62. PULSKI FILMSKI FESTIVAL

POČINJE PULA Konkurencija najjača od raspada Jugoslavije, ali samo četiri prave premijere

 Danijela Peračić / CROPIX
Jedna od novosti je da su u žiriju dva stranca - Bernd Buder i Maurizio Braucci

Premijernom projekcijom filma “Imena višnje” redatelja Branka Schmidta u pulskoj Vespazijanovoj areni u subotu otpočinje 62. pulski filmski festival, središnja godišnja smotra hrvatskog filma. Tijekom tjedan dana, 11 hrvatskih dugometražnih filmova te tri manjinske koprodukcije natjecat će se za službene festivalske nagrade. K tomu, pulski festival - kako se već uvriježilo u prošloj dekadi - donosi i natjecateljski međunarodni program.

Ovogodišnja Pula dolazi kao točka na “i” uspješne godine za hrvatski film. Tijekom posljednjih godinu dana hrvatski su filmovi osvajali nagrade u off-programima Berlina i Cannesa, nagrade u Sarajevu te igrali na ozbiljnim festivalima poput Locarna, Karlovih Vary i Toronta.

Svi ti filmovi sad su došli na red za pulsku konkurenciju, tako da u ovogodišnjem programu igraju brojni filmovi o kojima se u posljednjih 12 mjeseci puno pričalo: dokumentarac “Goli” Tihe Gudac, “Takva su pravila” Ognjena Sviličića, “Zvizdan” Dalibora Matanića te “Ti mene nosiš” Ivone Juke. Tomu treba dodati i friškog pobjednika Splita i novosadskog Cinema Cityja (dakle: srpske verzije Pule) “Ničije dete” Vuka Ršumovića. Već i filmovi koji su nabrojani bili bi dostatni za zaključak da je konkurencija 62. Pule najjača od raspada Jugoslavije.

Dva dokumentarca

No, tako jaka i vidljiva konkurencija za ovogodišnju je Pulu i blagodat, ali i prokletstvo. Naime, najveći dio tih uspješnih filmova ili je već prikazan na drugim hrvatskim festivalima ili su producenti izmuzli inozemni uspjeh tako da su što prije pohrlili u kina. Posljedica je da ovogodišnja pulska konkurencija zapravo ima jako malo pravih premijera. Između 14 filmova iz nacionalnog programa samo su četiri hrvatske premijere: Matanićev “Zvizdan” (koji je igrao samo u Cannesu), “Imena višnje” Branka Schmidta, “Svinjari“ debitanta Ivana Livakovića te treći “tom” omnibusa “Zagrebačke priče” sa šest kratkih filmova šestero ator(ic)a.

Zagrebačke priče

Uz filmove koji su već spomenuti, u glavnoj će konkurenciji igrati i “Ljubav ili smrt” Danijela Kušana te dva dokumentarca: “Djeca tranzicije” Matije Vukšića i “Rakijaški dnevnici” Damira Čučića. U programu manjinskih koprodukcija tu su još “Bićemo prvaci sveta” Darka Bajića te “Cure” Andree Štake. I od tih pet filmova, četiri su bila u distribuciji, a Čučićev igrao na festivalima.

Neugodni manjak premijera posljedica je dvaju trendova. Veliki dio hrvatskih producenata procijenio je da im je bolje imati “pravu” premijeru tijekom jeseni ili zime, uz punu medijsku pažnju, pa onda tek doći u Puli s nekim rezultatom. Nadalje, javna je tajna da je dio režisera koji su imali filmove pri završetku odlučio “povući ručnu” i ne završiti film za ovogodišnju Pulu, jer su procijenili da je gužva za nagrade prevelika.

‘Ljeto Sangaile’

I dok umjetnički savjet festivala ne može odviše utjecati na kakvoću nacionalnog programa jer je on zadan produkcijom, međunarodni segment onaj je gdje se najviše osjeća ruka selektora. Ujedno, to je bio i dio programa gdje za zadnjih godina bilo najviše vrludanja. Ove godine, taj će program imati 15 dugometražnih naslova među kojima je najveća atrakcija zasigurno friški canneski pobjednik, film “Dheepan” Francuza Jacquesa Audriarda. U programu je još jedan film nagrađen u Cannesu, i to bolji od “Dheepana” - “Jastog” stjegonoše grčkog “čudnog vala” Yorgosa Lanthimosa.

Nadalje, tu je latvijska lezbijska drama “Ljeto Sangaile” koja je dobila nagradu za režiju na Sundanceu. Kudikamo bolji od latvijskog filma je meksički krimić “600 milja” Gabriela Ripsteina, s Timom Rothom u glavnoj ulozi, koji je dobio nagradu za najboljeg debitanta u Berlinu.

Vruć posao

U Puli ima i zanimljivih istočnoeuropskih naslova. Valja upozoriti na socijalnu dramu “Koza” slovačkog režisera Ivana Ostrochovskog, film o neafirmiranom, ne baš bistrom boksaču kojeg eksploatira menadžer, jugoslavenski imigrant. U konkurenciji je i lanjski pobjednik Karlovih Vary, gruzijski film “Otok kukuruza”. Oni koji po dobru pamte nekad kultnog američkog “indiea” Hala Hartleya razveselit će se što u Puli igra i “Ner Rifle”, novi (i ne najbolji) nastavak Hartleyeve trilogije “Henry Fool/Fay Grim”. Tu je i jedan film iz Srbije, “Pored mene” Stevana Filipovića, koji će u Puli imati i svjetsku premijeru.

'Koza' Ivana Ostrochovskog

I ovogodišnja Pula imat će program za djecu Pulica te Dizalica za tinejdžere. Predstavit će i presjek domaće kratkometražne produkcije.

Festival traje do 25. srpnja, a jedna od novosti koju je uvela nova organizacijska ekipa jest i to da je žiri nacionalnog programa dijelom međunarodni. Uz režisera Kristijana Milića i glumca Zlatka Burića, u njemu sjede njemački kritičar i selektor specijaliziran za Istočnu Europu Bernd Buder, te talijanski pisac, scenarist “Gomorre” Maurizio Braucci. Time se Pula vratila na praksu iz ranih dvijetisućitih koja se tada pokazala dobrom: makar i djelimice međunarodni žiri davao je nagradama veću uvjerljivost te smanjivao utjecaj frendovskih i ideoloških pristranosti. Ove godine - kad će žiri imati vruć posao - to je svakako dobro.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 04:39