INTERVJU: IVAN ČULO

‘Pošta je spremna za Božić, nitko za blagdane neće ostati bez paketa, a radnicima dižemo plaće 20 posto‘

Ivan Čulo govori kako tvrtka u ovom trenutku nema 21 milijun eura, koliko joj treba za dogovorene povišice

Ivan Čulo, predsjednik Uprave Hrvatske pošte

 Marko Todorov/Cropix

Štrajkovi u javnim službama i državnim tvrtkama, potaknuti prvenstveno zahtjevima za rastom plaća, mogli bi sljedećih nekoliko godina biti jedan od najvećih problema za Vladu premijera Andreja Plenkovića. Jedna takva mala iskra nemira tinja u Hrvatskoj pošti, gdje je sindikat Tiger za nedjelju 8. prosinca najavio prosvjed. Traže da plaće budu jednake hrvatskom prosjeku, žale se na uvjete rada i, kako kažu, nelogične sustave nagrađivanja.

Iz Hrvatske pošte tvrde kako su s drugim, većim sindikatom, HSP-om (Hrvatski sindikat pošte), već dogovorili povećanje plaća za sljedeću godinu. Uvjeravaju javnost kako razloga za štrajk među poštarima - nema.

O tome hoće li uoči blagdana hrvatski građani ostati bez paketa, koliko će novca namijeniti za plaće i od kuda će ga nabaviti, kao i koliko stoje nove investicije kompanije rekao nam je predsjednik Uprave Hrvatske pošte Ivan Čulo, koji je u tvrtki od 1997., a na čelnom mjestu HP-a gotovo osam godina.

Sindikat Tiger najavio je za ovaj tjedan prosvjed radnika Hrvatske pošte. Žale se na loše uvjete rada i niske plaće. Sve se više šire glasine o štrajku.

Postoje velike razlike između štrajka i prosvjeda. Za štrajk moraju biti zadovoljene neke zakonske pretpostavke koje u ovom slučaju ne postoje. Dakle, mi kao poslodavac ispunjavamo sve točke kolektivnog ugovora, a i puno više od toga. Usto, s drugim većinskim sindikatom, koji ima tri puta više članova od Tigera, već je dogovoreno dodatno povećanje plaća za sljedeću godinu. Tako da, osobno, niti vidim razloga niti smatram da postoji bilo kakav element zbog kojeg bi se trebalo ići u prosvjed, ili u štrajk. Tiger je jedan relativno novi manjinski sindikat koji pokušava na temelju svojih besplatnih aktivnosti i besplatne članarine motivirati ljude da stvaraju nemir u sustavu. U prošle tri i pol godine kumulativno smo povećali plaće gotovo 70 posto. Sljedeće godine plaće ćemo povisiti za dogovorenih 20 posto, ali u tri faze. Poprilično sam uvjeren da ne postoji kompanija, ne samo u Hrvatskoj, nego i u širom okuženju koja je u tako kratkom roku toliko značajno digla primanja svojim radnicima. I onda se nakon toga netko usuđuje ići prosvjedovati i reći da to nije dovoljno.

Dakle, tvrdite kako nema govora o štrajku u vašoj tvrtki? Građani ne moraju strahovati za blagdanske pošiljke?

Neće biti nikakvog štrajka. Prosvjed će biti u nedjelju, kada gotovo i nema posla, a sindikat Tiger nema nikakvog pravog utjecaja, niti ima zakonskih osnova da se buni. Mi se uvijek možemo složiti da je visina neke plaće niska, nedovoljna, da plaće nisu zadovoljavajuće, no, transformaciju u koju smo krenuli prije 7-8 godina nije moguće napraviti preko noći. U prošlih osam godina, otkad vodim kompaniju, pokazali smo smjer u kojem idemo, a to je rast produktivnosti i rast plaća. Taj put planiramo nastaviti, ali ova nelogična traženja pojedinaca koja žele sebe istaknuti, a koji ne zastupaju, u pravom smislu, interese radnika, odvela bi nas u propast. Jer kad bi se njih slušalo, interesi radnika bili bi zadovoljeni maksimalno godinu dana. Onda bi se sve raspalo. Već i zbog rasta plaća koji smo dogovorili za sljedeću godinu trebamo nabaviti dodatnih 21 milijun eura, koje sada nemamo.

Kako ih mislite onda nabaviti?

Moramo pronaći ta sredstva. Ja sam vrlo jasno rekao svim partnerima i kompletnom menadžmentu da u ovom trenutku taj novac nemamo. No dok ja vodim firmu, nećemo u minus. Smatram da uvijek moramo biti operativno pozitivni. Novac ćemo pronaći kroz rast prihoda, dodatni rast produktivnosti, a trenutačno smo u fazi ozbiljnog restrukturiranja. U tome nam pomaže jedna strana konzultantska tvrtka koja je tu već šest mjeseci. Jednostavno želimo puno detaljnije definirati administrativne aktivnosti i obaveze svakog zaposlenog koji radi u administraciji kako bi kroz vrlo jasne definirane KPI-eve i aktivnosti smanjili potrebu za administrativnu aktivnost.

image

Ivan Čulo, predsjednik Uprave Hrvatske pošte

Marko Todorov/Cropix

Da li to znači da ćete otpuštanjem radnika u administraciji nabaviti tih 21 milijun eura za povećanje plaća?

Nitko neće završiti na ulici, ali sigurno u administrativnim odjelima ima višak ljudi. Ponudit ćemo im novi ugovor na operativnom radnom mjestu. Ne želimo nikoga istjerati van iz firme. No oni koji nisu spremni baviti se operativnim procesima, ići će van. To je proces koji je apsolutno neminovan, neophodan da bi tvrtka ovakvog tipa, koja se nalazi na konkurentnom tržištu bila kompetentna i da bi se mogla boriti s najvećim igračima u svijetu distribucije.

Tiger je kritizirao sustav nagrađivanja, odnosno nagradu za lojalnost nazvali su diskriminatornom, budući da će se isplaćivati samo jednom dijelu radnika. Pitaju se zašto tih 1200 eura neće dobiti primjerice i radnici u sortirnicama, niti oni na šalterima?

Tiger pita zašto samo terenski radnici? Zato što je tu najveća borba za radnike na tržištu i zato što je jednostavno velika razlika raditi u kiši, snijegu, ledu i vani na 40 stupnjeva Celzijusa u usporedbi s uredom. Teško je danas naći mlade ljudi koji žele raditi u pošti. Mi smo jednostavno smatrali kako će takva poruka našim radnicima na terenu poručiti: "OK, tu ima nekog smisla ostati, a ne voziti taksi, ne ići raditi kao konobar." Te naknade za lojalnost, jednostavno ide u smjeru nekog menadžerskog promišljanja da nagradimo onaj dio tvrtke gdje je fluktuacija potencijalno najveća, gdje je najveći rizik za kompaniju. To je odluka menadžmenta, odnosno uprave. Na to se sindikat nema prava žaliti.

Koliko sada iznose plaće poštara?

Nikad ne govorim o plaći, već o primanjima koja uključuju topli obrok i varijabilne dijelove koje svatko može zaraditi. Prosječna primanja poštara u ovom su ovom trenutku 1100 eura neto, a s dogovorenim povećanjima sljedeće godine bit će preko 1200 eura neto. Prilično sam uvjeren da ćemo kroz restrukturiranje i dizanjem produktivnosti, za dvije godine doći na razinu primanja prosječne hrvatske plaće.

Koliko je zapravo poštara na terenu, a koliko radnika u administraciji?

Na ugovoru je oko 3000 poštara,a imamo i oko 3000 šalterskih radnika. Znači, u HP-u preko 90 posto ljudi direktno u operativnom procesu. Sljedeće godine dovesti ćemo velik broj stranih radnika. Zbog jezične barijere oni će prvenstveno raditi na onim dostavama gdje nemaju kontakte s našim građanima. Sad ih imamo negdje stotinjak. Iz svih su krajeva svijeta. No zaista ne mislim da nam je nedostatak radnika velik problem. U logističkom centru dnevno prođe 100.000 paketa, što je prije 4-5 godine bilo nezamislivo, a mi to sve bez problema odrađujemo.

Iz Tigera poručuju kako je prošle godine zbog loših uvjeta otišla gotovo jedna trećina radnika.

Pričaju stvari koje nisu istinite. Kad sam dolazio u HP tvrtka je imala 11.000 radnika, danas ih imamo 8.800, a radimo puno više posla s 2.000 manje ljudi. No ljudi nisu otišli zato što su se naljutili, već smo ih mi strukturno, kroz promjene procesa oslobađali. Velik broj od njih otišao je u mirovinu. Radi se uglavnom o administrativnom osoblju, a njihovo smanjivanje, kroz proces restrukturiranja, nastavit će se i sljedeće godine, što sam i ranije objasnio. U operativnim procesima, pogotovo u paketskom poslovanju, zaposlit ćemo 20 posto radnika više no što ih je sada.

Koje još velike investicije planirate, a koje su upravo u tijeku?

AutoStore je sustav koji služi za komisioniranje proizvoda za naše partnere kao što su British American Tobacco, Hrvatska Lutrija, Hrvatski Telekom... Taj robotozirani sustav, koji je već u punom pogonu stoji 2,5 milijuna eura. Sljedeće godine planiramo početi raditi novo visoko-regionalno skladište u Velikoj Gorici na površini od 50.000 m2,a cijenu još ne znamo. Hrvatska pošta od 1. siječnja sljedećeg godine pokreće i novu tvrtku kćer. Njome ćemo obuhvatiti sve naše robusne pakete koji se prevoze kamionima. To obuhvaća prijevoz televizora, hladnjaka, mikrovalnih pećnica...Tvrtka će se zvati Post logistik, a brend Cargopolo. Vjerujemo da ćemo tim novim kanalom ostvariti velik broj prihoda u sljedećoj godini. Povećat ćemo i broj paketomata.

Korisnici se po medijima i forumima žale da isporuka HP-a često kasni. Spominje se brojka od nekoliko tisuća paketa i pisama dnevno. Za svako kašnjenje godišnje morate plaćati milijune eura penala?

Sve troškove penala nadoknađuje nam osiguravajuće društvo. O samim iznosima ne bih govorio, no to nisu velike brojke, niti nam predstavljaju problem. Meni je apsolutno nevjerovatno kako se u novinama ili na TV-u donose zaključci. Uzme se jedna ulica, gdje je poštar zaspao i onda se na tome primjeru cijeli sustav osuđuje. Zadovoljavamo sve svjetske standarde. Hrvatska pošta uručuje 85 posto prioritetnih pisama u roku od jednog radnog dana, odnosno 95 posto u roku od dva radna dana. Ostale pošiljke, primjerice računi, uručuju se 95 posto u roku od tri radna dana. Ne postoje pošte u svijetu koja sve odrađuje 100 posto. Volio bih da se HP uspoređuje s austrijskom, talijanskom, belgijskom, i njemačkom poštom. Uzmite javne podatke, i onda recite da smo loši. Kada se uzme jedan paket ili jedna ulica i na temelju toga se nameće zaključak da pošta ne valja, onda je to za nas velika šamarčina. U pošti sam 27 godina, ja sam dijete pošte. Neću dozvoliti da se mojim poštarima govori da ne valjaju, jer su to vrhunski profesionalci koji sjajno rade svoj posao po svim vremenskim uvjetima.

image


Ivan Čulo, predsjednik Uprave Hrvatske pošte

Marko Todorov/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 14:21