
Prije više od mjesec dana smo proveli terensko istraživanje u središtu Zagreba u kojem smo snimili više od stotinu nepropisno zaustavljenih vozila s upaljenim žmigavcima. Riječ je o taksistima, dostavnim vozilima, osobnim automobilima, ali i teretnim kamionima koji ovakvim zaustavljanjem ozbiljno usporavaju promet. Odmah po izlasku teksta su nam stigle, uglavnom negativne, reakcije. Svi se slažu da se problem nedozvoljenog zaustavljanja treba riješiti, ali se pitaju što to može značiti za ugostitelje i trgovce iz centra grada.
Poslali smo upit Gradu kako bismo saznali koliko mjesta namijenjenih dostavnim vozilima postoje u užem središtu grada. Odgovorili su da je 19 takvih mjesta osigurano za tu djelatnost.
- U pješačkoj zoni zabranjen je promet motornih vozila, osim vozila s dozvolom koju izdaje rješenjem gradsko upravno tijelo nadležno za promet. Mjesečno se u prosjeku izda 26 rješenja kojima se odobrava prometovanje pješačkom zonom u svrhu opskrbe. Visina naknade i vrijeme prometovanja vozila u pješačkoj zoni za fizičke osobe obrtnike i pravne osobe određeni su prema najvećoj dopuštenoj masi vozila. Opskrba je omogućena radnim danima od 6:00 do 11:00 sati te vikendom od 6:00 do 10:00 sati. Naknade se razlikuju ovisno o veličini vozila. Naknada za vozila mase do 3,5 tona iznosi 13,00 eura, dok godišnja naknada iznosi 160,00 eura. Za vozila teža od 3,5 tona mjesečna naknada je 130,00 eura, a godišnja 1.600,00 eura. Visina naknade ostaje ista bez obzira na dan korištenja dozvole te nije viša vikendom, napisali su nam.
I iz Policijske uprave zagrebačke uočili su problem nepropisnog parkiranja i zaustavljanja dostavnih vozila. Zbog toga su krajem prošle godine proveli izvanrednu preventivno-represivnu akciju pod nazivom ‘Nadzor dostavnih i taxi vozila‘. U jednom su danu akcijom obuhvatili ukupno 240 vozila, pri čemu su utvrdili 127 prekršaja.
Zakon o sigurnosti prometa na cestama jasan je kada je u pitanju zaustavljanje vozila na kolniku. Prema Članku 78., stavku 1 tog zakona, vozač ne smije zaustaviti ili parkirati vozilo na mjestu na kojem bi ono ugrožavalo sigurnost drugih sudionika u prometu ili predstavljalo smetnju za normalan tok prometa ili kretanje pješaka. Što se tiče vršenja dostavne djelatnosti, odnosno istovara tereta iz vozila, i tu je Zakon konkretan. Članak 81., stavak 2, određuje da se na zaustavljenom ili parkiranom vozilu ne smiju otvarati vrata niti utovarivati ili istovarivati predmeti, ako se time ometa kretanje drugih sudionika u prometu ili ako se ugrožava sigurnost prometa.
Zbog svega navedenog odlučili smo se javiti Udruzi sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske (USVPRH). Tamo smo razgovarali s Antom Jelićem, kojeg smo pitali imaju li dostavljači dovoljno mjesta i vremena za obavljanje svog posla.
- Razgovarali smo s predstavnicima Grada Zagreba da se organizira dostava na jedan kvalitetniji način. Naravno, ne može ona izgledati tako da se stane nasred ceste u 7 ili 8 sati ujutro. Svima koji trebaju dostaviti robu treba se osigurati prostor gdje mogu doći stati kako ne bi ometali promet. Treba se odrediti i točno vrijeme. Prije 7 ili nakon 10 sati, zato što su najveće gužve između tog perioda. Nažalost, uglavnom između 7 i 10 dolaze dostavna vozila, a nemaju gdje stati. Grad bi u periodu njihovih dostava trebao njima osigurati i prostor. Dostavljači se suočavaju s neugodnostima na cestama, koje su na neki način i opravdane. Sastanak je zatražen i vjerujem da ćemo naći zadovoljavajuće rješenje, rekao je.
Pokušali smo saznati je li brojka od 19 mjesta za dostavna vozila u središtu grada dovoljna za sve trgovine, kafiće, restorane, ljekarne i sve ostale lokale u centru grada kojima je potrebna usluga dostave. Jelić tvrdi da se ipak ne može baš svaka dostava donijeti pred kućni prag.
- Mi moramo znati da takvim načinom dostavljanja remetimo promet i stvaramo još veće gužve. Neovisno o tome je li dovoljno ili nije, mi moramo pronaći mjesta u određenom periodu u kojem će biti rezervirana samo za dostavljače. Ta osigurana parkirna mjesta bi se platila. Tako bismo rasteretili promet, olakšali rad dostavljačima, ne bi imali toliko ljudi koji im trube i koji ih psuju. U razgovoru s pročelnikom Androm Pavunom tražimo neko rješenje. Mislim da će Grad uskoro trebati donijeti odluku da se odredi vrijeme kada se dostave mogu vršiti, zaključio je.
Iz razgovora smo mogli saznati da vrijeme u kojem je omogućena dostava, radnim danom u periodu od 6 do 11 sati, nije zadovoljavajuće. Već od 7 ujutro na prometu se stvaraju nesnošljive gužve kroz koje se dostavljači moraju probijati, a svako njihovo zaustavljanje samo pogoršava situaciju. Probleme s kojima se suočavaju dostavljači opisali su iz Sindikata hrvatskog vozača. Na svojim stranicama su objavili tekst pod nazivom Brza dostava.
Započinju da je danas teško definirati što u Hrvatskoj znači biti vozač-dostavljač. Osim što voze dostavna vozila, oni još vrše i utovar i istovar robe. U tekstu stoji da je nekada bila praksa da u vozilu iznad 3,5 tone uz vozača idu dva dostavljača. Danas toga više nema, a sva odgovornost je spala na vozača. Navodi se veliki broj papirologije, veliki broj neadekvatnih mjesta za utovare i istovare robe, mnoštvo neplaćenih prekovremenih sati…
U tekstu još stoji da posao vozača-dostavljača zahtijeva i odličnu psiho-fizičku spremu, s obzirom na to da treba biti spreman na mukotrpne istovare, ali i rješavanje papirologije, a istovremeno treba biti spretan s velikim vozilom na prometnicama. Gradske prometnice zahtijevaju posebne vještine i snalažljivost s obzirom da postoji veliki broj mjesta do kojih je nemoguće doći s vozilom da bi se istovarila roba. Nerijetko je upitno i stanje vozila u kakvim se vozi roba za dostavu. Postoje i brojni problemi pri istovarima u trgovine gdje im poslovođe tih trgovina uvjetuju da moraju preslagati palete, a neku robu (ugl. teške vreće) čak i odnijeti na police. Sve dok to ne obave, ovi im ne daju pečat niti potpis da je roba isporučena.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....