Čulo mirisa jedno je od najfascinantnijih ljudskih čula, među ostalim i zato što je miris nepogrešivo vezan uz memoriju. Dokazano je da mirisi mogu izazvati navalu sjećanja na prošle događaje i uz svako sjećanje određenu emociju. Miris vas može podsjetiti na rodni kraj, na drage ljude i omiljena mjesta koja ste posjetili. Parfemi zato mogu biti vrlo dobar suvenir koji će vas podsjetiti na sve one lijepe trenutke koje ste proveli s obitelji i prijateljima na ljetovanju ili putovanju.
Upravo takve parfeme proizvodi Dejan Levačić iz Čakovca. U proteklih desetak godina, koliko se hobistički i profesionalno bavi proizvodnjom parfema, proizveo je 45 različitih personaliziranih parfema i svaki od njih je doista jedinstven, autentičan i autohton, proizveden na tradicionalan način od sastojaka koji su izravno vezani uz određena mjesta, ljude ili događaje.
- Svatko danas može proizvesti svoj parfem. Jednostavno naručiš esencije na internetu, izmiješaš ih s alkoholom i dobiješ svoj jedinstveni parfem. Moji parfemi su drugačiji jer svaki od njih je personaliziran i ima svoju priču. Biram isključivo ljude, događaje i mjesta koji su intrigantni i koji imaju sjajnu priču koju mogu okruniti parfemom. Ne koristim sintetičke esencije koje se mogu kupiti na internetu jer esencije proizvodim isključivo sam, i to od autohtonih sastojaka. Primjerice, za svoj parfem koji sam posvetio Koprivnici koristio sam koprive koje sam ubrao kod Koprivnice, a za parfem koji sam posvetio Međimurskoj županiji božure koje sam ubrao u Međimurju - ističe parfumer iz Čakovca.
Lokalna priča
Upravo zbog činjenice da parfeme proizvodi na tradicionalan način, izrada njegovih parfema traje poprilično dugo.
- Prosječno mi za proizvodnju parfema treba od godinu do dvije dana, a upravo završavam jedan parfem za međimurske Toplice Sveti Martin čija izrada traje već tri godine. Proizvodnja parfema na tradicionalan način je dugotrajan proces. Nakon što pažljivo selektiram sastojke iz kojih želim izvući esencije, slijedi proces sušenja i pripreme za zakopavanje. Sastojke zatim zakopam 10 metara duboko u zemlju na nekoliko mjeseci, a zatim ih na nekoliko mjeseci pohranim i u vodi kako bih iz njih izvukao esencije. Mjesta gdje će sastojci biti zakopani ili pohranjeni u vodi također pažljivo biram. Najčešće su to rudarsko okno u Murskom Središću i rijeka Mura, no ponekad znam odabrati i neke druge specifične lokacije.
Na primjer, sastojke za parfem posvećen ispiračima zlata iz Donjeg Vidovca, koji je nedavno predstavljen, pohranio sam u rijeci Dravi, i to baš na mjestu gdje je najstariji europski ispirač zlata, nedavno preminuli Matej Horvat, desetljećima ispirao zlato. Priroda igra veliku ulogu u proizvodnji. Kod proizvodnje želim postići što veću autentičnost i pridonijeti tome da se mojim parfemom ispriča neka specifična, lokalna priča koju vrijedi ispričati - naglašava Levačić, dodajući da su njegovi parfemi 100 posto hrvatski proizvod i ručni rad.
- Što se tiče parfema, sam sudjelujem u svim aspektima proizvodnje, od prikupljanja sastojaka preko same proizvodnje do testiranja i kontrole, a osim samog parfema, sam izrađujem i dizajniram i kutije od drva i kože u koje su moji parfemi pohranjeni. Upravo zato svaki moj parfem dolazi u limitiranim edicijama, najviše do nekoliko stotina primjeraka - ističe.
Sam sve učio
Ljubav prema kozmetici i parfemima naslijedio je od majke Zlatice koja je radila u čakovečkom pogonu Plive, i to upravo u odjelu za kozmetiku, a proizvodnjom parfema počeo se baviti prije desetak godina na poticaj djeda Franje koji je proizvodio sok od ružinih latica.
- Godinama sam gledao djeda kako svakog ljeta prikuplja ružine latice i slaže fenomenalan sok i pala mi je na pamet ideja da bih mogao proizvesti parfem od ružinih latica. Taj prvi pokušaj bio je, moram priznati, neuspješan. Djed je imao odličan recept za proizvodnju soka, no proizvodnja parfema mnogo je složenija. Međutim, nisam se dao obeshrabriti. Počeo sam proučavati proizvodnju parfema te razvijati vlastite parfeme. Metodom pokušaja i pogrešaka u idućih sam sedam godina peglao zanat. Proizvodio sam parfeme u garaži za članove obitelji i prijatelje koji, moram priznati, nisu bili baš najbolji. Iz nekih sastojaka nisam uspio izvući esencije koje sam želio, neki parfemi bili su mutni, neki su bili premasni, a neki su izazivali i neke nuspojave, ali uspio sam doći do prave recepture - dodaje.
Sve o parfemima naučio je sam, s obzirom na to da je školovanje za proizvođače parfema iznimno skupo.
- Takve škole postoje, primjerice, u Francuskoj i u njih je doista teško upasti i vrlo su skupe. Uvjet da upišete neku od tih škola je da imate diplomu iz kemije, koju ja nemam, a školovanje traje i do tri godine i stoji nekoliko desetaka tisuća eura. Svojedobno sam upisao jedan tečaj proizvodnje parfema u Zagrebu, no vrlo brzo sam od toga odustao. Na tom tečaju učili su nas, naime, koji su mirisi i esencije komplementarni, a koji se ne bi trebali miješati. A ja sam želio to izbjeći. Ne želim biti konvencionalan i uvijek pokušavam spojiti nespojivo - naglašava.
Nakon što je ispeglao zanat, odvažio se svoje umijeće proizvodnje parfema prikazati široj javnosti. Prvi veliki uspjeh ostvario je parfemom na bazi oraha koji je 2015. godine proizveo za političku stranku ORaH, a zatim je proizveo i parfeme za pojedine hrvatske glumce i pjevače te parfeme posvećene Koprivnici, Međimurju, varaždinskom Špancirfestu. ali i parfem posvećen hrvatskom medu.
- Taj parfem, koji sam izrađivao više od 20 mjeseci na bazi meda od kestena, predstavio sam na 6. Europskom tjednu pčela i oprašivanja u Bruxellesu i otišao je, među ostalim, i u ruke zastupnika u Europskom parlamentu iz 16 zemalja - kaže naš sugovornik.
Miris zračne luke
Posebno je ponosan, kaže, i na činjenicu da su upravo njega predstavnici francuskog konzorcija odabrali da izradi parfem posvećen Zračnoj luci “Franjo Tuđman”.
- Francuska je poznata po parfemskoj industriji i velika mi je čast da su odabrali upravo mene da napravim taj parfem. Parfem je nastao u muškoj i ženskoj varijanti, a prema njihovu traženju, u oba su glavne note vanilija i konjak - ističe.
Ponosan je i na svoj parfem koji je izradio od otpadnog drveta, odnosno piljevine te na parfem koji je izradio od ulja industrijske konoplje, naglašavajući da on ima i ljekovita svojstva. Ističe i da ga u posljednje vrijeme često traže i vlasnici malih ekskluzivnih obiteljskih hotela koji žele izraditi personalizirane parfeme za svoje goste, a plan mu je izraditi i kolekciju od osam parfema za osam gradova i regija na Jadranskoj obali.J
Francuski dizajner Yves Saint Laurent osmislio je parfem Paris, Talijani imaju parfem Roma Laure Biagiotti, a sve su popularniji i parfemi posvećeni hrvatskim gradovima i mjestima.
Kao savršen suvenir, prvi se pojavio luksuzni parfem Scent of Dubrovnik koji nije dugo potrajao, no utro je put brojnim parfemima koji su posljednjih godina nastali kao posebna posveta određenom gradu. Svoj parfem imaju i Varaždin, Koprivnica, pa čak i Donji Vidovec, kao i otok Mljet, a nedavno su i Plitvice dobile svoj miris kao autentičan i jedinstven suvenir.
Premium parfem najpoznatijeg nacionalnog parka sastoji se od orhideje, mahovine i šljiva koje rastu upravo na području Plitvica. Dejan Levačić najavio je kolekciju od osam parfema za osam gradova i regija na Jadranskoj obali.
PLITVICE
Miris je sastavljen od bazi mahovine, šljive i orhideje koje su autentične biljke jer se na području Plitvičkih jezera nalazi čak 50 vrsta orhideja, kao i više od 1400 biljnih vrsta i podvrsta. Parfem se može nabaviti po cijeni od 250 kn za 50 ml, a dostupan je u web shopu stranice The Plitvice Time.
MLJET
Eau de parfum Nimfa Calypso inspiriran je legendom o ljubavi morske nimfe i Odiseja koji je bio zatočen na jednom otoku, za kojeg mnogi vjeruju da je upravo Mljet. U srcu mirisa su note žalfije, karanfila, zelene jabuke, limuna i lavande, ali i drvene note, dok sama esencija mirisa sadrži jasmin i geranij. Parfem je nastao u suradnji Tamare Luković, koja je dugo radila kao predstavnica najpoznatijih kozmetičkih brendova i francuske tvrtke za izradu parfema Aromara Fragonard. Parfem se može kupiti samo u Mediteran Art-Gift shop u hotelu Odisej na Mljetu u Nacionalnom parku Mljet.
ČAKOVEC
Parfem Zrinski sadrži samo najkvalitetnije i pomno odabrane sastojke iz svih krajeva Međimurja, a nastao je prema ideji parfumera Tomislava Vrbanca. Gornje note parfema krase ljubičica, šafran, lokvanj, trska, livadne trave te vodena paprat. U srednjim notama nalaze se božur, đurđica, karanfil, divlja trešnja, ciklama, jagoda, perunika i jablan, dok bazne note sačinjavaju vrba, bazga, pitomi kesten, šipak, topola i hrast. Parfem Zrinski može se isprobati i kupiti isključivo u Experience Parfumeriji u Čakovcu, robnoj kući Međimurka i putem web shopa Hrvatske parfemske kuće.
MEĐIMURJE
Katruža, jedan od mnogih parfema Dejana Levačića, je i onaj koji je posvetio Međimurskoj županiji. Koristio je katruže, odnosno božure koje je ubrao u Međimurju. Isprobavajući razne kombinacije, shvatio je da samo crvena katruža miriše pa je od nje i izradio ženski parfem, dok je muški od drvenaste katruže. Cijena parfema je 250 kn.
KARLOVAC
Karlovački parfem pojavljuje se u seriji od sedam parfema, koji su dobili ime po članovima poznate karlovačke obitelji Katzler - Mitzi, Fritz, Rozalija, Helena, Toni, Vava i Ceca. Parfeme je izradio dr. sc. Stribor Markoviću notmama bergamota, egzotične gorčine kombave, jasmina i ruže
VARAŽDIN
Prije dvije godine varaždinski Špancirfest za svoj je 18. rođendan iznenadio obožavatelje i predstavio im svoj parfem prikladnog imena 18. Kreirao ga je Dejan Levačić, a dolazi u tri ženske varijante te u jednoj muškoj. Jedna od nota koja prevladava je tamjan. Parfem se prodaje u edicijama od 50 ml, a može se kupiti po cijeni od 125 kuna u Uskoj ulici u Varaždinu.
KOPRIVNICA
Parfem Urtica Dejana Levačića posvećen je gradu Koprivnici, a glavna nota mirisa je miris koprive ubrane baš na području Koprivnice. Cijena ovog Levačićeva parfema je 250 kn.
DONJI VIDOVEC
Gold je naziv parfema Dejana Levačića koji je posvećen ispiračima zlata iz Donjeg Vidovca u Međimurskoj županiji. Glavna nota je miris šafrana ubranog na području Međimurja uz dodatak 24 zlatna listića 24-karatnog zlata. Cijena parfema je 350 kn.
DUBROVNIK
Prvi parfem posvećen nekom hrvatskom gradu bio je Scent of Dubrovnik koji je 2007. lansirala tvrtka Macal-palma Co. iz Viškova, a nastao je uz pokroviteljstvo grada. Bočica je bila izvedena u formi tvrđave i pakirana u zlatnu kutiju. Visoke note bile su mandarina, bergamot i naranča. U srcu mirisa bila je cvjetna mješavina, dok su bazu činili ambra, vanilija, pačuli i sandalovina. Nažalost, projekt je propao. (Petra Plivelić)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....