
Naš vozni park neprestano je stario još od 2007. i početka globalne gospodarske krize, kada je prosječni automobil posljednji puta bio mlađi od 10 godina. Konkretno, 9,83 godine. Ta brojka je uslijed recesije i pada prodaje novih automobila samo rasla, sve do lani kad je ipak došlo do kakvog-takvog obrata.
Prosječan automobil, naime, prošle je godine imao 13,37 godina, čime je, opet u prosjeku, za tri i pol dana bio mlađi nego godinu ranije (13,38 godina). Naravno, ne treba zbog ovoga otvarati šampanjac, tim više jer se prosječna starost nije spustila ispod razine na kojoj je bila 2022. (13,3 godina), no velika je stvar što je konačno zaustavljen ovaj negativan trend, koji nipošto ne ide na ruku tehničkoj ispravnosti, pa tako niti sigurnosti u prometu.
Na to ukazuje i statistika prolaznosti na tehničkim pregledima Centra za vozila Hrvatske, koja jasno oslikava vezu između godine proizvodnje i broja neispravnih auta. Ovaj obrat pritom ima još veću težinu kad se zna da je prošle godine ponovno rastao uvoz rabljenih, u prosjeku oko 8 godina starih automobila. I to poprilično. Uneseno ih je čak 87.398, odnosno 10,8 posto više nego 2023.
Postoji još jedna dobra vijest, vezana uz ukupni vozni park. Lani se, naime, na tehničkim pregledima ukupno pojavilo 2.497.058 vozila, a neispravnih je među njima bilo 427.256 ili 17,1 posto. To se na prvu može učiniti kao velika brojka, pa i jest, no svejedno predstavlja nastavak pohvalnog, itekako pozitivnog trenda pada broja tehnički neispravnih vozila na cestama. I to sad višegodišnjeg. Lani je taj postotak iznosio 17,8 posto, godinu ranije 18,59 posto, 2021. je neispravnih bilo 19,74 posto, 2020. osjetnih 20,33 posto... Kako je naš vozni park pritom cijelo vrijeme stario, barem do lani kad je taj trend konačno zaustavljen, čini se da ipak raste svijest o potrebi redovitog održavanja vozila, koliko god to bila skupa aktivnost.
Baš kao i prethodnih godina, u neispravnosti su lani prednjačili uređaji za osvjetljavanje i signalizaciju s priličnih 22,89 posto. Slijede uređaji za kočenje sa zabrinjavajućih 22,29 posto, jer je riječ o sklopu od najveće važnosti za sigurnost, zatim slijede dijelovi karoserije s osjetno manjih 15,74 posto, motor s 12,53 posto, kotači, gume i ovjes s 10,91 posto...
U statistikama prolaznosti Centra za vozila Hrvatske među najpouzdanijima u 2024. ponovno su prednjačili japanski i luksuzni njemački proizvođači – prije svega Mercedes, koji vodi ljestvicu najpouzdanijih u kategoriji starijih od 10 godina. No, posebno vrijedi istaknuti rezultat Volva.
Švedska tvrtka u vlasništvu kineskog Geelyja niti u jednoj starosnoj skupini nije vodeća po ispravnosti, no u kategoriji mlađih od 5 godina prati najbolju Mazdu, dok su u kategoriji od 5 do 10 godina starosti prati najbolju Hondu. Također, i u kategoriji starijih od 10 godina u samom je vrhu, što Volvo čini jedinom markom koja se našla u vrhu po ispravnosti u svim dobnim kategorijama.
Ukratko
Prosječan automobil u 2023. je prevaljivao 11.924 km, 107 km više nego godinu ranije (11.817 km). Pokazuje to da smo se lani nešto više vozili, ali to je još uvijek daleko od pretpandemijske 2019. kad je prevaljivao 12.542 km
Udio neispravnih lani je iznosio 17,1 posto, što je najbolji rezultat zabilježen posljednjih godina. I dalje je, međutim, velik broj onih s neispravnim kočnicama
Volvo, u vlasništvu kineskog Geelyja, jedina je marka s Top 5 plasmanom u svim kategorijama, što puno govori o kvaliteti izrade
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....