VELIKA ŠKRTICA

Koliko je još ovakvih slučajeva u Hrvatskoj? Javio se očajni čitatelj: ‘Pokvarila se i čekam već tri tjedna. Ne razumijem!‘

Mi smo tragom toga išli provjeriti što kažu domaći propisi i koliko ima istine u dobrom starom vjerovanju kako bez računa nije moguće ostvariti prava iz jamstva

Ilustrativna fotografija

 Tea Cimas/cropix/Cropix

"I tako, sad već više od tri tjedna čekam doma s pokvarenom perilicom jer sam izgubio račun, a trgovina koju sam molio da mi izda kopiju računa kako bih iskoristio pravo na jamstvo to još uvijek nije uspjela napraviti", požalio nam se jedan čitatelj te ispričao svoj slučaj.

Ukratko, pokvarila mu se perilica suđa koju je u Splitu kupio prije manje od šest mjeseci. Nakon što je dogovorio servis u jamstvenom roku, shvatio je da ima samo jamstvo, ali ne i račun pa se obratio trgovini kako bi ih zamolio da mu izdaju drugi.

Očekivao je da će to ići lako, no ni u snu nije mogao predvidjeti da ni tri tjedna nakon prvog javljanja od računa još uvijek neće biti ništa, iako su ga iz trgovine u jednom trenutku čak i obavijestili da su ga pronašli, ali su u velikoj gužvi.

"Ne mogu shvatiti takav način poslovanja ni razlog zašto bi odugovlačili. O.K., razumijem, sam sam kriv što sam izgubio račun, no koji je interes trgovca u cijeloj ovoj priči", pita se naš čitatelj.

Mi smo tragom toga išli provjeriti što kažu domaći propisi i koliko ima istine u dobrom starom vjerovanju kako bez računa nije moguće ostvariti prava iz jamstva.

Nisu dužni izdati kopiju računa

Iz Ministarstva pravosuđa obavijestili su nas kako predočenje računa uz jamstvo nije zakonska obveza.

image

Velik broj trgovaca propusti ispuniti i ovjeriti jamstveni list što je njihova obveza, a poslije uzrokuje dosta problema potrošačima u slučaju kvara

/Shutterstock

"U slučaju da kupac izgubi jamstveni list ili račun, trgovac odnosno proizvođač ne može kupcu iz navedenog razloga odbiti ispuniti prava iz jamstvenog lista jer obveza jamstva proizlazi iz zakona, a ne iz računa. Navedeno proizlazi iz Zakona o obveznim odnosima, članka 423. stavka 10., koji propisuje da neispunjene obveze u pogledu izjave o komercijalnom jamstvu, koja se mora dostaviti kupcu na trajnom nosaču podataka najkasnije u trenutku predaje stvari, ne utječu na valjanost komercijalnog jamstva. No, kupac je u obvezi dokazati kako je proizvod kupljen od trgovca odnosno proizvođača od kojeg traži ispunjenje prava iz jamstvenog lista jer on odgovara samo za stvari koje je kupac od njih kupio. Dakle, komercijalno jamstvo se ne ispunjava samo uz predočenje jamstvenog lista i računa, nego bilo koje potvrde o kupnji, na primjer potvrde banke o financijskoj transakciji", poručili su iz Ministarstva.

Otkrivaju nam još jednu važnu informaciju - trgovac nije u obvezi potrošaču izdati kopiju računa, nego to predstavlja njegovu dobru volju, kako su našem sugovorniku prvotno i poručili iz trgovine.

Naravno, svaka trgovina koja drži do odnosa s potrošačima oko toga ne bi trebala praviti problema, no vidimo kako u praksi dosta toga ne funkcionira, pa smo se obratili predsjednici Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ani Knežević kako bi nam malo pojasnila situaciju.

image

Predsjednica Udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević s bivšim ministrom gospodarstva Davorom Filipovićem

Nera Simic/Cropix

I ona nam je potvrdila da trgovac doista nije dužan potrošaču izdati kopiju računa, no zato je u obvezi nešto drugo - čitko ispuniti podatke iz jamstva te jamstvo ovjeriti, što trgovac u ovom konkretnom slučaju nije napravio.

Trgovci ne znaju svoje obveze

Da jest, tada potrošač uopće ne bi imao potrebu dokazivati gdje je kupio robu - ta bi informacija pisala u jamstvu u kojem obavezno trebaju stajati datum kupnje i žig trgovca, što bi već samo po sebi bilo dovoljno za ispunjavanje uvjeta iz jamstva jer bi potrošač lako mogao dokazati mjesto kupovine.

image

Ako se kvar pojavi u prvih šest mjeseci, uopće nije potrebno pozivati se na jamstvo, nego na materijalnu odgovornost

Victor Kuznetsov/Alamy/Alamy/Profimedia/Victor Kuznetsov/alamy/alamy/profimedia

"Ako te informacije nema, to je onda propust trgovca zbog kojega ga potrošač može prijaviti Inspektoratu", upozorava Knežević, uz napomenu da dobar dio trgovaca uopće ne zna koje su njihove obveze.

U situacijama u kojima se kvar na nekoj robi dogodio najkasnije šest mjeseci od kupovine, uopće se nije niti potrebno pozivati na jamstvo niti ga predočavati - u takvom slučaju potrošač se smije pozvati na materijalnu odgovornost trgovca koja je neovisna o uvjetima iz jamstva i predviđa da potrošač trgovca službeno obavijesti o nedostatku te traži njegovo otklanjanje i popravak štete.

Ako trgovac to odbije, potrošač ima pravo tražiti raskid ugovora i povrat novca.

Važno je znati da materijalna odgovornost vrijedi za razdoblje od dvije godine od kupovine, no ako se "feler" pojavi u prvih šest mjeseci, računa se kao da je trgovac za nedostatak morao znati te je u obvezi promptno ga otkloniti.


Imate pitanje za Veliku škrticu?

Pišite na: [email protected]

Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute

image

Velika škrtica

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
12. travanj 2025 01:31