‘NIJE MUDRO...‘

Venecija je bila toliko zagušena turistima da je počela naplaćivati ulazak u grad. Sad ih dolazi još više

Venecija; ilustracija

 Imago/alamy/alamy/profimedia/Imago/alamy/alamy/profimedia
Grad je postao svojevrsni poligon za isprobavanje različitih mjera koje bi trebale ublažiti pritisak silnog broja turista

Turistički vodiči nisu impresionirani najnovijim potezom gradske uprave Venecije kojim se ograničava veličina turističkih grupa i upotreba razglasa koji vodiči koriste kako bi ih grupa bolje čula.

‘Mislim da to nije mudar potez. Na primjer, sa mnom je 24 ljudi, a ostalih 25 su ondje‘, kaže Alejandro, vodič iz Meksika pokazujući grupu ljudi nekoliko metara ispred.

‘Bilo bi bolje da smo svi zajedno, no umjesto toga, lokalni vodič objašnjava prvoj grupi, a ja ovdje pazim da se svi ne pogubimo.‘

Nova ograničenja, koja su na snazi od 1. kolovoza i odnose se na glavni venecijanski otok, kao i na Murano, Burano i Torcello, imaju za cilj smanjiti gužvu u uskim gradskim uličicama i stanovnicima donijeti bar malo mira. Oni koji krše pravila riskiraju kazne između 25 i 500 eura, piše Guardian.

Giulia, voditeljica iz Venecije, stoji na suncu kraj Markovog trga i vodi ljude prema brodu koji će ih odvesti u obilazak Murana i Burana. I njoj smetaju nova ograničenja.

‘Nije lako pronaći vodiče koji bi se brinuli za više od jedne grupe - imamo autobus od 50 turista, ali samo jednog vodiča‘, rekla je. ‘Još je rano za donijeti nekakav sud, ali, baš kao i u slučaju ulaznica, sumnjam da će ovo nešto promijeniti.‘

Kako doskočiti prekomjernom turizmu?

Venecija je postala simbolom prekomjernog turizma jer godišnje privuče otprilike 30 milijuna posjetitelja, od kojih velika većina dolazi samo na jedan dan. Dok pokušava preokrenuti trend, grad je postao svojevrsni poligon za isprobavanje mjera koje bi trebale ublažiti pritisak.

Ali kritičari tvrde da je dosadašnji pristup posve beskoristan.

U travnju je Venecija postala prvo veliko turističko središte na svijetu koje je ljudima počelo naplaćivati ulaz u sklopu eksperimenta čiji je cilj smanjiti broj jednodnevnih izletnika. Pristojba od 5 eura, koja se naplaćivala 29 ljetnih dana tijekom najvećeg prometa, zapravo je bila vatrogasna mjera kako bi se izbjeglo da mjesto UNESCO-ve baštine bude stavljeno na crnu listu te organizacije.

Prema podacima koje je dostavilo gradsko vijeće, prodano je 485.000 ulaznica, čime je grad zaradio 2,4 milijuna eura - mnogo više od očekivanog. Ali broj turista nije se značajnije smanjio.

Ipak, dužnosnici su uvjereni da bi ova shema, koju opisuju kao revolucionarni alat za prikupljanje preciznijih podataka o prisutnosti posjetitelja, mogla biti lijek za njihove turističke probleme, pa su nagovijestili udvostručenje naknade kada se inicijativa obnovi 2025.

Giovanni Andrea Martini, venecijanski vijećnik oporbe, jedan je od njezinih najistaknutijih kritičara.

‘Ulaznice nisu imale apsolutno nikakvog utjecaja. Imamo podatke koji pokazuju da je, u određene dane kada je naknada bila na snazi, broj posjetitelja bio 5000 veći nego u iste dane 2023. Znali su da to neće uspjeti - samo su očajnički željeli umiriti UNESCO‘, kaže Martini.

Mjeru nadzire 70 redara, a vlasti su rekle da je izdano relativno malo kazni.

‘Nije bilo kazni jer nisu htjeli biti izvedeni pred sud‘, tvrdi Martini i dodaje da je mnogo ljudi došlo u grad bez karte jer su znali da su male šanse da budu uhvaćeni.

Iako su turisti većinom prihvatili naknadu, stanovnici su je kritizirali. Mnogi vjeruju da bi se održiviji turizam mogao postići ciljanjem ljudi koji noće u gradu i smanjivanjem broja apartmana te poboljšanjem usluga za stanovnike čiji je broj 2022. prvi put pao ispod 50.000.

‘Ne možeš kontrolirati stvari poput Airbnb-a. Otišlo je jako puno mojih prijatelja, a odlaze i mladi‘, rekao je Stefano Croce, potpredsjednik udruge turističkih vodiča za Veneciju.

Korumpirana gradska uprava

U međuvremenu, sve više ljudi sumnja da je gradska vlast sposobna uhvatiti se u koštac s prekomjernim turizmom, pogotovo nakon prošlomjesečne istrage protiv gradonačelnika Luigija Brugnara zbog korupcijskog skandala zbog kojeg je šef gradskog prometa završio u zatvoru. Mnogi su gradonačelnika pozivali da dâ ostavku, no Brugnaro je to odbio i negirao bilo kakvu krivnju.

‘Ljudi se pitaju što rade s novcem zarađenim od ulaznica? A, ako vijeće padne, teško da će se mjera naknada obnoviti iduće godine‘, kaže Martini.

Iako će biti potrebno još malo privikavanja, Croce, čija udruga ima oko 100 članova, rekao je da su tu mjeru uglavnom podržali lokalni vodiči.

‘Ovu mjeru smo mi vodiči predložili još 2018. Venecijanci često na turističke vodiče gledaju kao na one koji pridonose problemu, ali mi zapravo želimo da turizam bude kontroliran i radimo bolje ako postoje jasna pravila.‘

No tu je mjeru jako teško kontrolirati u gradu prepunom vodiča koji dolaze iz cijelog svijeta, od kojih su mnogi neovlašteni ili samo vode obilaske u zamjenu za napojnice.

‘Koriste Veneciju kao bankomat, ali, što je još gore od toga, ne znaju ništa o gradu‘, rekao je Matteo Secchi, koji vodi Venessia.com, aktivističku skupinu stanovnika.

‘Neki dan, u Campo Sant’Angelo, čuo sam jednog vodiča kako govori svojoj grupi da je to područje mafije, a posjetitelji su bili fascinirani tim sranjem.‘

Inače, Secchi odobrava mjeru.

‘Moglo bi se činiti pomalo nelogično, ali morali smo učiniti nešto da oslobodimo uličice - bilo je dana kada nisam mogao doći do trgovine jer mi je 100 ljudi blokiralo put.‘

No hoće li to napraviti neku razliku, tek će se vidjeti.

‘Venecija je uvijek poput zamorca‘, rekao je Secchi. ‘Stvari se testiraju i onda drugi gledaju da vide radi li ili ne. Ali potrebna nam je globalna suradnja u vezi s tim stvarima, a turisti moraju biti bolje obrazovani i razumjeti da također dolaze na mjesto gdje ljudi žive. Između turista i stanovnika mora postojati uzajamno poštovanje.‘

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
Linker
23. studeni 2024 15:57