![Oleg Butković, Andrej Plenković i David Sopta](https://static.jutarnji.hr/images/slike/2025/02/04/k_36171145_640.jpg)
David Sopta, kao predsjednik Uprave Jadrolinije, kao i sama kompanija, ali i zapovjednik „Lastova“ po zapovjednoj odgovornosti, odgovorni su za propuste koji su rezultirali tragičnom nesrećom trajekta „Lastovo“ 11. kolovoza prošle godine u trajektnoj luci u Malom Lošinju, zaključak je izvješća o provedenim izvidima pomorskih prekršaja koje je danas objavilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Podsjećamo, u nesreći pri padu iskrcajne rampe trajekta kojim je zapovijedao Goran Đolonga smrtno su stradali Boško Kostović, vođa stroja, kormilar Denis Šarić i kormilar Marko Topić, dok je teško ozlijeđen prvi časnik palube Davor Zagorac.
Na kraju izvješća, koje ima 42 stranice i koje je detaljno analiziralo što je pošlo po zlu tog kobnog nedjeljnog poslijepodneva, predlaže se i pokretanje prekršajnih postupaka protiv Jadrolinije, protiv odgovorne osobe u Jadroliniji, a to je predsjednik Uprave, i protiv zapovjednika „Lastova“, a sve zbog kršenja Pomorskog zakona, dok se ne nalaze elementi prekršajne odgovornosti kod preostalih članova posade broda.
PROČITAJTE VIŠE Predsjednik uprave Jadrolinije izazvao bijes: ‘Otkud mu ta informacija?!‘
U zaključcima izvješća, koje potpisuju Zlatko Košta, Vladimir Malnar i Emil Marinov, navodi se da sustav upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen te da je zapovjednik broda „Lastovo“ prekršio odredbe iz ISM poslovnika (Međunarodni kodeks upravljanja sigurnošću, propis koji regulira sigurnost brodova i sprječavanje onečišćenja mora), zbog čega se predlaže prekršajni postupak protiv odgovorne osobe u kompaniji i odgovorne osobe na brodu.
Izvješće gdpr by Jutarnjiredakcija on Scribd
Protiv kompanije Jadrolinija kao brodovlasnika predlaže se pokretanje prekršajnog postupka jer nisu definirane jasne odgovornosti članova posade i jasne upute vezane uz podizanje, spuštanje i osiguravanje rampe, kao i operativne radnje održavanja sustava rampe, a nije se slijedio ni ISM poslovnik. Protiv predsjednika Uprave predlaže se pokretanje prekršajnog postupka zbog niza propusta za koje je hijerarhijski odgovoran, a to pokriva dionike u ISM sustavu, službu pomorske sigurnosti, opću kadrovsku službu, službu za selekciju, edukaciju i razvoj zaposlenika, službu sigurnosti na radu, službu upravljanja pomorskim kadrovima, nautičko-tehnički inspektorat, službu za razvoj flote, službu operative i podrške linija te odjel vlastitog održavanja brodova.
Pod njegovim izravnim rukovodstvom su i ovlaštene osobe SUS-a (sustava sigurnosti) i inspektori pomorske sigurnosti. Protiv zapovjednika broda prekršajni se postupak predlaže zbog poduzimanja radnji koje nisu definirane ISM poslovnikom i propusta u zapovijedanju.
PROČITAJTE VIŠE Pozadina snažnog protuudara šefa Jadrolinije
Izvješće sadrži niz priloga, a odmah na početku navedeno je osam ključnih radnji koje je Uprava sigurnosti plovidbe poduzela tijekom izvida. Prvo su obavili inspekcijski pregled broda i donijeli rješenje o zabrani daljnje plovidbe, saslušavali su zapovjednika broda, članove posade te predstavnika uprave Jadrolinije. Obavili su i simulaciju podizanja i spuštanja pramčane rampe i niz drugih radnji vezanih uz tu nesreću, dodatni inspekcijski pregled „Lastova“ i provjerili sustav upoznavanja posade s brodom. Provjerili su sustav održavanja broda, uključujući i sustav održavanja pramčane rampe, evidenciju tehničkog nadzora Hrvatskog registra brodova vezano za tehnički pregled „Lastova“, te provjerili inspekcijske nadzore „Lastova“ do trenutka nesreće.
Sve što su napravili potkrijepili su sa 73 priloga, fotografijama ključnim za objašnjenje kako funkcionira pramčana rampa na trajektu, kao i što je pošlo po zlu te pogibijom trojice članova posade.
Izvješće u svom dijelu sadrži i dramatične opise minuta koje su prethodile padu rampe, a o čemu smo već pisali kad je u javnost „procurio“ nacrt izvješća, koje je od danas i javno.
Ovaj tragičan događaj postavio je ozbiljna pitanja o sigurnosnim protokolima u pomorskom prometu i unutarnjoj organizaciji brodskih procedura. Pomorska zajednica s nevjericom i tugom prati razvoj istrage, dok obitelji stradalih čekaju odgovore na pitanje – kako je do ovakve tragedije uopće moglo doći? U konačnici, DORH-ova istraga utvrdit će postoje li elementi kaznene odgovornosti za ovu nesreću, a nalazi će poslužiti kao temelj za moguće izmjene sigurnosnih regulativa u pomorskom prometu kako bi se spriječile buduće tragedije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....