KRENULA JAVNA RASPRAVA

STIŽU DRASTIČNE KAZNE: OBJAVLJEN PRIJEDLOG KONTROVERZNOG ZAKONA O PROMETU Prekršitelji ostaju bez auta do kazne, a policiji će morati platiti čuvanje

 
 Ronald Goršić / CROPIX

Sad je definitivno. MUP je predložio da se za neke od najtežih kategorija prometnih prekršaja, a i onima koji ih učestalo ponavljaju, privremeno oduzme vozilo. K tome će vozač koji je kažnjen oduzimanjem vozila morati snositi troškove njegova čuvanja. A bez auta bi privremeno mogli ostati oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni za vožnju u krivom smjeru ili odbijanje alkotestiranja, zatim oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni jer su vozili dok im je oduzeta vozačka, koji su dvaput kažnjeni jer im je alkotest pokazao iznad 0,5 promila te oni koji su dvaput kažnjeni za vožnju u naselju 50 km/h iznad ograničenja.

Za brzinu i u zatvor

I dok u studenom nije bilo poznato na koji bi se rok vozilo oduzelo po konačnom prijedlogu, to bi bilo moguće do pravomoćnog okončanja prekršajnog postupka. Ministarstvo je u petak izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama - kojim se kazne za neke prekršaje drastično povećavaju, pa i dvostruko, primjerice sa 10 na 20 tisuća kuna, ali se i izriče mogućnost do 60 dana zatvorske kazne za one koji na autocesti voze 50 km/h iznad dopuštene brzine ili prođu zaredom kroz više crvenih svjetala na semaforu - pustilo u postupak e-savjetovanja koje je otvoreno do 4. ožujka.

Kako je i najavljivao, ministar Božinović kao glavni argument za oštrije kažnjavanje naveo je recidiviste koji čine najteže prekršaje, ali i nezadovoljstvo stanjem sigurnosti u prometu. Negativan trend sigurnosti nastavljen je i u ovoj godini pa je u siječnju na hrvatskim prometnicama poginulo 19, a u istom razdoblju prošle godine 15 osoba. Crni saldo smanjila je samo Policijska uprava zagrebačka; u siječnju ove godine poginule su četiri osobe, a u istom razdoblju lani sedam osoba. No svaki je izgubljeni život neprocjenjiv. Hoće li drakonsko povećanje kazni utjecati na smanjenje broja stradalih, tek će se vidjeti, kao i to što će donijeti prijedlozi u dvotjednom otvorenom savjetovanju.

S čak do 20.000 kuna kažnjavat će se prekoračenje brzine u naseljima ili na mjestima gdje je brzina regulirana prometnim znakovima, a za 30 km/h veće prekoračenje od dopuštene brzine, umjesto dosadašnje 2000 kuna, kazna može iznositi od tri do sedam tisuća kuna. Osim povećanja novčane kazne, novina je i oduzimanje vozačke dozvole na šest mjeseci, ako je to vozaču prvi takav prekršaj, do dvije godine ako je to treći put da je vozio prebrzo, kao i svaki sljedeći put.

Uvoz iskustava

Policija će podatke o vozačima prekršiteljima čuvati u svom informacijskom sustavu 15 godina. Rajko Horvat, profesor Fakulteta prometnih znanosti koji je bio i član radne skupine, smatra da će biti dosta prijedloga tijekom savjetovanja. Već u studenom, kad je iz MUP-a najavljeno oduzimanje vozila prekršiteljima, razvila se žustra polemika, a Horvat nam o tome kaže:

- To nije naš izum, takva praksa postoji i u drugim zemljama. Međutim, mi smo upozoravali ministra Božinovića na tehničke probleme pri provedbi te mjere. Ta će vozila morati biti čuvana i zaštićena jer bi u slučaju oštećenja država morala vlasniku nadoknaditi štetu. Ministar Božinović i MUP na sebe su preuzeli veliku odgovornost i morat će donijeti pravilnike da bi ta mjera funkcionirala. Uostalom, sud bi mogao odrediti i da se oduzeto vozilo vrati drugi dan.

Horvat smatra da će kazne sigurno imati učinak u početku, što pokazuje i praksa, ali pitanje je koliko se dugoročno može postići samo drakonskim povećanjem kazni. Iako će, smatra, one utjecati na počinitelje najtežih prekršaja.

Uvodi se i prometni odgoj

- U zakon je ušla i odredba o obvezi uvođenja prometnog odgoja, ali nema sankcija za one koji je ne provode - ističe Horvat.

Dok se zakon još “kuhao” u MUP-u, ministar Božinović isticao je nezadovoljstvo stanjem sigurnosti i teško dostižnom brojkom od 200 poginulih do 2020. godine. No, istovremeno s izmjenama Zakona, nabavlja se 53 milijuna kuna vrijedna oprema za kontrolu prometa. Sve se stanice za tehnički pregled moraju opremiti sustavima za videonadzor i čuvati snimke godinu dana, a kao dokaz o brzini vozila moći će se koristiti i fotografije.

Ključne novosti koje će izazvati prijepore

1. PRIVREMENO ODUZIMANJE VOZILA

Za vozača koji je najmanje dva puta pravomoćno kažnjen za vožnju u krivom smjeru, odbijanje alkotestiranja, ako je vozio dok mu je vozačka oduzeta, ako je imao iznad 0,5 promila alkohola u krvi i za vožnju u naselju brzinom 50 km/h većom od ograničenja

2. UKIDANJE DOZVOLE I IZVANREDNI LIJEČNIČKI

Za skupljenih 12 negativnih bodova, a za mlade vozače ako skupe devet negativnih bodova. Na izvanredni liječnički će oni koji su tri puta u tri godine vozili alkoholizirani

3. BEZ DOZVOLE DO DVIJE GODINE

Za tri prekršaja prolaska kroz crveno na semaforu te za tri i više prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola ili droga

4. KAZNA DO 20.000 KUNA I(LI) 60 DANA ZATVORA

Prolazak na crveno na semaforu, ubrzanje na crvenom ili prolazak kroz više crvenih svjetala, odbijanje alkotestiranja i testiranja na opojne droge, te odbijanje liječničkog pregleda, za vožnju bez položenog vozačkog ispita

5. NAKON 67. GODINE OBAVEZAN LIJEČNIČKI

Nakon 67. godine vozači su dužni proći liječnički pregled da bi produžili vozačku. Posljedica je to sve većeg broja nesreća koje izazivaju vozači u trećoj životnoj dobi

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 19:51