Nakon desetak dana alarmantne zagađenosti zraka i smanjene vidljivosti milijuni turista i građani Pariza konačno mogu odahnuti. Jednodnevna mjera vožnje po sustavu par-nepar dala je rezultate. Situacija još nije idealna, ali povoljni vremenski uvjeti trebali bi sljedećih dana dodatno poboljšati kvalitetu zraka.
Kritična razina
S prozora i balkona elegantnih Haussmannovih zgrada pariškog šik 16. arondismana sve do ponedjeljka Eiffelov se toranj jedva nazirao. Onečišćenje zraka dosegnulo je kritičnu razinu. Vlada je brzo reagirala. Najprije je još u petak omogućen besplatni javni prijevoz građanima kako bi se rasteretio promet središtem grada. Trošak iznosi oko četiri milijuna eura dnevno. Zatim je nakon hitnog sastanka u subotu donesena i hitna odredba prema kojoj će se vožnja centrom odvijati naizmjenično, prema sistemu parni-neparni brojevi na registarskim pločicama.
Ministarstvo se na taj korak odlučilo zato što je danima u Parizu i okolici razina onečišćenja bila dvostruko viša od dopuštene. Vremenski uvjeti nikako nisu išli u prilog bržoj cirkulaciji zraka. Naime, kombinacija hladnih noći i toplih dana sprečavala je da se raziđe visoka razina smoga.
Stoga je u ponedjeljak prvi put nakon 17 godina u Parizu ponovno uvedena mjera naizmjenične vožnje i najprije su gradom mogla prometovati vozila s parnim brojevima. Izuzetak od tog pravila bila su hibridna i električna vozila te automobili s tri ili više osoba.
- Ne sjećam se da se Eiffelov toranj ikada izbliza vidio ovako loše kao prošli tjedan. Bilo je strašno, kao u filmu strave. No, ipak se osjeća da se stanje poboljšava - rekao je Jacques koji je na posao došao javnim prijevozom jer je broj na tablici njegova automobila parni. Umjesto uobičajenih 20 minuta autom, ta je avantura trajala gotovo dvostruko više, ali ne smeta mu jer je to njegov mali doprinos boljoj kvaliteti zraka.
Na teren je u ponedjeljak izašlo dodatnih 700 policajaca koji su zbog nepoštivanja odredbi o par-nepar vožnji kaznili oko 4000 neodgovornih vozača.
‘Sve je brže i bez gužvi’
- To je potpuno nepravedno. Morao sam odvesti djecu u školu, imao sam neke važne sastanke i jednostavno sam morao doći autom u grad. Osim toga, vlada je i ovaj put reagirala prekasno. Vrijeme je već učinilo svoje, zagađenost zraka je mnogo manja nego posljednjih dana - ispričao mi je revoltirani Victor koji je na ulazu u grad policiji platio predviđeni danak od 22 eura jer je, naime, vlasnik vozila s parnim brojem. Vladine hitne mjere ipak su, kako tvrdi struka, dale konkretne rezultate. Već sredinom dana izmjereno je znatno poboljšanje kvalitete zraka. I dok su u petak, kada je razina onečišćenja bila na vrhuncu, kontrolne stanice bilježile 180 mikrograma štetnih ispušnih plinova po kubnome metru, u ponedjeljak navečer kontrolne su stanice izmjerile razinu od samo 35 mikrograma. Zbog takvog poboljšanja kvalitete zraka vožnja par-nepar ipak nije produljena, nego je već sljedeći dan sve vraćeno na staro.
U gradu u kojem su stotine kilometara prometnih zagušenja svakodnevica, u kratkom roku došlo je ne samo do poboljšanja kvalitete zraka, nego i do smanjenja gužvi. U ponedjeljak je na frekventnoj pariškoj obilaznici, popularnom Boulevardu périphérique de Paris, zabilježeno dva do tri puta manje vozila nego što je uobičajeno. Vozilo se bez ikakvih zastoja, a takve se situacije mnogi uopće ne sjećaju.
- Što se nas tiče, odluka o uvođenju par-nepar je odlična, sve se odvija brže i bez gužvi. U Parizu i okolici naviknuti smo na 200 i više kilometara gužvi pa je sad jednostavno užitak voziti - rekao je François koji je vozač taksija već 40 godina. Ni on se ne sjeća ovako velike zagađenosti zraka te priznaje kako se sada, nakon poduzetih mjera, ipak osjetno lakše diše.
Druga akcija po redu
Izostanak prometnih gužvi ponukao je i mnoge građane na komentare kako bi ubuduće, bez obzira na zagađenost, bilo najbolje rasteretiti ili čak ukinuti promet središtem grada jer su upravo ispušni plinovi jedan od glavnih razloga visokog onečišćenja. Prema analizama stručnjaka, za 44 posto zagađenja odgovorni su razni oblici prijevoza.
- Da, trebalo bi, ako ne potpuno ukinuti promet, barem zabraniti promet dizel vozilima - komentirao je Antoine, jedan od sugovornika koji smatra da su vladine mjere tek kozmetičke naravi, pogotovo ako se uzme u obzir zagađenje koje uzrokuju avioni s obližnjih aerodroma Orly i Charles de Gaulle. Ovakvu su akciju francuske vlasti dosad provele samo jednom, 1997., ali ta je akcija zbog policijskih kontrola na ulasku u grad zapamćena po nevjerojatnim gužvama.
Električni autobusi
Visoka razina onečišćenja nije problem samo u Parizu, nego i u drugim gradovima, pogotovo na sjeveru zemlje. No, još se ne razmišlja o uvođenju par-nepar vožnje. Gradski oci vjeruju da će kiša i vjetrovi raščistiti zrak.
Ekologija, briga za okoliš i zdravlje ljudi uvijek su pogodno tlo za prikupljanje dodatnih političkih bodova. Nepuna dva tjedna dijele Pariz od izbora na kojima će francuska prijestolnica prvi put u povijesti dobiti gradonačelnicu. Nekadašnja Sarkozyjeva uzdanica, zvijezda u usponu desne Unije za narodni pokret (UMP) Nathalie Kosciusko-Morizet, smatra da socijalistička vlada vožnjom par-nepar pokušava sakriti neučinkovitost. Za razliku od vladajućih, ona bi zabranila promet kroz centar grada vozilima koja najviše utječu na onečišćenost, dakle onima na dizel. I njezina glavna konkurentica te socijalistička kandidatkinja, ekološki osviještena Anne Hidalgo, odavno vozi električni auto, a nekoliko dana prije izbora obrušila se na turističke dizel autobuse koji cirkuliraju gradom. - Trebalo bi uvesti električne autobuse - ustvrdila je Anne Hidalgo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....