INCIDENT KOD PARIZA

Boeing i Airbus gotovo se sudarili na pariškom aerodromu, sve zakuhala kontrolorka leta: ‘Ispala je iz forme‘

Bilo je predviđeno da jedan sleti na pistu 09L, a da drugi poleti s piste 09R, no kontrolorka je greškom prvom rekla da sleti na pistu 09R
Ilustracija: Boeing 787 i Airbus A320
 Profimedia

Pogreška u govoru koja se dogodila kontrolorki zračnog prometa u Zračnoj luci Charles de Gaulle u Parizu dovela je do toga da su se dva zrakoplova 20. srpnja 2020. godine približila na 91 metar i skoro sudarila, piše CNN.

U incidentu su sudjelovali Boeing 787 američkog avioprijevoznika United Airlines koji je putovao iz Newarka u američkoj saveznoj državi New Jersey za Pariz i Airbus A320 britanskog avioprijevoznika EasyJet koji se pripremao iz Pariza krenuti za španjolsku Malagu.

Bilo je predviđeno da Unitedov let sleti na pistu 09L, a da EasyJet poleti s piste 09R, no kontrolorka je greškom Unitedu rekla da sleti na pistu 09R.

Prema izvještaju Francuske agencije za civilno zrakoplovstvo (BEA), posada Uniteda zatražila je potvrdu promjene piste za slijetanje, a pritom su koristili riječi "razumijem" i "skretanje prema 9 desno".

Kontrolorka, međutim, nije provjerila povratno čitanje (eng. readback) posade te je odmah EasyJetu rekla da se pripremi za polijetanje s piste 09R.

U tom se trenutku United još uvijek pripremao za slijetanje na pistu 09L pa je posada EasyJeta krenula ka pisti 09R. United se, međutim, ubrzo nakon toga preusmjerio na pistu 09R. Prilikom iduće provjere EasyJet je uočio da se United priprema sletjeti na njihovu pistu za uzlijetanje.

Posada EasyJeta pitala je kontrolorku zašto United naočigled slijeće na njihovu pistu i upozorila je na potencijalni sudar.

United je u tom trenutku letio na visini od 91 metra, a od kraja piste bio je udaljen 1.300 metara.

Posada EasyJeta i kontrolorka leta Unitedu su rekli da se opet vine u visine i United je odustao od slijetanja. Zrakoplovi su u trenutku mimoilaženja bili udaljeni svega 91 metar.

Prema izvještaju BEA-e, kontrolorka nije mogla jasno vidjeti piste 09R i 09L jer je oprema koja gleda na njih bila pokvarena te je zbog toga sjedila za drugim ekranom.

U trenutku kada se zbio incident, ekran koji gleda na piste 09R i 09L taman je popravljen i kontrolorka se pripremala prebaciti na njega, što ju je, kako stoji u izvještaju, "brinulo".

Kontrolorka je istražiteljima rekla i da ju je zbunio raniji zahtjev jednog drugog zrakoplova da zbog tehničkih poteškoća sleti na pistu 09R, koja je duža od piste 09L.

Istražitelji su naveli da je do incidenta došlo i zato što je kontrolorka zbog reduciranog zračnog prometa zbog pandemije ispala iz forme.

Navedeno je i da je posada Uniteda prilikom komunikacije trebala koristiti standardnu frazu "potvrđujem" (eng. confirm), a ne neuobičajenu "razumijem" (eng. understand).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 12:01