Zamislite sljedeću situaciju.
Dolazite u trgovinu, natrpate košaricu pa stignete do kase.
Tamo blagajnica skenira robu i izda vam račun.
Ali, avaj, na njemu nikakva podatka o artiklima koje ste kupili, nego samo informacija o ukupnom iznosu kupnje.
Recimo, 75 eura.
Pa je l‘ točno ili nije - koga briga.
Da vam kojim slučajem robu tako pokušaju obračunati u Studencu ili Sparu i cijelu stvar prijavite Ministarstvu financija ili kakvoj udruzi za zaštitu potrošača, navalile bi na njih sve inspekcije ovog svijeta, udarile kazne, digle na stup srama, a potrošači ih zaobilazili u sigurnom luku.
Zato je sve to dopušteno pružateljima taksi usluga.
Oni, potvrdila nam je to Porezna uprava, smiju izdavati račune bez ikakvih specifikacija, osim nekoliko njih pobrojenih u općem poreznom zakonu te Zakonu o fiskalizaciji.
Nema nikakve specifikacije
Prema tumačenju Porezne uprave, svaki račun treba sadržavati broj i datum izdavanja, ime, adresu i OIB poduzetnika, količinu i naziv usluge te ukupni iznos naknade, a fiskalizacijom je još obvezno navoditi vrijeme izdavanja, oznaku operatera i načina plaćana, JIR, ZKI obveznika i QR kod.
"Obzirom na navedeno, dokument iz privitka sadrži elemente računa propisane poreznim propisima kojima se regulira ispravnost računa", ispalili su iz Porezne uprave.
Mi smo im u mailu poslali primjer jednog računa koji nam je dostavio čitatelj i pitali ih je li u Hrvatskoj doista dopušteno da taksist izda račun u kojemu nema baš nikakve specifikacije na temelju koje bi potrošač mogao provjeriti je li obračunati iznos točan.
Recimo, nema pređene kilometraže.
Početne ni krajnje destinacije.
Nema iznosa cijene za kilometar.
Nema iznosa starta ni eventualnih uvećanja.
Dakle, nema doslovno ničega na temelju čega biste mogli izračunati je li vam usluga obračunata po cjeniku, a nerijetko nema niti cjenika iz kojeg biste unaprijed mogli znati barem otprilike koliko biste trebali platiti.
Napisali samo "taksi usluga"
Kako nas prvi odgovor Porezne uprave nije zadovoljio, poslali smo im i drugi upit. Zanimalo nas je kako je moguće da ispravnim drže račun na kojemu nema čak ni informacije o prijeđenoj relaciji, a zamolili smo ih i da nam pojasne što točno podrazumijeva izraz "količina, naziv i vrsta obavljenih usluga".
Dodatno, zamolili smo ih da nam kažu smiju li onda i trgovci, kad to tako propisuje zakon, "u đuture" obračunati 450 eura vrijedne robe, bez pobrajanja artikala i njihove količine, i na vrhu jednostavno napisati "trgovačka usluga", kao što je to dopušteno taksistima.
Nikakav odgovor više nismo dobili pa smo se obratili Državnom inspektoratu, ali tamo su nam kazali kako provjera vjerodostojnosti računa nije u njihovoj nadležnosti. Sljedeće smo zvali Radio taxi Zagreb te ih zamolili da nam pokažu jedan svoj račun.
Na njemu je također obračunat ukupan iznos usluge, ali su točno navedene početna i odredišna adresa, kao i vrijeme polaska i iskrcaja putnika, na temelju čega je potom lako rekonstruirati je li naplata napravljena u skladu s pravilima.
Svaki dan novi cjenik
Slično smo pronašli i na računima koje izdaju aplikacije - i one na svakom računu navode točnu relaciju koju je vozilo prešlo, a uz to potrošačima, i prije prihvaćanja usluge, daju informaciju o cijeni koju će platiti pa je mogućnost zloupotrebe ovdje vrlo mala.
"Relacija je sastavni dio računa, a potrošač bi prije ulaska u vozilo obavezno trebao dobiti informaciju koliko će okvirno koštati vožnja", rekao je Danijel Pilko, donedavni potpredsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika grada Zagreba.
Osim što država dopušta ovakav šlamperaj s računima, dodatni problem je u tome, doznajemo, i što više nema obveze ovjeravanja cjenika što znači da prijevoznici, doslovno, svaki dan mogu izvaditi drugačiji cjenik i definirati drugačiju cijenu, a očito i vožnju naplatiti kako god žele.
Dok god je račun fiskaliziran, državi odgovara da što više platite.
Imate prijedlog za Veliku Škrticu?
Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....