo motore učiniti još učinkovitijima. Uz ovakav dizajn zupčasti remen bregastog vratila je umjesto na vanjskoj strani kućišta motora, smješten unutar motora, gdje dolazi u kontakt s motornim uljem te se stoga podmazuje uljem. Kada je ova tehnologija razvijena, mislio se da će ovakvo rješenje trajati cijeli životni vijek motora i ukinuti potrebu za redovitim skupim i kompliciranim zamjenama zupčastog remena. Zupčasti remen u ulju u teoriji izgleda kao dobro rješenje jer smanjuje opor trenja i time pomaže smanjenju potrošnje goriva. Također smanjuje buku motora jer podmazivanje prigušuje buku rada zupčastog remena.Također, teoretski ulje bi trebalo usporiti starenje zupčastog remena i produžiti njegov vijek trajanja. No na kraju je novi dizajn uzrokovao više problema nego pozitivnih pomaka.
Ono što je dobro izgledalo u teoriji pokazalo se problematičnim u praksi. Zbog trajnog kontakta i kemijskih učinaka motornog ulja, premaz remena može se otopiti tijekom vremena što dovodi do abrazije gume te njene čestice završavaju u ulju i "prljaju ga". Čestice koje se odvajaju talože se u uljnim kanalima, uljnoj pumpi i u uljnom filtru, što dovodi do nedovoljnog podmazivanja motora. To može dovesti do velikih oštećenja motora i skupih popravaka.
Pokazalo se i da je zupčasti remen u ulju u praksi manje trajan od klasičnog. Dok su klasične izmjene zupčastog remena često obavezne tek nakon 150.000 kilometara ili više, problemi s zupčastim remenom u ulju kod mnogih se auta javljaju već nakon 60.000 do 100.000 kilometara, što rezultira ranim popravcima, odnosno promjenama remena.
Također vlasnici moraju jako paziti koje motorno ulje koriste u svojem autu. Ako se svjesno ili slučajno odabere vrsta ulja koja nije prikladna za remen u ulju problemi se još više pogoršavaju.
Lista automobila koji imaju zupčasti remen u ulju je prilično velika. Ford, Honda, General Motors, Stellantis i Volkswagen grupa su koristili ovaj dizajn u određenim motorima.
Ford je tako ovo rješenje koristio u mnogim motorima. Pogođeni su tako Ford 1.0 EcoBoost od 2012. (Fiesta, Focus, C-Max, Ecosport, Puma, Mondeo, Galaxy, S-Max, Tourneo Courier i Connect te Transit Courier i Connect). Remen u ulju je imao i trocilindrični Ford 1.5 EcoBoost od 2018. do 2019 (Focus, Fiesta ST, Kuga), dizelski 2.0 EcoBlue Diesel koji se proizvodio od 2018. godine (Focus, Kuga, Transit, Transit Custom i Tourneo Custom) i 1.8 TDCI od 2007. godine (Galaxy, S-Max, Mondeo, Transit Connect i Tourneo Connect). Valja napomenuti da kod ovog posljednjeg motora zupčasti remen u ulju ne pokreće bregastu osovinu, već samo visokotlačnu pumpu goriva.
Honda je zupčasti remen u ulju koristila u motoru 1.0 VTEC Turbo u desetoj generaciji Honde Civic (2017.-2021.).
General Motors je remen u ulju koristio u Opelovom 1.2 Direct Injection Turbo motoru od 2019. godine (Opel Astra K).
Kod Stellantisa, odnosno ranije PSA, zupčasti remen u ulju je imao izuzetno popularni 1.2 PureTech motor od 2014.godine. Ovdje je lista modela koji su koristili ovakav remen vrlo duga. Imali su ga Citroën Berlingo, C1, C3, C4, C4 Picasso, C4 Spacetourer, C5 Aircross, C5 X, DS3, DS3 Crossback, DS4, DS7, Fiat Doblo, Opel Corsa, Mokka, Grandland X, Crossland,Peugeot 108, 208, 308, 2008, 3008, 5008, Partner, Rifter...
Volkswagen je imao dva benzinska motora s remenom u ulju, 1.0 TSI i 1.4 TSI, no ovdje takav remen ne pokreće bregaste osovine, već samo pumpu ulja. Motori su korišteni u VW Golfu, Passatu, Tiguanu, Audiju A3, Q3, Seatu Leonu, Ateci kao i u Škodi Octaviji i Superbu. Isto rješenje koristila su i dva dizelska motora VW grupe, 1.6 TDI i 2.0 TDI, od 2012. godine. Korišteni su u VW Golfu, Passatu, Tiguanu, Transporteru T6, Audiju A3, A4, A6, Q3, Q5, Seatu Leonu, Ateci, Škodi Octaviji i Superbu.
No proizvođači su u međuvremenu postali svjesni problema te su se odlučili na druga klasičnija i provjerena rješenja. Zbog nastalih problema Stellantis je u novijim verzijama 1.2 PureTech motora od 2022. godine počeo prelaziti na lanac razvodnog mehanizma. Ford se za modelsku godinu 2018., također prebacio na lanac. I ostali motori s popisa su modificirani ili im je prekinuta proizvodnja.
U međuvremenu je i industrija dobavljača reagirala na problem raspadanja zupčastog remena. Continental sada nudi poboljšani zupčasti remen za Stellantisove motore koji ima sastav otporniji na ulje i premaz otporan na ulje.
Što se može učiniti ako već posjedujete auto sa zupčastim lancem u ulju? Vlasnicima se savjetuje da se strogo pridržavaju servisnih intervala za zamjenu remena ili da ih čak skrate. Također je važno poštivati intervale izmjene ulja i koristiti ulje koje udovoljava točnim specifikacijama proizvođača.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....