SHUTTERSTOCK
Na poslu

Neka pročitaju i šefovi: Devet znakova po kojima ćete prepoznati je li vaše radno okruženje toksično

Klike i neformalne društvene hijerarhije jasan su znak toksičnosti na radnom mjestu

Na radnom mjestu provodimo osam sati dnevno, mnogi među nama više su s kolegama nego s obiteljima i sve to funkcionira, uz svoje plusove i minuse, ako smo u pozitivnom okruženju i s kvalitetnim ljudima koji nam odgovaraju. No, što ako imamo loše kolege, još gore šefove i toksično radno okruženje? Provodimo li 40 sati tjedno u takvim uvjetima ne moramo se čuditi ako se to odrazi i na naše mentalno zdravlje. Ovo su neki od znakova po kojima se vidi je li radno okruženje zatrovano.

1. Bez zdravih granica

Svima je jasno koliko je važno uspostaviti zdravu ravnotežu između poslovnog i privatnog života. Svima, osim vašim nadređenima? Toksičnost radnog okruženja lako je prepoznati po tome što će se od zaposlenika nedvojbeno tražiti ili će se makar očekivati da te granice obrišu te da budu spremni na noćni rad, rad vikendom, dulje ostajanje na poslu i dostupnost na telefonu u bilo koje vrijeme, čak i vikendom.

2. Nedostatak komunikacije

Komunikacija je ključna u zdravom radnom okruženju, a ako je loša velika je vjerojatnost da uprava i oni koji donose odluke imaju slabe sposobnosti prepoznavanja i rješavanja problema. To se može vidjeti već i tijekom procesa zapošljavanja, ako novim radnicima nije dovoljno dobro objašnjeno što se od njih zapravo očekuje i kakve bi ciljeve trebali ostvariti, kaže psihologinja Natalie Buchwald. Govoreći o komunikaciji tijekom intervjuiranja za posao, ističe još neke čimbenike na koje treba obratiti pozornost, to su beskonačni razgovori, promjene u njihovom rasporedu ili postavljanje pitanja koja djeluju kao da su osmišljena da „prevare” sugovornika.

3. Neangažiranost i negativnost

Ako kolege govore da mrze svoj posao, onda je to radno mjesto sigurno toksično. Loš moral zaposlenika znak je da u poduzeću ne cijene svoje radnike, a s druge strane, negativnost zaposlenika dodatno pridonosi toksičnosti. Tako nastaje negativni začarani krug, kaže psihologinja Buchwald.

4. Strah od pogrešaka

Svi mogu pogriješiti. Ako radite u timu, ponekad se morate nositi s tuđim pogreškama, a i kolege se vjerojatno moraju nositi s vašima i to je u redu. No, ako se ljudi boje pogriješiti na poslu (zbog kažnjavanja, osvećivanja, sputavanja u napredovanju itd.) i spremni su učiniti sve kako bi odbacili odgovornost, cijeli će tim biti sputan i nitko neće htjeti izaći iz svoje sigurne zone. A tako nije moguće doći do boljih osobnih i poslovnih rezultata, ističe psihologinja.

5. Velika fluktuacija

Velika fluktuacija zaposlenika obično je dobar pokazatelj da bi stanje u poduzeću moglo biti bolje. Natalie Buchwald o tome kaže: „Mnogi su potencijalni uzroci velike fluktuacije, no ako dolazi u kombinaciji s bilo kojim drugim znakovima koje ovdje spominjemo, vjerojatno je posljedica toksičnosti na radnom mjestu.”

6. Isključujuća okolina

Postoje li na radnom mjestu klike i neformalne društvene hijerarhije čiji se „pripadnici” loše odnose prema ostalim kolegama, to je jasan znak toksičnosti. Riječ je o vrlo neprofesionalnom ponašanju kojem je vodstvo tvrtke iz različitih razloga (zbog nesposobnosti, pristupa „podijeli, pa vladaj”, favoriziranja ulizica itd.) dopustilo da se razmaše.

7. Nejasna očekivanja i promjenjivi ciljevi

U idealnom radnom okruženju jasno se govori zaposlenicima što se od njih očekuje. Stoga, ako niste sigurni što se od vas očekuje, a uz to stalno osjećate kao da ne činite dovoljno, to je najvjerojatnije sustavna greška poduzeća u kojem radite, kaže psihologinja Buchwald. Menadžeri koji svojim zaposlenicima ne postave jasne ciljeve ili ciljeve stalno mijenjaju, mogu navesti zaposlenike da sumnjaju u sebe i stalno osjećaju pritisak.

8. Favoriziranje

Postoji razlika između zasluženog priznanja i očitog favoriziranja. Prema psihologinji Buchwald, u svakom radnom okruženju u kojem određeni zaposlenici dobivaju povlašten tretman kao što su unapređenja, posebni zadaci i druge beneficije, ali ne zbog njihovih poslovnih zasluga, može nastati ogorčenost i stvoriti se neprijateljski odnos među suradnicima.

9. Bez povratnih informacija

U zdravim poduzećima ozbiljno shvaćaju brige i mišljenja zaposlenika. Na mnogima se zato redovno održavaju sastanci kako bi se čulo mišljenje radnika, radnici znaju kome se trebaju obratiti ovisno o pitanju i na ta se pitanja jasno odgovara. No, ako poduzeće rijetko ili nikada ne uzima u obzir prijedloge zaposlenih, ne odgovara im na upite i nije jasno tko je za što odgovoran, to se vrlo lako može razviti u dugoročno toksičnu poslovnu kulturu.

Prepoznajete li većinu ovih znakova, ili možda sve, na svom radnom mjestu, možete pokušati nadvladati ih tako što ćete postaviti granice, ostati pozitivni i usredotočiti se na ono što možete kontrolirati, poput načina na koji komunicirate s kolegama. No, često u tako zatrovanim sredinama rizik od emocionalnog ozljeđivanja nije vrijedan pokušaja podnošenja, pa je umjesto toga, predlaže Buchwald, ako vam financije i ostali životni uvjeti dopuštaju, obično bolje početi planirati odlazak iz takvog okruženja.

28. siječanj 2025 15:04